השיחות בבית הנשיא התחדשו השבוע, כשהאופוזיציה דורשת בחירת נציג מטעמה לוועדה לבחירת שופטים וכינוס הוועדה כדי שתבחר את השופטים החסרים ברחבי הארץ. הקואליציה צפויה להסכים לדרישה הראשונה, אך שר המשפטים יריב לוין לא מתכוון לפי שעה לכנס את הוועדה לדיונים. יש עתיד מאיימת בהפסקת השיחות.

המחנה הממלכתי הבהירה מצידה כי לא תגיע להבנות בבית הנשיא בלי התחייבות שכל חקיקה עתידית תיעשה בהסכמה רחבה. זאת, על רקע הדיווחים כי נרקמות הבנות בין הצדדים בנושאי היועצים המשפטיים ועילת הסבירות.

חנוך מילביצקי, נציג הליכוד למשא ומתן בבית הנשיא, אמר הבוקר: "בתוך החדר יש הבנות על חלק מהנושאים ורצון מאוד כנה להגיע להבנות. מחוץ לחדר, זה סיפור אחר. מה שמאוד בולט וברור, זה הלחץ העצום שמפעילים מארגני המחאה על אנשי האופוזיציה. לא פחות לחץ ממה שהם מפעילים עלינו בהודעות, בשיחות ובדברים אחרים. הם מאוד רוצים שנציגי האופוזיציה יפרשו מהשיחות. לכולם ברור למה".

"האווירה מחוץ לחדר והאווירה בתוך החדר שונות לחלוטין. מבחינת שני הנושאים שעל הפרק, שאנחנו הכי קרובים אליהם - נושא היועמ"שים ועילת הסבירות, אם רוצים מחר בבוקר אפשר להגיע להבנות ולסגור. רק צריכים לרצות לעשות את הצעד הזה. אנחנו שם. אני מאוד מקווה שלפיד וגנץ יעשו את המעשה המנהיגותי הזה וילכו לקראת הסכם. להערכתי, אם זה יקרה - זה יקרה בימים הקרובים".

שר המשפטים לוין תקף מעל דוכן הכנסת את האופוזיציה והאשים אותה.
"על מה יצא הקצף? אתמול היה רעש גדול סביב ההצעה שלי להקמת מועצת עורכי דין. אמרו שזה לכאורה מפר את ההבנות בבית הנשיא, כי זה נושא שדנים עליו. זה לא נכון, כיוון שנושא הוועדה למינוי שופטים הוצא מראש מהחוק הזה. על מה יצא קצפו של שר המשפטים? שבאותו דיון בכנסת, העלתה יש עתיד הצעת חוק שדנה בעיגון עיקרון השוויון בחקיקה. זה דבר ספציפי שיש עתיד הביאה לדיונים בבית הנשיא. זו הייתה שבירה מוחלטת של הכלים מצידם וטוב עשו שבאותו ערב הוציאו הבהרה והתנצלות והבטיחו שהדבר הזה לא יקרה".

איך ייראה הפתרון בשתי הסוגיות שאמרת?
"אם אציין את זה, כנראה שלא יהיה סיכום. זה צריך להישאר להבנות. מקווה שההבנות הללו יכללו הקפאת מצב בוועדה למינוי שופטים ודחיית הכרעה בעניינה לכמה חודשים קדימה, כדי לאפשר לצדדים לדבר על יתר הנושאים בלי מצד אחד 'החרב המתהפכת', כפי שמגדירים את זה נציגי האופוזיציה, ומצד שני בלי כניעה כמו שיש כאלה שמגדירים את זה אצלנו".

הקפאת מצב, כלומר שלא ימנו שופטים בחצי השנה הזאת? יש אנשים שמחכים להכרעה בבית המשפט.
"היה אצלנו בוועדת חוקה מנהל בית המשפט, שאלנו אותו האם חסרים לו תקנים של שופטים. תשובתו הייתה חד משמעית: לא, אין בעיית תקנים. הבעיה זה העומס הגדול שנוצר בגלל דברים אחרים. לזה, שותף שר המשפטים לשעבר גדעון סער. אחד הדברים שהעלה בבית הנשיא, זה לקחת חלק מהנושאים ולהוציא אותם ממערכת המשפט הרגילה, לעשות הליכים מיוחדים בעניינם. כל הזמן מפמפמים שיש מחסור עצום בשופטים, שהמערכת קורסת ושחייבים למנות. זה לא נכון. לפי גורמי המקצוע אפשר לדחות את הדבר הזה לעוד כמה חודשים ולא יקרה שום דבר".

באיזה שלב לדעתך צריכים להסתיים הדיונים? מה הדדליין?
"להערכתי, במידה ונצליח להגיע לסיכומים שאני מקווה שנגיע אליהם בימים או בשבוע וחצי-שבועיים הקרובים, אז אחרי זה יהיו עוד חודשיים-שלושה של דיונים. יש הרבה נושאים. המטרה שלנו זה לא לעשות פלסטר נקודתי, שכל צד יוכל להגיד לקהל שלו: 'הנה, עשינו משהו'. אנחנו דנים בבית הנשיא על הבאת סל חקיקה ערכי וחוקתי למדינת ישראל, בהסכמה, שיפתור ויסדר את הבעיה הזאת להרבה מאוד זמן. אם רוצים שזה יעבוד, צריכים לתת את הזמן הזה".

יש דיווחים שנתניהו רוצה בכלל לקבור את הרפורמה.
"מהשיחות שלי עם ראש הממשלה, מזכיר הממשלה והשר דרמר, שמנהלים את הנושא, אין שום כוונה לקבור שום דבר. הליכוד היה ועודנו מחויב לתיקונים במערכת המשפט. יחד עם זאת, כשראש הממשלה עצר את תהליך החקיקה לפני כמה חודשים, הוא נתן הצהרה שרוצה ומעוניין בהסכמה רחבה. זו עמדתו, זו עמדת הנהלת הקואליציה וההנחייה שאנחנו פועלים לפיה: להפוך כל אבן כדי להגיע להסכמה. מה יקרה אם לא? הנהלת הקואליציה תתכנס ותחליט. אני מעדיף להתעסק באיך כן, ולא מה יהיה אם לא".