אלפי בני אדם הפגינו אמש (שבת) בתל אביב נגד כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לחוקק חוק חסינות, שימנע הגשת כתב אישום נגדו. בין המפגינים נצפה גם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהורשע בפלילים וריצה עונש מאסר.

"את מדינת ישראל מנהלת היום חבורת פשע, חמישה או שישה אנשים מהליכוד שכל אחד מהם עומד בפני הליך משפטי של תביעה", טען אולמרט ב"חדשות הבוקר".

אולמרט קרא לנתניהו להתפטר, בדיוק כפי שהוא עשה ב-2008 בעת חקירותיו. "אני התפטרתי מתפקידי כראש ממשלה עוד בטרם הוגש נגדי כתב אישום, עוד בטרם הוזמנתי לשימוע. ראש הממשלה בנימין נתניהו תבע ממני אז להתפטר. החלטתי להתפטר משום שחשבתי שזה מה שצריך לעשות אדם שמאמין במערכת המשפט. אני תובע מראש הממשלה נתניהו לעשות בדיוק את מה שאני עשיתי, להתפטר".

אבל גם אתה תקפת את הפרקליטות, כמוהו.
"מעולם לא תקפתי את הפרקליטות, המשטרה או בתי המשפט בזמן שכיהנתי כראש ממשלה. תקפתי רק אחרי שזוכיתי בבית המשפט. כדאי שאנשי הליכוד שעסוקים בניסיונות נואשים להגן על ראש הממשלה, שמתנהג כעבריין נמלט, יזכרו את זה".

החוק מאפשר לנתניהו לכהן כראש ממשלה.
"אם ראש הממשלה רוצה לעמוד לדין, שיעמוד לדין על פי החוק, הוא לא חייב להתפטר. אבל הוא הרי לא רוצה לעמוד לדין. הוא רוצה לשנות את חוק החסינות כדי להתאים אותו לנסיבות האישיות הפרטיות שלו. הוא רוצה להעביר חוק שייקבע פסיקה שבית המשפט העליון איננו רשאי להתערב, לא רק במה שקשור לחקיקה אלא גם בהחלטות אדמיניסטרטיביות של הממשלה. זה דבר שהופך את מדינת ישראל לסולטנות דוגמת טורקיה ומדינות אחרות לא דמוקרטיות. זה בלתי מתקבל על הדעת, זה ניסיון בלתי נסבל לערער את היסודות הבסיסיים ביותר של החיים הדמוקרטיים במדינת ישראל".

אתה מדבר על שלטון החוק והחשיבות שלו, אבל כשאתה שומע דברים שאומר נשיא העליון לשעבר, אהרן ברק, שאם בתקופתו כשופט הייתה מחוקקת פסקת ההתגברות הוא היה מתפטר, זה לגיטימי בעיניך? זה לא סוג של מרד שופטים?
"אם יש מרד של הממשלה נגד הדמוקרטיה, אם מישהו רוצה להפוך את מדינת ישראל לסולטנות נוסח טורקיה או סוריה, מה יכולים לעשות שופטים? אתה מצפה שהשופט ימשיך לשפוט לפי חוקים שהוא חושב שיש בהם הפרה יסודית של העקרונות הבסיסיים ביותר של שוויון ודמוקרטיה? אני לא רוצה לעשות השוואה למדינות אחרות, שבהן באמצעות רוב טכני מקרי התקבלו הכרעות שחרצו גורלות של חיים בצורה הברוטלית ביותר. אני ממליץ מאוד שלא נתקרב לאיזור הנורא הזה".

אז אתה אומר שהתפטרות שופטים היא לגיטימית?
"אני חושב שזאת בהחלט עמדה שיש מקום לבחון אותה בצורה רצינית. מה האלטרנטיבה? אם אתה חושב שדגל שחור מונף מעל החלטה של ממשלה ולבית משפט אין אפשרות לפעול נגד העניין הזה, מה צריך לעשות איש עם מצפון שיושב בבית המשפט? לעצום את העיניים?".

יאמרו לך: העם בחר בנתניהו.
"העם נתן 35 מנדטים לנתניהו ו-35 מנדטים לגנץ, בוגי, לפיד ואשכנזי. הוא לא בחר בנתניהו כדי לבטל את הצורך בבתי משפט, זאת לא הייתה ההכרעה. שום הכרעה בבחירות איננה יכולה לבטל עקרונות יסוד כאלה".

מהתבוננות על עשרות האלפים שהגיעו להפגנה אתמול בערב, לא ראינו אנשי ימין וחובשי כיפה. לא צרם לך שההפגנה לא חצתה מגזרים?
"הייתי בהפגנה שעה ארוכה, ראיתי קהל אדיר, אתה חושב שאני או אתה או מישהו שהיה שם תוך כדי האירוע ההמוני המדהים הזה, החזק הזה, העוצמתי הזה, באמת יכול לבדוק בדיוק מי הקהל שהיה? איך הוא מתחלק, מהן דעותיו, מהם עמדותיו? אני מציע שלא תסיק מסקנות. אתמול בערב הייתה הפגנה עם עוצמה אדירה, עם רוח של נכונות להיאבק על העקרונות שמדינת ישראל צריכה להתנהל על פיהן. התוצאה היא בלתי נמנעת, בנימין נתניהו יעמוד למשפט ויצטרך להגן על עצמו בבית המשפט כמו כל אזרח אחר. הניסיון לכופף את החוקים לא ייצלח, עם ישראל חזק והוא ייגבר עליו".

תגובת הליכוד: "תומך הטרור איימן עודה נואם בברכת לפיד וגנץ, והאסיר המשוחרר אהוד אולמרט מפגין נגד השחיתות. איזו בדיחה".