שישה אלקטורים בלבד חסרים לג'ו ביידן כדי לזכות במירוץ לנשיאות ארצות הברית ולהדיח את הנשיא המכהן דונלד טראמפ מהבית הלבן. אם ביידן אכן יינצח ויושבע כנשיא, הדבר צפוי להשפיע רבות גם על המזרח התיכון.

אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים בחדשות 12, חשף ב"חדשות הבוקר" את עמדתו של ביידן בכל הנוגע להסכם הגרעין עם איראן. "הרקורד של ביידן חיובי מאוד כלפי ישראל והוא נהג להצהיר על עצמו, לא בשנים האחרונות, שהוא ציוני אמריקאי לא יהודי", תיאר יערי.

"עם זאת, בפרשת הסכם הגרעין של אובמה עם איראן, ביידן היה מאוד תקיף והגיע פעם אחת, בנוכחותי ממש, לידי פיזור איומים כנגד ישראל אם ראש הממשלה נתניהו ימשיך להתנגד להסכם הזה", סיפר יערי, "ישראל תצטרך לעבוד מול הממשל מצד אחד אבל גם מול הקונגרס מצד שני".

"בבית הנבחרים יהיה כנראה רוב דמוקרטי, כולל 'ארבע הנשים' כמו רשידה טליב, אילהן עומאר ואחרות שהן ממש בעד החרם, בעד תנועת ה-BDS. לא פחות חשוב יהיה לעבוד מול הרפובליקאים שיהיה להם את הרוב בסנאט. המפלגה תלך ותתחדש ותנסה להבריא מן התקופה של טראמפ. האיש הבולט יהיה מיץ' מקונל מקנטקי, אדם בן 78".

מיץ' מקונל (צילום: Win McNamee, GettyImages IL)
"חשוב לעבוד מול הרפובליקאים שיהיה להם את הרוב בסנאט". מיץ' מקונל | צילום: Win McNamee, GettyImages IL

מה תהיינה השלכות תוצאות הבחירות על ציר טהרן-דמשק-ביירות?
"לישראל יש עכשיו שלוש משימות מדיניות והשאלה הגדולה היא אם לראש הממשלה וצוותו יש מספיק קשב וזמן להקדיש לדברים האלה. הדבר הראשון הוא להיכנס לבירור מאוד מסודר עם האנשים שביידן ימנה לנהל את המדיניות שלו במזרח התיכון לגבי התנאים להחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין, שזו כוונתו המוצהרת של ביידן. איך נכנסים, איזה סנקציות מורידים, מה התביעות שמציגים וכיצד עושים את התיאום עם האירופאים כדי לייצר עמדה משותפת רחבה".

"הדבר השני הוא לשכנע את הממשל להמשיך בקו של טראמפ, כלומר לפתח את היחסים בין ישראל למדינות ערביות מתוך אמירה שהדבר הזה יוביל בסופו של דבר גם את הפלסטינים למשא ומתן בפסים יותר רציונליים ממה שראינו עד עכשיו. יש פה אתגר מיידי, כי עד סוף השבוע הזה, מקסימום תחילת השבוע הבא, אבו מאזן יודיע שהוא מוכן לחזור למשא ומתן עם ישראל על בסיס מתווה קרי שבזמנו הוא דחה אותו. ישראל חייבת לבוא עם תשובה מפני שאחת התביעות של אבו מאזן היא לסלק את עסקת המאה של טראמפ מן השולחן".

"הדבר השלישי שצריך לשים לב אליו זה אם אפשר לגרום לכך שההרעה הצפויה ביחסים שבין ארצות הברית לבין סעודיה ומצרים לא תהיה חמורה מדי ולא תיצור זעזוע באיזור כפי שהתקבע בשנים האחרונות".

אבו מאזן בראיון לאילנה דיין (צילום: עובדה, שידורי קשת)
"אבו מאזן יודיע שהוא מוכן לחזור למשא ומתן עם ישראל". אבו מאזן | צילום: עובדה, שידורי קשת

ישראל עומדת בפני הסכמים עם מדינות ערביות נוספות כמו עומאן, מרוקו ואולי אפילו סעודיה. זה ייעצר עכשיו?
"ההסכמים האחרונים שעשינו עם ארצות ערב הם בעצם הסכמים משולשים שארצות הברית הייתה חלק מרכזי בהם. ההסכם עם סודן הוא יותר עבודה אמריקאית ויוזמה סודנית מאשר עבודה עם ישראל. המדינות הערביות ימתינו לראות באיזו מדיניות נוקט הממשל ומי האנשים שינהלו מצידו את המדיניות. מרוקו לדוגמה מוכנה להקים יחסים רשמיים גלויים עם ישראל ובלבד שארצות הברית תכיר סוף סוף, אחרי 45 שנה, בסיפוח של סהרה המערבית למרוקו. מדיניות הדמוקרטים בעניין הזה הרבה פחות נוחה למרוקאים ולכן העניין הזה עלול להתעכב".