אם יצא לכם פעם לשבת בים ולשקוע בתנועת הגלים, ודאי הבחנתם בתנהלות מאוד מוזרה. כל גל שמגיע לזמן הקצוב שלו על פני האדמה, עושה מאמץ אדיר לעלות גבוה. עם קצת רוח בגב, הוא אכן עולה ועולה, עד שבבת אחת הוא נגמר. נעלם ולא שב. היה והלך. שום דבר לא השתנה בעקבותיו. הגל אחריו? כאילו לא למד כלום מהגל שלפניו, עושה את אותו המאמץ לשווא. מישהו מכם זוכר את כל הגלים שבים? לא. ספורים הגלים שהשאירו חותם. כך גם אנחנו, בני האדם, נעלמים כשם שבאנו לעולם. גם אנחנו מגיעים לזמן קצוב, אחד אחרי השני, מתאמצים לעלות גבוה ולפעמים מצליחים - עם קצת רוח בגב.

איך הופכים את המאמץ הזה למשמעותי? למשהו עם תכלית, שישאיר האדם אחריו? קוראים לי מעיין אדם ואני רודפת אחרי עמדות השפעה. עשיתי שנת שירות ושבע שנים בצה"ל, את רובם כקצינה. יום אחרי השחרור התגייסתי לשירות הציבורי בכנסת ובממשלה ומשם עברתי לתקשורת המוסדית בטלוויזיה, בעיתון וברדיו. היום אני מחזיקה בגוף תקשורת קטן משלי.

אני לא רוצה למות לפני שאדע להסביר בשביל מה חייתי. בשנה האחרונה הצלחתי לחדור לפריים-טיים בתוכנית "חשיפה" כדי להזהיר נשים מפני מטרידן סדרתי. עודדתי נשים לשמר את הפריון שלהן בבמות המכובדות של עיתון לאשה ו"אולפן שישי". היום תעלה פרסומת בטלוויזיה, ראשונה מסוגה, לבגדי ים שעיצבתי לרנואר. אבל לא תראו שם דוגמניות כמקובל, אלא את העוקבות שלי.

לכל אחת מכן יש יכולת להשאיר חותמת בדרכה. תסתכלו על האנשים ששינו את העולם - הם לא נולדו עם כתר, כסף או פרסום, פשוט החליטו שלא להיות עוד גל ים. לכל האנשים שהשאירו חותם יש יכולת אחת במשותף: השפעה. הגדרתה, אם יש כזאת, זו פעולה רוחנית על הזולת שיש בה כדי להטותו לרצון הפועל. כלומר, לגרום לאנשים לעשות מה שאתם רוצים - אבל לגרום להם מבפנים, מתוך אמון ואמונה שבדרך שלכם תתקבל התוצאה הכי טובה.

השפעה יכולה להיות חיובית או שלילית, קטנה או ענקית. גם השפעה על אדם אחד יכולה לשנות מציאות. אם תחשבו על זה, ככה החלה האנושות, כשהנחש השפיע על חוה לאכול מעץ הדעת. אז איך משפיעים? מה מניע אנשים? זו לא מתמטיקה, אין נוסחה. יש אלף דרכים לאותה תוצאה. אני שמחה לחלוק איתכם את הפטנטים שמצאתי בדרך שלי. כללים שיכולים להעמיד אתכם כאן באולפן יום אחד, כמרצים משפיעים ב"שיעור פרטי". קחו דף ועט ואל תשכחו לתלות את זה על המקרר כשנסיים, שיהיה לכם תמיד מול הפנים.

תנו דרור למחשבות שלכם

הקשיבו לקול הפנימי הזה בבטן שאומר לכן לפעמים שמשהו לא מתנהל כשורה, שצריך לעשות אחרת, שיש פה בעיה, צורך או מצוקה, שזה עקום ולא בסדר. אנחנו נוטות להשתיק את הקול הזה, לחשוב שאולי אנחנו לא מבינות או טועות כי אחרת מישהו כבר היה מתקן את זה. רוב הסיכויים שכולם חושבים כמוכן, ובדיוק כמוכן לא מעזים להגיד. תהיו הראשונה שמעזה, היא זו שמשפיעה.

קחו לדוגמה את לוסי אהריש. מקום המדינה נכחנו אחת ברחם רעותה. יום אחרי החתונה שאלו מתי הילדים, אם עלית במשקל אמרו לך "מזל טוב", אחרי ילד ראשון שאלו מתי הילד השני ואם יש בן, אז את צריכה עכשיו בת. אהריש אמרה את מה שכולם הרגישו אבל השתיקו, כי הכוונה טובה. וכך נולדה מהפכת "צאו לי מהרחם" ומאז מפלס הסבל שלנו ירד משמעותית, בזכות אישה אחת שהקשיבה ונתנה דרור לקול הפנימי.

מעיין אדם (צילום: שי פרנקו)
הקשיבו לקול הפנימי שלכן. מעיין אדם | צילום: שי פרנקו

אל תתביישו בתשוקות שלכן

תשוקות זה דבר מדבק, אנשים עם אש הם אנשים מדליקים. רק כשאתן בחשק אמיתי למשהו, תוכלו לסחוף אחרים. לפעמים את מגלה באמצע החיים תשוקה למשהו שנראה מופרך, גדול, קשה ושונה. את חוששת שללכת על זה יישמע לאנשים מגוחך. בנקודה הזאת זכרו שרגיל, הגיוני וסביר זה ההפך ממהפך. רק מי שהוא לא כמו כולם יכול להשאיר חותם. כך למשל באה המכונית החשמלית הראשונה בעולם.

כנות זו הדרך הטובה ביותר ללב האנשים

יש לנו חוש ריח נוסף לשקרים, התייפייפויות וחרטוטים. אנחנו מאמינים והולכים אחרי מה שנראה לנו אמיתי, אחרי אנשים אמינים. אנחנו לא קונים אנשים מושלמים. יש לנו חיבור מיוחד לבכי, כאב וחולשה של אחרים. התמודדות חשופה שלכם עם קושי הוא מה שייתן השראה ויסחוף רבים.

הפכו כוס. מטאפורית

מה קורה כשהופכים כוס? מוצאים את המפתחות. הרי אין לכוס יכולת למצוא דבר, אתן אלו שמוצאות. שני תהליכים קורים במקביל בפעולה הזאת: האחת, את נהיית יותר משימתית. זה כבר לא חיפוש ב"אהלן אהלן", את מחוייבת לתהליך. את מגוייסת, את עירנית. שתיים, את מתמלאת בתחושת מסוגלות ובביטחון שהנה עכשיו זה יקרה. הכוס הפוכה. אפשר להשפיע על מדינות שלמות, על העולם כולו, כשאת מלאת אמונה בעצמך וביכולת שלך. לא חשוב כמה את קטנה.

מעיין אדם (צילום: שי פרנקו)
הקשיבו לקול הפנימי שלכן. מעיין אדם | צילום: שי פרנקו

השתמשו באנשים מורידים כדי לעלות

כשאתן מזיזות את הגבינה, גם את החתיכה הכי קטנה, תמיד יהיה מישהו שיוציא לכן את הרוח מהמפרשים, שלא יאמין בכן, שיגחך או יזלזל. היפכו אותו לדלק שלכן, תוכיחו לו. תשתמשו בזעם ובעלבון לטובתכן. כשקשה, דמיינו את הפרצוף שלו ברגע שבו תצליחו ותגיעו ליעדכן. ההצלחה תהיה הניצחון הכי מתוק שלכן. יש משהו בללכת נגד כל הסיכויים שמאוד מדרבן.

סיפור חייכן הוא מקור הבערה שלכן

תנו משמעות לדברים משמעותיים שקרו לכן. שום דבר לא יכול לנוע בלי בערה, בלי חום. כשם שרכב לא יזוז בלי דלק ואור לא יידלק בלי חשמל, כך גם בני האדם זקוקים למשהו שישרוף להם כדי להזיז ולהדליק את העולם. זה יכול לבוא מחווייה שכואבת ומפריעה לכן, אדם יקר שאיבדתן, מבט על המציאות שלכן וחרדה לעתידכן. תיזכרו בזה, תנו לזה להציף אתכן ותחשבו איך אתן יכולות למנוע קושי שעברתן על בשרכן מאנשים אחרים בעתיד.

אזהרה לסיום. להשפעה יש מחיר: הקרבות אישיות, אכזבות ומתנגדים. כמאמר הפתגם הידוע, אם כולם אוהבים אותך - כנראה שלא עשית משהו משמעותי. לפני כמה שנים, באחת הפעמים הראשונות ששערי גיהינום הטוקבקים נפתחו עליי, אישה אחת אמרה לי: "מעיין, את כוסברה. שונאים אותך או מתים עלייך, אבל כולם שמים לב כשאת שם". היית מעדיפה להיות עוד גל בים? את משפיעה, תגידי תודה. אז תודה.