שלושה ישראלים, בהם שני ילדים, נרצחו בפיגוע הדריסה בשכונת רמות בירושלים ביום שישי. אמש הובא למנוחות בבית עלמין בעיר אשר מנחם פלאי בן השמונה, שנקבר בסמוך לאחיו יעקב ישראל פלאי בן השש. אלתר שלמה לדרמן, בן 20, שנישא רק לפני ארבעה חודשים, הובא גם הוא למנוחות בצאת השבת.

אחרי הפיגוע הכריז השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, על כוונתו לבצע "חומת מגן 2" במזרח ירושלים: "החלטתי להעביר את המלחמה מנווה יעקב ורמות במערב ירושלים, אל הכפרים והשכונות במזרח העיר". השר הורה למפכ"ל ולמפקד מחוז ירושלים, לפתוח בסדרת פעולות יזומות כגון איתור ומעצר 150 יעדים מחוללי טרור, הגברת האכיפה המשטרתית בכפרים והמשך הריסות הבתים הלא חוקיים במזרח העיר.

ההודעה על הכוונה לצאת ל"חומת מגן 2" עוררה סערה וגינוי מצד גורם מדיני בכיר שטען כי, "החלטות על מבצע בסדר גודל כזה לא מתקבלות על מדרכה, בשליפה, ליד תחנת אוטובוס בזירת פיגוע". חבר עוצמה יהודית, אלמוג כהן, הבהיר הבוקר: "זה לא נעשה על המדרכה, אלא לאחר הערכת מצב שנעשתה במחוז ביחד עם קציני ובכירי משטרת ישראל ומחוז ירושלים".

"מעולם לא הבטחנו לעשות מופע קסמים, אלא להחזיר את הביטחון האישי. במהלך סוף השבוע הונחו תוכניות אופרטיביות למבצע במזרח ירושלים וזה מה שיקרה. מעולם לא הבטחנו להעלים את הטרור, אלא להגיב לטרור. הטרור הוא נגזרת של חוסר תגובה או חוסר פרו-אקטיביות. כרגע אנחנו במטרה מאוד ברורה: להעביר את המשטרה למצב התקפה".

לא דרוש למבצע כזה אישור משר הביטחון, מהשב"כ, מצה"ל?
"לא. השתתפתי במבצע כזה בשנים 2015-2016 בתור מפקד צוות לוחמים באחת היחידות המיוחדות. עשינו את זה, לא צריך את הצבא. לא עושים את זה עם הצבא. עושים את זה ביחד עם השירות, המודיעין מגיע ממנו וממשטרת ישראל. בלילה מבצעים מעצרים, ביום אכיפה כלכלית, ממררים להם את החיים, נועלים אותם בתוך הגזרה שלהם - וככה מכילים את האירוע הזה. זה מה שעשינו וזה מה שנעשה. יש מספיק כוחות מיוחדים למשטרת ישראל שיודעים לבצע את העבודה הזאת. הצבא לא אקס-פקטור בחוויה הזאת".

גורמים מדיניים בכירים זרקו אתכם מהמדרגות על האמירה שיוצאים למבצע. בן גביר נעלב מזה?
"לא נעלבנו, אין לנו את הפריבילגיה להיעלב משום דבר. אנחנו אומרים בצורה מאוד ברורה: אין לנו שום התייחסות לאותן אמירות, מפני שבסופו של יום אנחנו עובדים לפי תוכניות מוסדרות. מרגע שמונחת לפנינו תוכנית כזו לאישור השר, יש פה מדיניות של השר שכדאי שתיעשה. המלחמה בטרור חייבת להיות סיזיפית, אינטנסיבית, נועזת ופרו-אקטיבית. לא יכול להיות שמדינת ישראל תמגן את עצמה לדעת. הבעיה בהגנה זה שמותר לטעות פעם אחת ולא פעמיים".

אתם מדברים על ענישה קולקטיבית. בעבר הוכח שזה לא מסייע, אלא עושה את הפעולה ההפוכה.
"לא המצאנו פה את הגלגל. באינתיפאדת הסכינים, כניסת המשטרה והכוחות המיוחדים אל תוך השכונות המזרחיות זה מה שעצר את זה. בלחימה בטרור אין פתרונות קסם, וכן לפעמים סביבה בלתי מעורבת נפגעת. אין מה לעשות. אנחנו לא עובדים בחדר ניתוח, אלא נלחמים באויב אכזרי, נאצי, שרוצח ילדים לפני שבת. אנחנו עובדים על פי מודיעין מדויק, מאוד ספציפי, שלא בא ומשליך על כולם, אבל כן יש בלתי מעורבים שנפגעים, מה לעשות. גם אצלנו יש".