לצד הלחימה המאסיבית ברצועת עזה, מאז פרצה המלחמה הגבול הצפוני התחמם אף הוא ותושבים רבים פונו מבתיהם. בכלל, נראה כי ימי התקיפות ההדדיות הפכו ללחימה של ממש מול חיזבאללה, לחימה שגובה קורבנות.

בקרב תושבי היישובים הצפוניים יש תחושות תסכול עמוק מההתנהלות אל מול האיום. בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", הפציר יו"ר מושב מרגליות, איתן דוידי, לשנות את המשוואה. "כל יום יורים על מרגליות. לפני יומיים שלושה כטב"מים שעברו את מרגליות ופגעו במוצב צה"ל, הובילו למותו של חייל ולפציעת שניים נוספים", תיאר את התקרית החמורה.

"אתמול שר הביטחון אמר שאם חיזבאללה יעלה את הרף נגיב בחומרה, אני לא מבין את זה. מה זה נעלה את הרף, אם ירו על תל אביב יגיבו בחומרה? לא מספיק שיורים על קריית שמונה ומרגליות? אנחנו כבר חודשיים בבתי מלון, הגלו אותנו ועל זה החיזבאללה צריך לשלם", קרא.

מבחינתו של דוידי, המשוואה צריכה להיות פשוטה: פגיעה במרגליות, פגיעה בביירות. "אין מדינת תל אביב ומדינת מרגליות, יש מדינה אחת. צריך להעביר לחיזבאללה מסר ברור שלא מבליגים על פגיעה במרגליות ומחסלים רק שלושה מחבלים. זו לא משוואה שישראל צריכה לחיות איתה, ולא נחיה בשגרה כזו. צריכה להיות תגובה הולמת וחריפה על לבנון. בנוסף, מדינת ישראל צריכה לצאת עם הודעה חד משמעית מה בכוונתה לעשות בהמשך, אנחנו לא יכולים עם הזגזוג הזה. אנחנו שומעים לפני שבועיים את שר הביטחון אומר שהחיזבאללה הוכה שוק על ירך. על מה הוא מדבר, הוא רואה תמונה אחרת ממה שאנחנו רואים? הכל שומם, אנחנו מופגזים. בוא נראה כמה טילים עוד ייפלו פה היום".

שר הביטחון, יואב גלנט (צילום: אלעד מלכה)
"ביקשתי לדבר איתו אבל כבר שלושה שבועות שלא חיברו ביננו". על שר הביטחון יואב גלנט | צילום: אלעד מלכה

מה הקצינים ושר הביטחון אומרים לך?
"אני לא מדבר איתו. ביקשתי לדבר עם שר הביטחון אבל עד עכשיו שלושה שבועות לא חיברו אותי איתו. הם לא יורדים לשטח לראות את הדברים מקרוב".

אף שר בממשלה לא דיבר איתך עד עכשיו?
"אף אחד לא דיבר או הגיע למרגליות. גם אף גורם צבאי לא הגיע, כולם מפחדים להגיע לכאן. כנראה שחיינו זולים יותר, הפכנו לעובדים השחורים של מדינת ישראל. אין לנו בעיה לסחוב עוד כמה חודשים מחוץ ליישוב, בתנאי שיהיה פתרון ברור: אנשי מרגליות לא יחזרו במצב הקיים ושאף אחד לא יסביר לנו שמנסים להגיע להסכם והבנה עם חיזבאללה בנוגע להחלטה 1701. זה לא יקרה, אז צריך לדבר כמו שצריך. צריך חריש עמוק בלבנון".