אחרי הביקורת על ישראל מצד מדינות המערב על כך שאינה מביעה עמדה נחרצת באשר לפלישה הרוסית לאוקראינה, בכוונת ישראל להצביע בעד ההחלטה באו"ם לגנות את רוסיה. כמו כן, רשות ההגירה הודיעה כי ישראל תתחיל לקלוט פליטים אוקראינים.

שר התפוצות נחמן שי התייחס הבוקר (רביעי) לביקורת בעולם נגד ישראל, על כך שאינה מתייצבת בגלוי ובמובהק לצד אוקראינה והמערב. "ישראל התייצבה בצורה ברורה וגלויה לצד העולם המערבי. אנחנו משפרים את האמירות שלנו", אמר שי לניב רסקין, "אולי לא אמרנו בתחילת הדרך את מה שאנחנו אומרים עכשיו, אבל הצטרפנו למחנה הגדול של מדינות העולם שיגנו את המתקפה הרוסית על אוקראינה בהצבעה שאוטוטו תגיע באו"ם".

"אנחנו אומרים בצורה הכי מפורשת שזה היה מעשה של התקפה ושישראל לא תקבל אותו. עם זאת, אנחנו לא במרכז הסיפור", המשיך שר התפוצות, "יש מדינות אחרות ועימות אחר מעל ראשנו. כרגע זה לא המקום לבוא בטענות אלינו. הצטרפנו למדינות שמגישות בפועל עזרה לאוקראינה, אנחנו שולחים ציוד הומניטרי והודענו שנתחיל לקבל פליטים מאוקראינה. הם יצטרכו לסמן קרוב משפחה או ישראלי שמכיר אותם, וגם את התנאי הזה צריך להוריד בעיניי. מדינת העם היהודי לא יכולה לסגור את שעריה בפני פליטים".

שגריר אוקראינה בישראל אמר שבזמן מלחמת העולם השנייה היו 4,000 חסידי אומות עולם אוקראינים שהצילו יהודים. זה בסשלא קלטנו פליטים עד עכשיו?
"היו אוקראינים שהצילו יהודים והיו כאלה שהרגו יהודים. זה לא הזמן להתחשבן עכשיו עם העם האוקראיני, אנחנו עוסקים בשוליים של השוליים. אמנם עשינו באיחור את הצעד הזה, אבל אזרחים אוקראינים שמסתובבים בעולם ולא רוצים לחזור לארצם, צריכים להתקבל פה כפליטים. יש מעמד כזה וישראל צריכה להעניק אותו לאוקראינים. זאת בנוסף לפעולות החשובות הנמשכות לחלץ את הישראלים והיהודים מאוקראינה".

מה עמדתך באשר לבקשה להחריג את רומן אברמוביץ' מהעיצומים האמריקאיים?
"אנחנו צריכים לנקוט כלפי כל האוליגרכים באותה מדיניות. אנחנו לא יכולים להתנהג אחרת. אם ארצות הברית ואירופה החליטו לפעול נגד אוליגרכים, דתם אינה חשובה. סנקציות הן סנקציות הן סנקציות".

שר החוץ הודיע לשגריר באו"ם, גלעד ארדן, שלא הוא יינאם אלא סגניתו. למה זה קרה? מבחינת האמריקאים, זה מסר שאנחנו ממשיכים להלך בין הטיפות.
"אני לא שר החוץ ולא אני החלטתי מי יישא את הנאום באו"ם. זה עניין שולי בעיניי, מה שקובע זה תוכן הנאום והאמירה הישראלית שמגיעה. היא נאמרה גם קודם, ועכשיו תגיע גם מעל בימת האו"ם. אנחנו מגנים את הפלישה הזאת ומתייצבים במחנה הגדול של המדינות שנלחמות על חופש, חירות, צדק וזכויות אדם. זה מה שחשוב בעיניי, לא המשחקים מי ינאם והאם יש פה איזו התחשבנות פנימית. זה לא רלוונטי".

מה אתה יודע על ההפצצה על הבאבי יאר, אתר לזכר היהודים שנרצחו בשואה?
"עדיין לא קיבלנו דיווחים מפורטים, אבל זה כמובן כואב מאוד. זה סיפור סמלי שתוך כדי ההתקדמות הרוסית הם פוגעים פגיעות קשות באנדרטה ובאתר הכל כך חשוב הזה. האנדרטה הזאת היא סמל לרצח עם, עשרות אלפי יהודים נטבחו שם על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה האוקראינים. עצם העובדה שהעין נופלת עכשיו על האתר הזה, מסמנת את ההיסטוריה העגומה של המדינה הזאת. לא ניתן למציאות של אז לחזור על עצמה".