רעידת אדמה חזקה בעוצמה 7.8 התרחשה לפנות בוקר בטורקיה. עשרות בניינים קרסו ומאות נהרגו ונפצעו. הרעידה הורגשה גם בישראל, כשקרוב ל-4,000 ישראלים פנו למוקד המשטרה במהלך הלילה והתלוננו כי הרגישו את רעידת האדמה.

תא"ל במיל', ד"ר חיליק סופר, מסביר פיקוד העורף, הסביר מדוע מערכת ההתרעה שהתקין פיקוד העורף רק לאחרונה לא פעלה והתריעה מפני הרעידה. "הרעידה הייתה בטורקיה ועוצמת האנרגיה שהגיעה למדינת ישראל, הייתה במגניטודה 3. לכן מערכת ההתרעה בארץ לא פעלה. מערכת ההתרעה לרעידות אדמה שקיימת בישראל, שהפכה מבצעית לפני כשנה, עובדת מעל מגניטודה 4.5. כלומר, אם הרעידה שהגיעה לישראל הייתה בעוצמה 4.5, הייתה מופעלת מערכת ההתרעה הארצית והציבור היה מתבקש לפעול לפי הנחיות ההתגוננות".

"בשנת 2014 הותקנו במדינת ישראל מערכות התרעה מקומיות, בבתי הספר ובעוד כמה מוסדות. זו מערכת התרעה שונה, מערכת מקומית שקולטת את הגל שמגיע למבנה ואז מתריעה. סף ההתרעה שלה נמוך יותר. פה מדובר במערכת התרעה ארצית שהוקמה לפני כשנה. המכון הגיאולוגי פרס כ-120 גלאים בכל בקע ים המלח ובשבר יגור. המערכת התחברה למערכת ההתרעה של פיקוד העורף ופיקוד העורף מפיץ אותה".

רעידת האדמה בטורקיה (צילום: רשתות חברתיות)
ההרס בטורקיה בעקבות רעידת האדמה הלילה | צילום: רשתות חברתיות

"כאשר עוצמת הרעידה מעל 4.5, נשמעת התרעה, גם ביישומון, גם באמצעי התקשורת וגם בצופרים. זה הזמן לומר לאזרחים שצופים בנו עכשיו, להוריד את יישומון פיקוד העורף. דרך היישומון יקבלו התרעה על רעידות אדמה ויידעו את הנחיות ההתגוננות. כשמערכת ההתרעה תופעל, אנשים ישמעו את ההתרעה ביישומון עוד לפני שירגישו את הרעידה בבית, וזה יתרון אדיר. זה מאפשר לנו עוד כמה שניות להתארגן".

מה יש לעשות אם מתרחשת רעידת אדמה כזו?
"שטח פתוח הוא הכי בטוח בזמן רעידת אדמה. בשלב הראשון, מי שנמצא בבית צריך לצאת לשטח פתוח. אם הוא גר בקומה גבוהה ולא מתאפשר לו לצאת תוך כמה שניות מהמבנה, להיכנס לממ"ד ולהשאיר את הדלת פתוחה. אם אין ממ"ד, ללכת לחדר המדרגות ולהתחיל לרדת. גרם המדרגות יותר מוקשח. אם אי אפשר, להישאר בחדר המדרגות".

מה הסיבה שצריך להשאיר דלת חצי פתוחה בממ"ד?
"בזמן רעידת אדמה עלול להיווצר עיוות במבנה, ואז יכול להיות שהדלת לא תוכל להיפתח. אנחנו רוצים שתוכל לצאת החוצה, בניגוד לטילים כשאנחנו רוצים שהדלת תהיה סגורה".

מה אם אנחנו בתוך רכב בזמן הרעידה?
"לעצור בצד הדרך, לא מתחת לגשרים - כי הגשרים עלולים לקרוס עלינו".

איך מכינים את הבית לשעת חירום?
"לחזק את העצמים שהם לא חלק מהקונסטרוקציה, למשל תמונות, מדפים שנמצאים מעל מיטת הילד, ספריות. אלה דברים שעלולים לפגוע ולהרוג אותנו, גם אם המבנה שלנו לא ייפגע".

ישראל מוכנה לרעידת אדמה בעוצמה כזאת, 7.8?
"מדינת ישראל הכינה תרחיש לרעידות אדמה, לעוצמה שבין 6.5 ל-7.5. אנחנו מדברים על תרחיש מאוד קשה של אלפי הרוגים ופצועים. הרעידה עצמה לא הורגת, מה שהורג זה הבניינים, המבנים והגשרים. זה הגורם המרכזי לפגיעות באנשים. כל נושא חיזוק וחידוש בניינים נמצא באחריות משרדי הממשלה והרשויות המקומיות. פיקוד העורף מסייע בשלב המענה, מכין את הרשויות המקומיות לבניית יחידות החילוץ שלו, מכין ארגוני מתנדבים ופועל בתיאום עם כלל המערכות, בעיקר בשלב המענה אם חלילה תתרגש עלינו רעידת אדמה".