ממשלת בנט-לפיד מסכמת את השבוע השני לתוך מושב הקיץ בהתייצבות מסויימת של הקואליציה השברירית, זאת לאחר פתרון המשבר עם רע"ם והצעדים שנקט ראש הממשלה כדי להדק את השורות בסיעתו ימינה. עם זאת, אתגרים רבים עוד בפתח. בקואליציה מנסים לגבש רוב לקראת ההצבעה ביום שני הקרוב על מימון מלגות לימודים לחיילים, "ממדים ללימודים". ברע"ם נוטים לתמוך בחוק הזה, אבל זה עדיין לא מספיק כיוון שלקואליציה 60 אצבעות בלבד. ראש הממשלה ושר הביטחון בני גנץ קוראים לאופוזיציה לגלות אחריות ולתמוך בהצעת החוק, אך בשלב זה סיעות האופוזיציה מסרבות לשתף פעולה ולהעניק הישגים לממשלה.

"יש לליכוד גישה שערורייתית ואני לא מבין אותם", אומר הבוקר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, "אבסורד שהליכוד מסרב להצביע בעד החוק הזה, ולמעשה פוגע בחיילי צה"ל ללא שום סיבה. בשבוע הבא נביא את החוק הזה להצבעה ונעמיד את הליכוד בפני הדילמה - האם הוא בעד חיילי צה"ל או לא".

באשר לניסיונות האופוזיציה למצוא עריקים ולהפיל את הממשלה אמר אלקין, "אנחנו כבר שבועיים מתחילת כנס הקיץ. נתניהו הבטיח שיש תור ארוך של עריקים, שהם רק מתחרים מי יבוא קודם. הבטיחו שיעבור חוק להקדמת הבחירות ושהממשלה לא תוכל לתפקד בכנסת ולהעביר חוקים. מאז, בשבועיים האלה, הממשלה העבירה הרבה מאוד חקיקה בכנסת. ניצחנו כמעט בכל ההצבעות, חוץ מאחת וגם זה בטעות, בגלל ראיון של יאיר גולן".

אבל את החוקים החשובים אתם לא מעלים כי אתם יודעים שאין תמיכה גם בתוך הקואליציה, כמו תיקון חוק הלאום וחוק הנאשם פלילים.
"לגבי חוק הלאום, לפי ההסכמים הקואליציוניים כל תיקון בחוק יסוד דורש הסכמה של כל מרכיבי הקואליציה. מבחינתנו כתקווה חדשה, וגם מבחינת ימינה, אין שום היתכנות לשינוי בחוק הלאום. אנחנו לא תומכים בזה, ולכן חוק הלאום לא ישתנה. הוא חוק חשוב שמקבע את היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. בתקווה חדשה יש לנו הצעת חוק בנושא השוויון שמדברת על שוויון ברמת זכויות הפרט לכלל אזרחיה, אבל לא מגדירה את ישראל כמדינה דו-לאומית ושומרת על האופי היהודי של המדינה. אם תהיה הסכמה על החוק הזה, אנחנו נשמח לקדם אותו".

מה באשר לחוק שמקדם אלי אבידר, שמציע לאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה?
"אנחנו תומכים בחוק הזה, אבל לפי ההסכמים הקואליציוניים צריך תמיכה והסכמה מכל מרכיבי הקואליציה כדי לעשות שינוי בחוק יסוד. כרגע ימינה עדיין מתנגדת, אנחנו ננסה לשכנע אותם ונקווה שנצליח".

השבוע פורסם כי מחירי הנדל"ן בישראל ממשיכים להשתולל ובשנה האחרונה נרשמה עלייה מטרידה מאוד של 16.3% במחירי הדירות. שר הבינוי והשיכון תולה את האשמה בכך בראש הממשלה הקודם: "זאת בדיוק הסיבה שאסור לדרדר את מדינת ישראל לבחירות עוד הפעם. למה המחירים עלו ב-16%? כי במשך שנתיים לא היה תקציב מדינה. המדינה לא השקיעה בתשתיות בנייה ולא היו פה כמעט שיווקים".

"בתקופה של כחלון שיווקו 70 אלף יחידות דיור בשנה. בשנת 2020 ירדנו ל-50 אלף. כשאתה לא משווק שנה-שנתיים, מחירי הדיור עולים באופן מטורף. בשנת 2021, רק בחצי השנה הראשונה להקמת הממשלה, שיווקנו כבר 100 אלף יחידות דיור, פי שתיים מהשנה שלפני זה ופי 1.5 מהשיא הישראלי שהיה בתקופת כחלון. אנחנו לא עוצרים, וגם ברבעון הראשון של השנה הנוכחית הגענו למספרי שיא".

זוגות צעירים עדיין לא יכולים לקנות דירה.
"זוגות צעירים לא יכולים לחכות עד שתהליך הזה ישפיע, ולכן אנחנו פועלים כדי לסבסד על חשבון המדינה במאות אלפי שקלים דירה ראשונה לזוגות צעירים. יש יותר מ-10,000 משפחות שקיבלו את הזכות הזאת כבר השנה, ועוד 20 אלף יקבלו עד סוף השנה. אנחנו עובדים עם שר האוצר ושרת הפנים כדי שבשנה הבאה המספר הזה יגדל אפילו ל-45 אלף".