ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', חשפו אמש את התוכנית הכלכלית שגיבשו להורדת יוקר המחיה. לפי התוכנית הזו, מס הבלו על הפחם יופחת ואיתו תעריף החשמל בכ-60 שקלים בשנה למשק בית. באשר לחשבון המים, העלייה בתעריף המים תצומצם כך שייחסך למשקי הבית עשרות שקלים בשנה. יחד עם הוזלה צפויה גם בתעריף הארנונה והדלק, מדובר בחיסכון חודשי בסך עשרות שקלים למשפחה ממוצעת.

באופוזיציה תקפו. השר לשעבר זאב אלקין, חבר המחנה הממלכתי, טען: "זו בדיחה. לנתניהו הייתה הבטחת בחירות - לבטל לחלוטין את כל עליות המחירים בחשמל ובמים. כשמתעמקים במה שהוצג שם, מה קיבלנו? בחשמל יחסכו 15% רק מההעלאה שהייתה. המשמעות של זה - חמישה שקלים לחודש, תוספת 'מאוד משמעותית' לתקציב אזרחי המדינה. אני בטוח שחמישה שקלים לחודש יעזרו להם. מבטיחים בעתיד אולי לנסות ולהגיע לתוספת של 20 שקלים לחודש, שגם זה לא כל העלאת המחירים".

"בחשמל דיברו על חמישה שקלים בחודש שיגיעו בעתיד מהצעדים הבאים, אולי זה יגדל ל-20 שקלים בחודש. במים מדברים על כמה עשרות שקלים בשנה. המשמעות של זה: חמישה-שבעה שקלים בחודש. בארנונה מדברים על שישה שקלים בחודש".

"הממשלה מתהדרת בעדכון מדדים של קצבאות ביטוח לאומי וקצבאות אחרות שהיו צריכות להתעדכן אוטומטית. זו לא החלטה של הממשלה, זה קורה לפי החוק ולפי החלטות קודמות. ההר הוליד עכבר. משפחה ישראלית ממוצעת צריכה להתרשם מזה שיחסכו לה במצטבר 30-40 שקלים בחודש, במקרה הטוב, אחרי השלמת כל הצעדים?".

אפשר גם לפרגן לממשלה אם היא עושה משהו טוב.
"אפשר לפרגן כשיש משהו רציני. הממשלה שלנו, כשהתחילה לעבוד, הדבר הראשון שעשתה זה העלתה את הכנסת הקשישים, שהם הכי עניים במשק. מדובר היה על כמעט 1,000 שקלים למשפחה בחודש. זה מהלך שמשנה חיים של בן אדם. לתת לבן אדם חיסכון של 5-10 שקלים בחודש, זה לא משנה את החיים שלו".

אלקין תקף את הרפורמה שמתכנן שר המשפטים יריב לוין במערכת המשפט ואת התבטאויות חברי הכנסת מעוצמה יהודית בימים האחרונים. "ראינו חצייה של כל מיני קווים אדומים. חברי הכנסת מעוצמה יהודית מדברים על כך שצריכים לעצור את ראשי האופוזיציה ולשים אותם באזיקים. אלה אמירות שלא שמענו בעבר. גדלתי במדינה שמי שבשלטון יכול להגיד למשטרה את מי לעצור, ושמי שחושב שונה מהממשלה מקומו בכלא".

"אף אחד מאיתנו, לא משנה מה דעותיו הפוליטיות, לא רוצה לחיות במדינה כזאת. בעיניי זו חציית קווים מאוד בעייתית. אני מאוד מקווה שזה ייעלם מהשיח שלנו. צריכים קצת להרגיע. המאבק יהיה נחוש, כי הרפורמה שמציגים לנו בעייתית והולכת לקצה לא מוצדק. אני שייך לאלה שתומכים ברפורמה במערכת המשפט, אבל מה שמציע שר המשפטים לוין זו פוליטיזציה מוחלטת של כל המערכת המשפטית שלנו".

אתה בעצמך תמכת בעבר בפסקת ההתגברות.
"גם היום אני תומך בפסקת ההתגברות, אבל לא בזאת שמציע יריב לוין. הצענו אז שבוועדה למינוי שופטים תמיד יהיה נציג אחד מהקואליציה ועוד נציג מהאופוזיציה, כששני צדי הלשכה יהיו מיוצגים. לשכת עורכי הדין הייתה בוחרת את הנציגים. בהצעה של לוין, לשר המשפטים יש שבעה קולות ברזל מתוך 11 חברי ועדה. זה אומר שכל שופט במדינת ישראל, לא רק שופטי עליון, יתמנה לפי הקשרים הפוליטיים שלו. מי שיצליח לעשות מפקד טוב בליכוד יתמנה, מי שלא - לא. גם כששופט יחליט בבית המשפט, הוא יעשה את זה לפי קרבה לחבר מרכז כזה או אחר שישפיע עליו. זו פוליטיזציה מוחלטת".

"צריך שיהיו איזונים ובלמים בוועדה. היום האיזונים לא מספיק טובים וצריך לשנות אותם. הכיוון שלשם משנים אותם, מאוד מסוכן. מי שמוביל רפורמה באופן חד צדדי ובדורסנות, מה יהיה דינה? תבוא ממשלה אחרת, תבטל אותה לחלוטין ונישאר בלי רפורמה. מי שמאמין ברפורמה לדורות צריך להרים את היד שבני גנץ הושיט אותה, לשבת סביב השולחן ולנסות לתאם רפורמה מוסכמת. אחרת, היא תבוטל ושום דבר לא יישאר".

לפני שלוש שנים אמרת שפסקת התגברות צריכה להיות עם 61 חברי כנסת. מה השתנה?
"בעבר תמכתי גם ב-65, עוד ב-2009, כשיעקב נאמן הציע את הצעת החוק שלו ומי שחסם אותנו בחוק יסוד החקיקה, היה דווקא נתניהו. בעבר לא פסלתי גם 61, אבל אגיד מה השתנה מאז: לפני שלוש שנים לא היו חברי כנסת שדיברו על מעצר ראשי אופוזיציה. לא היינו במציאות שבה חוצים קווים אדומים על ימין ועל שמאל בדרכים שונות. היו כללים בשיח הפוליטי הישראלי, היו פרות קדושות שלא שוחטים אותן. היום אנחנו במציאות אחרת, המערכת הפוליטית חוצה את כל הקווים האדומים. הגעתי למסקנה ש-61 זה לא מספיק. אני עדיין תומך בפסקת התגברות, חושב שזה נכון, אבל מי שרוצה רפורמות אמיתיות במערכת המשפט צריך ללכת בהסכמה".