חברי הכנסת יולי אדלשטיין ודני דנון מהליכוד, ביחד עם גדי איזנקוט וחילי טרופר מהמחנה הממלכתי, יצאו אמש ביוזמה משותפת וקראו לפתוח בהידברות על הרפורמה המשפטית לפי מתווה הנשיא, באופן מיידי. "כל שנדרש הוא להיענות להזמנת נשיא המדינה ולקיים דיון על בסיס עקרונות המתווה שהציע", הצהירו הארבעה בהודעה, "אנו קוראים לכל חברי וחברות הבית לתמוך בדרך הזאת, ולהיענות לקריאת הנשיא".

יושב ראש המחנה הממלכתי, בני גנץ, הביע תמיכה ביוזמה: "מברך על היוזמה החשובה של חבריי למחנה הממלכתי, חברי הכנסת גדי איזנקוט וחילי טרופר, יחד עם חברי הכנסת דנון ואדלשטיין, לקיים הידברות משותפת במסגרת מתווה הנשיא. עוצרים את החקיקה - ומדברים". עם זאת, בשלב הזה נדמה כי אין כוונה מצד הקואליציה להקפיא את החקיקה לטובת ההידברות.

חבר המחנה הממלכתי, זאב אלקין, קרא אף הוא הבוקר להידברות. "צריך להיות פה מבוגר אחראי במדינה. אנחנו מידרדרים: מבחינת הקרע בעם, מבחינת מה שקורה ברחובות, מבחינת הכלכלה. אני כבר לא מדבר על הסוגיות הבינלאומיות. צריך מבוגר אחראי שיגיד: בואו נעצור את זה. בני גנץ והמחנה הממלכתי, לאורך כל הדרך, הם המבוגר האחראי. גנץ וגדעון סער אמרו מהרגע שיריב לוין פרסם את התוכנית שלו: בואו נעשה את הרפורמה בקונצנזוס, רפורמה נכונה ומאוזנת, לא ההזייה שמביאים לנו".

"אנחנו מקבלים את מתווה הנשיא. גם אתמול פנה גנץ לראש הממשלה וקרא לו לעצור, כל עוד שזה לא מאוחר, לקבל את מתווה הנשיא ולהיכנס להידברות. בינתיים ראש הממשלה ושותפיו בשלהם. כל יום מקדמים עוד חוק ועוד חוק, זה לא עומד במקום. הם הולכים והורסים את המרקם העדין של המבנה הדמוקרטי במדינת ישראל".

"נשיא המדינה, שלא שייך לאיזשהו מחנה, קם והניח מתווה. הסעיף הראשון במתווה הזה אומר שעוצרים את החקיקה ומדברים. חברי כנסת מהמחנה הממלכתי ומהליכוד יצאו ואמרו: 'בואו נדבר'. אני רוצה להשתמש בבמה הזאת ולפנות לאנשי הליכוד: תעצרו, אל תדרדרו את המדינה לתהום. צריך לעצור ולדבר אחרת ההיסטוריה לא תסלח לנו על איך שהמדינה תדרדר בגלל הפעולה הדורסנית, ורפורמה אמיתית לא תצא מזה".

היוזמה הזאת תופסת תאוצה?
"יש הרבה אנשים בתוך הליכוד שחושבים שהולכים למקום לא נכון ומאבדים את תמיכת דעת הקהל. רואים את זה בסקרים, גם ביחס לרפורמה וגם ביחס לכמות המנדטים שהליכוד מקבל. הם סבורים שצריך לעצור ולדבר. ציבור גדול מאוד של מי שתמך בממשלה הנוכחית, אומר בכל סקר: תעצרו ותדברו. בצד השני עומדים נתניהו עם האינטרס האישי שלו, אריה דרעי עם האינטרס האישי שלו, ולמעשה כל המערכת דוהרת כך שבתוך שבועות ספורים המדינה תגיע לאנרכיה, לתהום. יהיה פה מצב שהממשלה תגיד א', בית המשפט יגיד ב', והציבור יצטרך להחליט למי הוא מקשיב. זה דבר נורא שלא יכול להיות במדינה דמוקרטית נורמלית".

מה דעתך על מה שאירע אמש במספרה בתל אביב, המצור על רעיית ראש הממשלה?
"את מדברת איתי מהחנייה ליד הבית, מהמקום שבו עמד רמי בן יהודה, שקיבל שכר מהליכוד, לא סתם בן אדם אקראי שלקח את היוזמה לידיו, וקילל את הבת שלי בת החמש, תקף אותה ותקף את אשתי. לא שמעתי אז מנתניהו גינוי ולא אמירה, להפך. רמי בן יהודה מתקבל בכבוד המלכים על ידי נתניהו וחלק מאנשי הליכוד בכנסת עד היום".

ובאשר למה שאירע במספרה?
"כמי שעבר את החוויה הזאת אני אומר לכולם: המשפחה צריכה להיות מחוץ לתחום. לא היה מקום לדבר הזה שקרה בכיכר המדינה. האישה והילדים הם לא חלק מהמשחק הפוליטי. יש ביקורת על פוליטיקאי? תביעו אותה, זה לגיטימי, אבל הילדים והמשפחה, בטח הילדים הקטנים, צריכים להיות מחוץ לתחום. זה לא מקדם שום דבר, זה רק מדרדר אותנו בשיח. בגלגול העיניים של נתניהו היה המון צביעות, כי כשאנשים שהוא שלח עשו את זה ליד הבית שלי, מול עידית סילמן, מול אורבך, מול בנט, הוא שתק לחלוטין. פתאום היום הוא התעורר".

ב-2018 הבעת תמיכה ברפורמה משפטית, כולל פסקת התגברות ב-61. לאיזה אלקין להאמין?
"גם היום אני חושב שיש מקום לרפורמה עמוקה במערכת המשפט. אני קידמתי את הרפורמה בשנים שנתניהו היה זה שבלם אותה ולא איפשר לה להתקדם. אבל, הרפורמה שמקדמים היום תיקח אותנו למקומות לא נכונים. כשיש מקום עקום אפשר לאזן אותו ואפשר לעקם אותו עוד יותר חזק ולייצר משהו עקום לגמרי לצד השני, וזה מה שעושים היום. אם רוצים רפורמה שתעמוד לדורות ולא תבוטל בכנסת הבאה, צריך לעשות אותה בקונצנזוס יותר רחב. מה שמקדמים היום - לא יישאר מזה אבן על אבן כשתתחלף הכנסת. הקואליציה מפספסת פה הזדמנות היסטורית לקדם רפורמה משפטית. אני בעד רפורמה, אבל לא כזאת ולא בצורה כזאת".