מספרי הפליטים האוקראיניים עולים מדי יום וסוגיית קליטתם נדונה בשבועות האחרונים גם בישראל. אתמול פרסמה שרת הפנים איילת שקד את המתווה לקליטתם הזמנית של 25,000 פליטים שאינם יהודים "באופן זמני ועד יעבור זעם" - מדיניות שגוררת ביקורת רבה מתוך הממשלה.

"מדינת ישראל תארח באופן זמני כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בישראל לפני פרוץ הקרבות, לרוב בניגוד לחוק. בנוסף, אם חלילה האלימות לא תיפסק תוך זמן סביר, נאפשר להם לעבוד בישראל", הסבירה אתמול שקד. "מעבר לכך, הוסכם על קביעת מכסת אירוח נוספת של 5,000 אזרחי אוקראינה שהגיעו או יגיעו לאחר פרוץ הקרבות".

שר התפוצות נחמן שי תוקף הבוקר את שקד ואומר כי "אני לא מקבל עמדת מדינת ישראל שמקבילה את מספר הפליטים שנכנסים אליה על בסיס דת. מיון על פי קריטריון של דת זה משהו שברחנו ממנו לאורך ההיסטוריה. עכשיו נעשה את זה? חלק מהפליטים בכלל יצטרכו להירשם ולא בטוח שירצו לעשות זאת, לרובם אין כסף על הנשמה ובני המשפחה לא לידם. אנחנו לא מציעים להם אזרחות - אין סיבה שהם ירצו להישאר בישראל".

לדבריו, "לא צריכות להיות מכסות כי הם לא יבואו לישראל. המדינות שקולטות פליטים מקבלות אותם. שייכנסו, יהיו פה זמן מה ויחזרו לאוקראינה. אנחנו נעלה את זה לממשלה ואדרוש לקיים דיון. לא הגיוני שאחת ההחלטות החשובות של ממשלת ישראל הנוכחית תעבור רק כי שרת הפנים החליטה".

השר שי הוסיף כי "הנהירה האנושית שאני לא יודע מתי ראו אותה בהיסטוריה נמשכת. המספרים רק עולים, 5 מיליון פליטים מאוקראינה זאת התחזית הנוכחית. המספרים יימשכו בסדר גודל הזה אולי קצת יותר. היום יוצא מטוס מפולין וישראל. במשרד החוץ עובדים יפה מאוד סביב השעון וחילצו את רוב הישראלים שרצו לצאת ועכשיו הם מטפלים ביהודים שיישארו באוקראינה. כשהכל יסתיים - נצטרך לסייע גם להם".

כזכור, לפי התכנית שגיבשה שקד , כל מי שיגיע לישראל יקבל אשרה זמנית לתקופה של 3 חודשים. במידה והמצב באוקראינה לא ישתפר בתום 3 החודשים יתאפשר להם גם לעבוד בישראל בדומה לאזרחי אוקראינה שכבר כאן. "כל אזרח אוקראינה שחפץ להגיע לישראל יוכל להגיש בקשה מקוונת באתר משרד החוץ וככל שלא התמלאה מכסת האירוח, בהיעדר מניעה אחרת, הם יוכלו להגיע לישראל באופן זמני", הסבירה. "במקביל, אזרחים ישראלים יוכלו להגיש בקשה להזמין אזרחים אוקראינים, עד משפחה גרעינית אחת למבקש, ואלו יקבלו תיעדוף ככל הניתן. כך יתאפשר גם אירוח טוב יותר של המגיעים לישראל. ולכן מעתה, כל אזרח אוקראיני שירצה לעלות על מטוס יצטרך להציג את האישור שקיבל ממשרד החוץ. הכל כמובן אינטרנטי ובשאיפה תוך 24 שעות".