מדינת ישראל חוזרת אט אט לשגרה מלאה: בתי הספר נפתחו, כמו גם הקניונים והשווקים, עוד ועוד מקומות עבודה חוזרים לפעול אבל לפי המספרים, הישראלים עדיין לא ממהרים להתנפל על החנויות ויש כאלה שממאנים עדיין לצאת מהבית.

פרופ' דן אריאלי, מומחה עולמי לכלכלה התנהגותית ואחד המרצים המבוקשים בעולם בתחום, הסביר ב"חדשות הבוקר" שישראלים רבים מתמודדים עם קשיים נפשיים וחרדות בעקבות מגפת הקורונה. "לא כולם, אבל הרבה אנשים כן בפוסט טראומה", סיפר פרופ' אריאלי, "למשל, הרבה אנשים מנקים. שמעתי על מישהי שקיבלה הרעלה מחומרי ניקוי. מהלחץ התמידי היא ניקתה יותר מדי. יהיו אנשים שיחזרו לצאת החוצה וכאלה שלא, אבל ככל שעוברים הימים ואנשים לא יוצאים, המעגל הזה מזין את עצמו".

"ההתנסות בלצאת החוצה תגרום לכך שעם הזמן נהיה פחות ופחות חרדים", הסביר פרופ' אריאלי, "מי שנשאר לבד בדירה, כל יום שעובר החרדה שלו לא יורדת. אפילו אם הדיווחים בעיתון ובטלוויזיה יורדים מבחינת הקורונה, בגלל שהבן אדם לא מתנסה החרדה רק עולה".

איך אתה מסביר את זה שאנשים לא חזרו לקנות כמו פעם?
"יש פה גם חרדה כלכלית וגם חרדה מהקורונה. חלק מהחרדה מאוד מוצדקת כי התרגלנו לדפוסי התנהגות מסויימים. אם היו פותחים היום את הבימה, היינו הולכים לאירוע? בטח לא. אבל כן אפשר ללכת לאירוע עם שלושה אנשים ואולי לשבת בבית קפה רחוק ממישהו עם כוס חד פעמית. לאט לאט נתרגל יותר ויותר וחשוב לא לחכות ליום שאחרי. הייתה תקופת סגר, עכשיו יש תקופת שגרה יחד עם הקורונה ומתישהו תהיה תקופה בלי קורונה. אי אפשר לצפות שהחיים יחזרו לעצמם בלי עזרה, צריכים להתערב".

איך אתה מיישם את זה במעבדת המחקר שלך?
"בשבוע הבא אני מקווה שנתחיל לפתוח את מעבדת המחקר בארצות הברית. אבקש מאנשים לבוא כל יום לעבודה, אפילו לקצת. למה? כי אני רוצה שיתנסו, שיגידו אחר כך 'אוקיי, הייתי ולא היה כזה מסוכן'. אם אנשים חוששים לבוא לכל היום הם לא חייבים, אבל שיבואו לפחות לקצת, להתרגל, לראות שזה בסדר ושזה לא כל כך נורא".

דן אריאלי בשביל ישראל (צילום: דרור גלוברמן, NEXTER)
צילום: דרור גלוברמן, NEXTER

לדעתך הציבור איבד אמון במקבלי ההחלטות ולכן ההתרופפות במשמעת?
"קרו כמה דברים בבת אחת, אבל הדבר העיקרי הוא שאיבדנו אמון. התחושה שלנו היא שבכירי הציבור לא מקשיבים להוראות, ראינו את זה ברשתות החברתיות, הרבה אנשים מפרים את זה. יש גם חוסר הבנה של למה ההוראות האלה הגיעו. אנחנו מסוגלים לשאת הרבה דברים אם נבין את הסיבה להם. אתה שואל את עצמך, למה איקאה נפתחה אבל חוף הים לא? אם מישהו היה מסביר לנו את הסיבה לכך, בין אם היינו קונים את זה ובין אם לא היינו אומרים, יש פה היגיון ואנחנו מבינים למה עושים את זה. הכל נראה אקראי".

פרופ' אריאלי פתח במחקר חדש על בדיקות לחץ דם והשפעת החרדה על תוצאותיהן: "היום זה יום לחץ הדם הבינלאומי וזה יום מאוד חשוב. לחץ דם גבוה הוא מדד של הרבה דברים לא טובים שקורים בגוף שלנו. לחץ דם גבוה ביחד עם חרדה יוצרים אפקטים בריאותיים מאוד שליליים. יחד עם פרופ' עדי לייבה התחלנו מחקר שמנסה למדוד בדיקות לחץ דם עם פחות חרדה".

"בבדיקות לחץ דם יש מה שנקרא 'אפקט החלוק הלבן'. אנשים באים לרופא, הם בחרדה והחרדה משפיעה על לחץ הדם", הסביר פרופ' אריאלי, "מודדים לאנשים את לחץ הדם ומה קורה? בגלל החרדה הלחץ דם גבוה כמובן. לכן, לפעמים נותנים להם יותר מדי תרופות. התחלנו מהלך של לייצר דרך חדשה ללמוד לחץ דם שתגרום לפחות לחץ. אנחנו לא מראים לאנשים את המספרים שיוצאים אלא רק את המגמה המאוד כללית. התחלנו בניסוי גדול כדי לראות שזה באמת עובד ושאפשר למדוד לחץ דם באופן יותר מדוייק. בינתיים זה נראה עם הרבה פוטנציאל".