יאיר לפיד נשא אמש את נאומו הראשון כראש ממשלה, דיבר על המרחב הפוליטי שהפך לדבריו "לקיצוני, אלים ומרושע יותר" וקרא לאחדות בעם. יושב ראש יש עתיד נמנע מלהזכיר את השותפות עם מפלגת רע"ם שאיפשרה את הקמת הממשלה היוצאת.

לאחר נאום לפיד תקפו בליכוד, "שום אמירה של לפיד לא תסתיר את העובדה שנחשפה שהוא שלח את המנכ"לית שלו עם צ'ק פתוח למועצת השורא. הממשלה היחידה שהוא יכול להקים היא עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת. הברירה היא ממשלה נסחטת של לפיד שכוללת את האחים המוסלמים והרשימה המשותפת, או ממשלה לאומית חזקה בהנהגת נתניהו והליכוד שתחזיר לישראל את התקווה".

מירב כהן, חברת סיעת יש עתיד, התייחסה לכך הבוקר: "מנסור עבאס היה שותף מאוד טוב בקואליציה הזו ושבר מוסכמות. הוא גינה כל אלימות ולא דיבר על מדינה פלסטינית, אלא בניית כיתות לימוד וחיבור של יישובים למערכת הביוב - דברים שכולנו רוצים שיקרו במדינת ישראל. מה לעשות, זה 20% מהאוכלוסיה והם חיים בתוכנו. אם להם רע, גם לנו רע".

"זה אינטרס של כולנו לחבק אדם כמו מנסור עבאס שבאמת מנסה לפתוח דף חדש עם הציבור הישראלי ולאפשר חיים משותפים ביחד. אין לנו הרבה ברירות. זה דבר מבורך ואני מקווה שזה תחילתו של תהליך ולא סופו. מנגד, לנתניהו אין קואליציה ללא כוחות מאוד קיצוניים כמו בן גביר שכולנו צריכים להיות מוטרדים אם יהיו שרים בממשלה".

זה דף המסרים של יש עתיד? ללכת על הראש של בן גביר ולחבר אותו לנתניהו?
"זו המציאות, לא דף מסרים. בן גביר אדם הואשם בתמיכה בארגון טרור ובהסתה לאלימות. הוא תומך במעשיו של הרוצח ברוך גולדשטיין ורק לפני חודשים ספורים הגן על הרוצח מדומא ששרף משפחה שלמה בשנתה. זו לא הדרך של הציבור הישראלי ולא הדרך של הימין. צריך להיזהר מלהכתים ציבור ימני שלם. דרכו של בן גביר מאוד קיצונית וצריכים להיזהר ממנה. לאיש הזה נתניהו רוצה לתת להיות שר, הוא אפילו לא מסתיר את זה. צריך למנוע את זה".

התגובות לנאום לפיד פושרות למדי. לא היה נאום סוחף ובלתי נשכח.
"הרגשתי שלפיד היה מאוד ממלכתי כפי שהיינו רוצים שראש ממשלה יהיה. הוא מדבר אל כולם, גם לאלה שלא בחרו בנו. החלק הכי שהתחברתי אליו בנאום היה כשאמר, 'המדינה יותר גדולה מאיתנו, היא הייתה לפנינו ותהיה אחרינו'. זאת צניעות שלא שמענו הרבה זמן ממנהיג בישראל. התרגלנו למנהיגים שאומרים, 'אם אני לא מנהיג את המדינה, אז שהמדינה תישרף'. מדינת ישראל חזקה יותר מכולנו ונכון שנתייחס אליה ככה".

קרן ברק מהליכוד תקפה את הממשלה, "חווינו שנה שלמה שבה האויב הערבי והטרור הלאומני הרימו את ראשם. לטענתנו, השותפות עם רע"ם וההישענות על המשותפת הן שגרמו לטרור הערבי והאויב הערבי להרים ראש ולפעול. נחזיר את הכבוד הלאומי לעם ישראל, שכל אחד יוכל להניף דגל איפה שהוא רוצה. נילחם בטרור הזה".

כמי שרצה בפריימריז את תומכת בשריונים ברשימה, לדוגמה לסילמן ואורבך?
"סילמן הפילה את הלבנה הזאת ולכן ברגע שהיא עשתה את זה ונעשו איתה סיכומים, אני בעד באופן כללי לעמוד בסיכומים שנעשים עם אנשים ולקיים אותם. אם זה מה שנסגר איתה, זה מה שצריך לעשות. אני לא חושבת שזה צריך להיות על חשבון. אני נגד שריונים וחושבת שאנשים טובים צריכים להיבחר בפריימריז ולקבל את הכוח מהציבור. לא כמו בשאר המפלגות שהן דיקטטוריות, אצלנו יש פריימריז".

הובלת בקדנציה הזאת קו אחר, ליברלי יותר, פחות לעומתי נגד מערכת אכיפת החוק.
"אני מובילה את כל הקווים. כשצריך להילחם נגד מערכת אכיפת החוק ונגד הפרקליטות, אני נלחמת. היו לי מלא חוקים ונלחמתי בפרקליטות בכנסת. הפרקליטות עושה הרבה מאוד עוולות, גם במאבק נגד פדופילים וגם במאבק באלימות נגד נשים. נלחמנו על עונשי מינימום לטרור ולהחזקת נשק, אבל הפרקליטות מאפשרת להרבה מאוד עוולות ופשע לקרות. היא שמה את הנאשמים והעבריינים במרכז ודואגת להם במקום לחברה עצמה. צריך להזיז את המטוטלת ולדאוג לחברה, זו המלחמה הגדולה שלי נגד הפרקליטות".