נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה, ליז מגיל, התפטרה הלילה מתפקידה. זאת, לאחר עדותה בשימוע בקונגרס, כשהתחמקה מלהשיב האם יש סנקציות כלפי סטודנטים שקוראים לרצח יהודים. בסמוך להתפטרותה, התנצלה מגיל: "קריאה לרצח עם של יהודים היא מאיימת, באופן עמוק. היא נועדה באופן מכוון להשליט טרור באנשים שסבלו מפוגרומים ושנאה במשך מאות שנים והיו הקורבנות לרצח עם המוני בשואה. בעיניי זו אכן תהיה הטרדה או הפחדה. על אוניברסיטת פנסילבניה לבחון בצורה רצינית וזהירה את המדיניות".

נשיאת הרווארד, קלודין גיי, שסירבה לגנות באופן ברור את הקריאות לרצח עם נגד יהודים, התנצלה גם היא: "היו כמה שבלבלו בין הזכות להתבטא בחופשיות והרעיון שהרווארד תגלה סלחנות לקריאות לאלימות נגד סטודנטים יהודים. הרשו לי להיות ברורה: קריאות לאלימות או לרצח עם נגד הקהילות היהודיות, או כל קבוצה דתית ואתנית, הן נבזיות. אין להן שום מקום בהרווארד וכל אלה שמאיימים על הסטודנטים היהודים שלנו יהיו חייבים לתת על כך את הדין".

אשת העסקים, משקיעת ההון סיכון והכרישה יסמין לוקץ', התייחסה הבוקר לאנטישמיות ההולכת וגואה בקמפוסים בארצות הברית. לוקץ', בוגרת אוניברסיטת סטנפורד, השתתפה בפעילות ההסברה החשובה במאהל שהוקם בקמפוס.

"בתור בוגרת סטנפורד, זה מקום שאת סומכת עליו, מרגישה בו בבית. פתאום, עם כל מה שקורה כאן, כל הסצנה הזאת באוניברסיטאות, זה ממש תחושה של בגידה", אמרה לוקץ', "הגעתי לארצות הברית לפני שבוע עם מטרה אחרת בכלל, בשביל לרתום את בכירי תעשיית ההייטק ולעשות להם הסברה אחד על אחד. לחבר אותם עם דובר צה"ל ועם הקונסוליה, לספר להם מה קורה. ואז, ראיתי מה באמת קורה בקמפוסים. זה לא רק בשבוע האחרון, לא רק השימוע הזה, זה משהו שקורה כאן כבר מ-7 באוקטובר".

"סטנפורד פרסמו היום הודעה שבה אמרו: 'בניגוד למה שאמרנו בקונגרס, העמדה שלנו זה שלעשות רצח עם זה לא בסדר'. האוניברסיטה אומרת את הברור מאליו, שלקרוא לרצח עם זה לא בסדר, ואנחנו מתלהבים, שמחים ואומרים 'איזה יופי'. אבסורד".

איך האווירה בקמפוסים?
"אני בוגרת בית ספר למנהל עסקים, שזה תואר שני. התחלתי להיות מודעת למה שקורה בקמפוס בגלל שהדיקן שלנו לא הוציא מכתב שמגנה את מה שקורה אחרי ה-7 באוקטובר. הוא הוציא משהו כמו: 'אני משתתף בצער הקהילות שנפגעו כאן'. אחרי שאני ועוד קבוצת בוגרים ישבנו עליו, הוא כן הוציא מכתב כזה. בבית הספר לתואר השני האווירה קצת שונה, אבל אצל החבר'ה הצעירים, בגילאי ה-18-22, המצב אחר לגמרי. סקרים שעשו מראים ש-50% מהחבר'ה בגילאי 18-22 באוניברסיטאות חושבים שה-7 באוקטובר היה מוצדק. תחשבו על החבר'ה היהודים שצריכים להיות באווירה חברתית כזאת. 70% מהם חוו תקרית אנטישמית. יש עלייה של פי ארבעה עד פי עשרה בתקריות האנטישמיות ובדיווחים עליהן".

פגשת סטודנטים מסטנפורד. מה הם מספרים?
"מה שהכי נורא זה שהרבה סטודנטים מפחדים להגיד משהו, מפחדים להיות פעילים. יש יוזמה של סטודנטים בקמפוס, אוהל שיושבים בו ומנסים לדבר עם אנשים על מה שקורה. הלכתי לשבת איתם שם ומדי פעם עצרו סטודנטים יהודים שאמרו: 'כל הכבוד'. אמרתי להם: בואו תשבו גם. אחד מהם אמר לי: 'אני לא יכול, זה יהיה כמו התאבדות חברתית. כל החבר'ה שלי פרו-פלסטינים, כולם. אני מעדיף להיות בשקט'. זה עצוב, מטורף ומפחיד".

יש קשב למה שאתם עושים, או שאת מרגישה שזה קרב אבוד מראש?
"אנחנו עומדים מול צד שני שממומן היטב, נמצא שם יותר מעשר שנים בקמפוסים בצורה מאוד מסודרת. יש הרבה מאוד ארגונים יהודיים, כל אחד עושה את שלו, יש הרבה יוזמות פרטיות. יש דברים שמדינה, באופן טבעי, לא יכולה לעשות, אבל משרד התפוצות בקשר עם הרבה ארגונים שכאן, גם משרד החוץ דרך הקונסוליות. הקונסול בסן פרנסיסקו מאוד מעורב, כל פעם עם יוזמה חדשה ורעיון חדש של מה עוד אפשר לעשות. כן יש קצת הרגשה שנרדמנו בשמירה, כי אולי עכשיו אנחנו כאן - אבל איפה היינו כל השנים כשהרבה אנשים כאן צעקו: 'האנטישמיות פורחת בקמפוסים, האנטישמיות עולה'. גם אני חטאתי ולא האמנתי שהמצב עד כדי כך גרוע, כשהיו אחרים שבאו וצעקו את זה. עכשיו אנחנו מבינים יותר".

זה דור שגדל להורים תומכי ישראל, שמחוברים לישראל. מפתיע עד כמה עמוקה השנאה.
"יש שם חבר'ה שלא מודעים. זה נהיה מאוד קול להיות פרו-פלסטיני. כל השיח המאוד ליברלי זה או שאתה כובש, או שאתה נכבש. או שאתה טוב, או שאתה רע. אם ישראל מדינה חזקה, אז כנראה שהיא הרעה בסיפור. אנחנו מנסים עכשיו לסדר את כל הארגונים שיש, להביא את זה לעוד קמפוסים, לעזור לסטודנטים למצוא את הכוח שלהם - להרגיש שזה בסדר, לעשות את זה קול. להיות מי שאתה. אם יש משהו חיובי כאן, זה שהקהילה היהודית-אמריקאית מתאחדת מאוד ומתאחדת עם ישראל. זה לא סוד שלקהילה פה הייתה הרבה פעמים ביקורת על המדיניות של ממשלת ישראל, על העובדה שאין מקום ליהדות רפורמית או קונסרבטיבית. פתאום הם מבינים שלא משנה מה אתה חושב על מדינת ישראל, פה רואים אותך כיהודי ומטרגטים אותך. זו תחושת בגידה מהמקומות שהיית בהם ומקהילות שתמכת בהם".