תקרית באזור שבי שומרון: פורעים יהודים יידו אבנים לעבר חיילי צה"ל אשר הגיעו למקום כדי לעצור אותם. בשלב מסוים, מכונית נהוגה בידי אחד הפורעים האיצה בניסיון לדרוס קצין צה"ל. החיילים ירו לעבר גלגלי המכונית, אך הנהג נמלט.

שר הביטחון יואב גלנט אמר בתגובה לאירוע, "תקיפה של חיילי צה"ל על ידי מתפרעים יהודים היא מעשה פסול וחמור מאוד. לא תהיה סובלנות כלפי פורעי חוק". שר המורשת ואיש עוצמה יהודית, עמיחי אליהו, הצטרף לגינויים הבוקר - אך הציע להמתין לסיום התחקיר לפני שקופצים למסקנות. "יש לתחקר ולבדוק את זה. הרבה פעמים דברים מתבררים כלא נכונים, כטעות, כחוסר הבנה. אתמול בית המשפט המחוזי שיחרר מתנחל שהואשם באלימות כלפי חיילים, כולל צילומי וידאו, אבל הכל התברר כלא נכון", אמר השר ב"חדשות הבוקר".

"אם יש מטורף אחד שיעז לגעת בחיילי צה"ל, אנחנו צריכים לשבור לו את העצמות. חיילי צה"ל זה הבסיס שמאחד אותנו. אנחנו, המתנחלים, מתגייסים ליחידות הכי קרביות, נמצאים בקו האש. להפוך את המתנחלים לאויבי הצבא זה לא נכון, לא אמיתי".

מה עם אזרחים שפוגעים בפלסטינים, כמו הפרעות בחווארה?
"אזרחי ישראל לא צריכים לקחת את החוק לידיים, אבל הבעיה האמיתית שלנו זה שאויבי ישראל לא מורתעים. אנשי חווארה יוצאים עם בקלאוות וסוכריות ובני ה-13 שרוצחים לנו את הילדים מקבלים עידוד. אני קורא למערכת הביטחון - עזבו אתכם מתפיסת ההכלה, חייבים להחזיר את ההרתעה. הרתעה, מה לעשות, עובדת הרבה פעמים גם כלפי חפים מפשע".

מה הקשר בין חלוקת ממתקים לבין הצתת חווארה?
"במציאות שבה האזרחים מרגישים שהצבא ומערכת הביטחון לא עושים את העבודה שלהם ומחזירים את ההרתעה, הם לוקחים את החוק לידיים. זו לא בעיה שלהם, זו בעיה שלנו כממשלה - ולא רק שלנו, גם של הממשלות הקודמות. זה נוצר כיוון שאנחנו לא מרתיעים. גם דוד בן גוריון כתב שהרתעה פוגעת הרבה פעמים בחפים מפשע, אין מה לעשות".

עמיחי אליהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר המורשת עמיחי אליהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במחאה על מדיניות ההכלה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, חברי עוצמה יהודית החרימו את דיון 40 החתימות שנערך במליאת הכנסת. "אנחנו מתמודדים עם מערכות ביטחוניות שהרבה פעמים מאמצות עדיין את הדירקטיבה משלושת העשורים האחרונים, את גישת ההכלה", הסביר השר אליהו, "זו תפיסה שאם נושיט את היד למחבלים, הם יירגעו. זה לא עובד. זה לא עבד בממשלה הזאת, לא בממשלות הקודמות, לא ביציאה מעזה וגם לא באוסלו. אנחנו הצד שמושיט את היד לשלום, ואנחנו תמיד חוטפים בדברים הכי חשובים לנו: בילדים ובמשפחות שלנו. הגישה הזו צריכה להשתנות".

אתם מרגישים שותפים בקבלת ההחלטות?
"לא רק שאנחנו שותפים, קיבלנו כרגע תשעה מיליארד שקלים לביטחון הלאומי. כן צריך להדק את התיאום, לעשות אותו בצורה יותר טובה. אם הדברים היו מתנהלים עד עכשיו בצורה טובה, לא היינו מוחים. יש הרבה מה לתקן, אנחנו בתחילת הדרך".

השאלה אם זה צעד נכון, להחרים את הישיבה.
"שני ילדים נרצחו אתמול בעקבות הסרת המחסומים. בתוך המשפחה אני יכול להגיד דעה שונה, גם עם ילדיי ורעייתי אני לא תמיד מסכים ואנחנו מלבנים את הדברים. לפעמים יש ניצים של כעס, זה דבר נורמלי וככה אנחנו מתקשרים. כמובן שעדיף להימנע מהדברים האלה, עדיף מראש שיהיה תיאום מלא, אבל לא צריך להיבהל מזה. זו המערכת, ככה היא עובדת. אנחנו מוחים, מתקנים, משפרים, והכל לטובת אזרחי מדינת ישראל, כדי להגשים את מה שהבטחנו. הבטחנו הרבה דברים, אז שלפחות 50% ננסה להגשים".

אתה אומר שהפיגוע קרה בעקבות הסרת מחסומים?
"בוודאי. מדיניות ההכלה מעודדת טרור, רואים את זה יותר משלושה עשורים. אנחנו נותנים לטרור להרים את הראש והוא מרים את הראש. כשגודעים לו את היד, גודעים לו את הראש".

גורמי הביטחון תומכים בפסגה בעקבה ובתיאום עם הפלסטינים.
"אלה אותם גורמי ביטחון שהוציאו מנשרי עתק, עם מאות חותמים מכל מיני מומחים, שהסכמי אוסלו יביאו לרגיעה. אותם מומחים גדולים שהבטיחו שאם רק נצא מעזה ייפלו לנו פרחים של שלום מהשמיים, שאם נעזוב את עמונה הכל יהיה בסדר, שאם נעביר את השגרירות לירושלים המזרח התיכון יבער. אנחנו מכירים את הדירקטיבה הזו. עוצמה יהודית לא התמזגה בתוך הליכוד, היא שותפה בקואליציה. יש לה את הגישה שלה ותפיסת העולם שלה".

ואם ראש הממשלה ימשיך בקו שלו?
"אנחנו רואים כבר עכשיו שינויים מרחיקי לכת, כמו החוקים לשלילת אזרחות. פעם הם נשמעו לא נורמליים, היום הם קורים. חוק עונש מוות למחבלים מתחיל לעבור. אלה דברים שלא קורים ביום אחד".