בתוכנית "הכתות המסוכנות בישראל" חשפה נסלי ברדה את מעלליו של ארקדי וימגוק, ראש כת המציג את עצמו כ"המשיח מתל אביב". בעשר השנים האחרונות הוא פועל באיזור, סוחף אחריו במניפולטיביות צעירים רבים וגוזר עליהם גזירות נפשיות חמורות.

מערכת התוכנית אספה עדויות רבות נגד וימגוק ואף הצליחה להחדיר לתוך הכת חוקרת פרטית שתיעדה את דרכי הפעולה המסוכנות שלו - מהפיתוי הראשוני ועד ההידרדרות המסוכנת. בין השאר, תועד וימגוק כשהוא מציע סמים לאותה חוקרת, חותר למגע פיזי איתה ואף מתפשט ומוריד את הגלימה האדומה המזוהה עימו.

לפני כמעט שנתיים הוא נעצר בחשד לעבירות אלימות, סמים, איומים ומרמה. המשטרה חקרה חשד כי היה מעורב בנסיבות מותה של אחת מחברות הכת, מוריה כהן ז"ל, ששמה קץ לחייה, לטענת המשפחה, בעידודו של וימגוק.

לפי העדויות, לאחרונה עם שחרורו מהמעצר, וימגוק חזר לפקוד את הכניסה לשוק הכרמל בתל אביב ולפי החשד "לצוד" קורבנות חדשים. לילך סלמה, אחותה של מוריה, הזהירה הבוקר כי מדובר באדם מסוכן מאוד. "זה מתסכל. פנינו לרשויות, עשינו כל מה שאפשר לעשות - ונתקלנו בשוקת שבורה", סיפרה לברדה, "אין היום חוק שמאפשר לטפל בנפגעי כתות. בן אדם שעבר את גיל 18 ועושה את הדברים מרצונו לכאורה, אין מה לעשות עם זה".

הכתות המסוכנות בישראל – משיח שקר (צילום: מתוך "בכתות המסוכנות בישראל – משיח שקר", קשת12)
ארקדי וימגוק | צילום: מתוך "בכתות המסוכנות בישראל – משיח שקר", קשת12

"אחותי אזרה אומץ ובאיזשהו שלב פנתה למשטרה", נזכרה סלמה, "הוא פגע בה בצורה כזאת שהיא החליטה שדיי, היא לא רוצה את זה יותר. היא הגישה תלונה, אבל מהפחד חזרה בה למחרת. למרות שפנינו והגשנו נגדו תלונה עוד כשמוריה הייתה בחיים, לא קרה עם זה שום דבר. הכתובת הייתה על הקיר. הבאנו הוכחות ומסרונים שהוא כתב לה, 'לכי תתאבדי'. ההתאבדות בסימן שאלה, אנחנו לא יודעים מה קרה באותו הערב כשהוא בילה איתה".

משתתפים נוספים בכת הזאת מצאו את מותם בשנים האחרונות בנסיבות מחשידות. לדברי רחל ליכטנשטיין, מנהלת המרכז לנפגעי כתות, קיימת אוזלת יד אמיתית בטיפול במקרים כאלה: "ארקדי הוא מבחינתנו דוגמה לעוד עשרות כתות כאלה שאנחנו מכירים. יש לנו במאגר 150 שמות. מערכת החוק והאכיפה עדיין לא יודעת להתמודד עם התופעה הזאת. זה מתסכל מאוד. מדובר בנושא מורכב מאוד מבחינה חוקית, בישראל ובעולם. הסיבה היא שמדובר בבגירים ושמאוד קשה להוכיח התעללות נפשית".

"ישבתי מול נפגעים שהם בעלי תואר ראשון, תואר שני, רופאת ילדים, עורך דין - אנשים שאי אפשר להגיד שהם לא אינטליגנטיים וחכמים", תיארה ליכטנשטיין, "מישהו הצליח לסחוף אותם למקום הזה. המקרה הזה מאוד מתעתע, יש בהתחלה הרבה דברים חיוביים ולכן אנשים נמשכים לשם. בשער הכניסה לא כתוב 'כת'".

הכתות המסוכנות בישראל2 (צילום: מתוך "הכתות המסוכנות בישראל - משיח שקר", קשת12)
חוקרת פרטית הסתננה לכת | צילום: מתוך "הכתות המסוכנות בישראל - משיח שקר", קשת12

מה המסר שחשוב לכן להעביר הבוקר?
סלמה: "אני קוראת לנפגעים והנפגעות מהעבר וההווה, לגשת ולהתלונן במשטרה. אחותי לא בחיים ואין לה את היכולת להגיד מה היא עברה. צריך להבין שזה יכול לקרות בכל משפחה ובכל שלב בחיים. מנהלי הכתות מזהים את נקודות התורפה ולאט לאט מושכים את הנפגעים אליהם. אחותי הגיעה למצב שלא ידעה להבדיל בין טוב לרע".
ליכטנשטיין: "בגלל שמערכת אכיפת החוק עדיין לא מצליחה לפעול, המודעות מאוד חשובה. אנחנו בתחילת החופש הגדול, הורים צריכים לפתוח את הנושא הזה עם הילדים ולצפות בסרטים ובחומרים כדי שהם לא יהיו הקורבן הבא".

תגובת משטרת ישראל: "המקרה נחקר במשטרה במקצועיות וביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת. עם סיומה של החקירה הועברו הממצאים לעיון והחלטת הפרקליטות כמקובל".

תגובת הפרקליטות: "לאחר בחינת מכלול הראיות, הוחלט לגנוז את התיק".