סמוך לחצות הושלם זיהוים של 45 ההרוגים באסון הנורא במירון, כש-15 מהנספים הובאו הלילה למנוחות. שאלת האחריות לכשלים החמורים שהובילו לטרגדיה מעסיקה גם הבוקר רבים ותיבדק לעומק בתקופה הקרובה.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר אמש כי הוא מקבל עליו את האחריות למה שאירע, אך "אחריות אין פירושה אשמה". לדבריו, "האסון הזה קרה השנה, אבל יכול היה לקרות בכל שנה אחרת. ההילולה השנה התקיימה כבכל שנה, מזה מאות בשנים. בעת האסון היו על ההר הרבה פחות שוהים מאשר בשנים רגילות".

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, שהודיע כי הוא נותן גיבוי מלא למפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, אמר כי "המשטרה תשתף פעולה באופן מלא עם כל גורם בדיקה. לא אשקוט עד שיתבררו כל הנסיבות אשר הובילו לאסון".

האסון במירון הזכיר לרבים את האסון בפסטיבל בערד לפני 26 שנים, אז נמחצו למוות שלושה בני נוער. אורלי אלקריב, אמה של נעמה ז"ל שנהרגה באותו אירוע, אמרה בראיון ל-mako ביום שישי: "לא למדו שום דבר מאסון פסטיבל ערד. הרשויות במדינה ובהן משטרת ישראל לא הפיקו את הלקחים. הכתובת הייתה על הקיר כל הזמן".

"אף אחד לא נותן את הדין על המחדלים והאסונות האלה ורק אנחנו, המשפחות, משלמות את המחיר הכבד", הוסיפה אלקריב, "איבדתי את הבת שלי ועד היום המעורבים בפרשה לא טרחו לקחת אחריות, להתנצל ולבקש סליחה מהמשפחות".

אסף חפץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
המפכ"ל לשעבר אסף חפץ | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מי שכיהן כמפכ"ל המשטרה בעת אסון ערד, אסף חפץ, שוחח עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" וגיבה את המשטרה. "אין פה לדעתי כשל פיקודי במערכת, המשטרה תירגלה הפעלת אירוע כזה. היא עשתה את מה שהיא יודעת לעשות, ועשתה אותו היטב", טען חפץ, "הכשל הוא ממשלתי, במבנה הפוליטי. האחריות של המפכ"ל כלפי השר שמינה אותו עכשיו, עצם זה שכפופים לרצונות הדתיים, כל המערכת הזאת מייצרת לחצים שבלתי אפשרי לעמוד בהם".

"צריך ועדת חקירה ממלכתית ובמקביל, ועדה שתשנה את האירוע במירון", המשיך חפץ, "אי אפשר להמשיך עם האירוע במצב הקיים, אנחנו רואים את הסיכונים. יש לבדוק איך משנים לחלוטין את האירוע הזה ובינתיים להפסיק אותו לארבע-חמש שנים ולהיערך מחדש".

האם גם אתה כמפכ"ל הרגשת שאתה לא יכול לבוא לשר הממונה עלייך ולהזהיר מפני אסון?
"האירוע במירון הוא אירוע שאף מפכ"ל משטרה, לא בעבר ולא בעתיד, יכול לבוא ולהגיד, 'רבותיי, אני לא מסוגל לקיים את האירוע הזה'. האשם הוא ללא ספק במערכת הפוליטית והמדינית שיצרה את הלחצים והבעיות. המשטרה נלחצה באמצע".

אחרי אסון ערד, מכון התקנים גיבש נהלים ברורים כדי למנוע אסונות מחיצה באירועים המוניים. אחד הנהלים הוא שיהיו שוטרים שינתבו את התנועה במקומות צרים. הדבר הזה לא קרה בשטח.
"הכשל הוא כשל מבני של המעבר הצר שעליו מישהו החליק ויצר את כל המהומה. שוטרים לא יכולים להיות שם, כי הציבור צריך לעבור. אני לא רואה בעיה אצל המשטרה, אלא במבנה האירוע שמוליד את הסכנות האלה".

השר לביטחון פנים אומר שהוא אחראי, אבל לא בהכרח אשם. מה דעתך על זה?
"מסכים איתו במאה אחוז. האירוע עצמו, הדחיפה והצפיפות הם שיצרו מציאות שהביאה למצב שיש 45 הרוגים ועוד 150-200 פצועים. זה אסון איום ונורא וצריך להפיק את הלקחים ממנו, גם לאירוע הזה וגם לאירועים אחרים".