הסעיפים הראשונים ברפורמה המשפטית יעלו היום להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת, שעיקרם: שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים ומניעת הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד. במשטרה נערכים בכוחות מתוגברים מול משכן הכנסת לאור המחאה הצפויה במקום, כשהצפי לעומסי תנועה רבים בעיר הבירה, כמו גם בתחבורה הציבורית.

הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, דיבר הבוקר על המצב הנפיץ. "מדינת ישראל הולכת או למקום מאוד טוב או למקום מאוד רע", העריך סגל, "את המקום הרע כולנו מכירים: המשבר החוקתי. זה אירוע שצריך להטריד כל אחד ואחד מאיתנו. התרחיש הטוב, שמתישהו במורד או במעלה הדרך תימצא הפשרה, ובהזדמנות חגיגית זו נגמור את האירוע המייסר שבו מהחלטת הררי בשנות ה-50, ובמשך 70 שנה, אנחנו מנסים לבנות חוקה טלאי על טלאי ואת הארמון הלאומי שלנו מפל קל ומסטיקים מודבקים".

"צריכים להבהיר את הדרך שבה מחוקקים חוקי יסוד, את הדרך שבה פוסלים חוקי יסוד, איפה הסמכות של בג"ץ, איפה הסמכות של הכנסת, איפה הממשלה. איך אמר דיקנס? 'היו אלה הרעים שבזמנים, היו אלה הטובים שבזמנים'. הבחירה ממש בידנו".

מה צפוי היום במליאה?
"זה אחד מאותם ימים שמתרחשים בכנסת פעם ב-10, אולי 20 שנה, של אווירת קרנבל בפנים ובחוץ. קרנבל במובן הרועש, שהרעשים מבחוץ נשמעים בפנים ושאנשים בחוץ מחכים בנשימה עצורה למה שקורה בפנים. בערך באזור חצות תצביע הכנסת בקריאה ראשונה על החלק הראשון של הפרק הראשון של הרפורמה המשפטית, שכוללת שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שיהיה רוב לקואליציה, וגם האיסור על פסילת חוקי יסוד. זה יעבור".

מה צפוי מחוץ למשכן?
"בחוץ יגיעו רבבות בני אדם, בהתחלה להפגנה כמו בשבוע שעבר ואחר כך תהלוכות לפידים. הפעם, בניגוד לפעמים קודמות, הם לא מתכוונים לעזוב עד לאחר שתהיה הצבעה, ולכן במשטרה נערכים בכוחות מאוד מתוגברים. הסתובבתי היום בכנסת, היערכות כזאת לא ראיתי במחאות קודמות. לא יודע זה מידע מודיעיני או רצון להקדים את המאוחר ולמנוע כל מיני רעיונות, אבל המשטרה נערכת שם בכוחות מתוגברים".

איפה עומדים מאמצי הפשרה של הנשיא הרצוג?
"יש המון מאמצים בחדר הסגור, אבל בינתיים הם בהילוך סרק. הנשיא הרצוג נתן להבין שהוא רוצה עצירה של ההצבעה בקריאה ראשונה, אבל ברגע שיש קריאה ראשונה והפגנות בחוץ מטבע הדברים הפרק הראשון של מאמצי התיווך שלו נכשל. אין טעם שהנשיא ייצא היום באיזושהי קריאה, כי כל קריאה כזו, דרמטית ככל שתהיה, תימחק תחת התמונות מההפגנות והתמונות של חברי הכנסת מצביעים".

המאמצים האלה יחודשו?
"למחרת יתחדשו המגעים האלה. זה לב העניין. מה אמרו כל הזמן לוין ורוטמן בשיחות סגורות? 'אחרי הקריאה הראשונה אנחנו מוכנים לדבר, קודם תראו שאנחנו רציניים ולא סתם התכנסנו, שאנחנו לא מחזיקים מקל. אנחנו באמת הולכים לחוקק את זה עכשיו, שבו ודברו איתנו על פשרות כמו שצריך'".

המחאה הגדולה מטרידה את נתניהו?
"הפגנה בקנה מידה כזה אמורה להטריד כל ממשלה שנגדה היא מופנית, בין אם זה אולמרט ומחאות על לבנון השנייה, שרון והמחאות על ההתנתקות, רבין ואוסלו או בגין ו-400 אלף, אם היו כאלה, אחרי טבח סברה ושתילה. מה שיותר מטריד את נתניהו זה לא האירוע הזה, שבימים שהיה לו מותר להתייחס למחאה הוא היה ממתג אותם כשמאל, סוגר את האירוע הציבורי מבחינתו ומלכד מסביבו את הימין. מה שמטריד אותו יותר זה הנושא הכלכלי והבינלאומי, דברים כמו משיכת השקעות - במיוחד כשהכלכלה הישראלית בעידן רגיש יחסית על רקע אינפלציה עולמית, מיתון, סוף עידן הכסף הזול ועליית הריבית. על הרקע הזה, רעש מטריד מכיוון ישראל עלול לגרום להאטה בכלכלה הישראלית. נתניהו בהחלט מודע לזה. הדבר השני זה הלחץ הבינלאומי, שכרגע מתמצה בערות שאמר שגריר ארצות הברית - אבל אנחנו לא יודעים עדיין לאן זה יילך".