משה בוגי יעלון, שר הביטחון לשעבר, תקף את שר החינוך רפי פרץ על דבריו אמש ב"חדשות סוף השבוע". פרץ אמר לדנה ויס כי, "טיפולי המרה אפשריים, יש לי היכרות עמוקה, עשיתי את זה" ועורר סערה ותגובות נזעמות במערכת הפוליטית.

"צריך לחזור ולשיר את 'באנו חושך לגרש'. זה אחד הסימפטומים של משבר המנהיגות שאנחנו נמצאים בו", טען חבר הכנסת מכחול לבן ב"חדשות הבוקר", "שר המשפטים קורא שלא לציית לפסיקות בג"צ ושר החינוך מדבר באופן לא אחראי וחשוך שאיננו מתאים למדינת ישראל. צריך לפטר את פרץ בדיוק כמו שהיה צריך לפטר את שר המשפטים".

אבל ראש הממשלה גינה את דבריו של פרץ.
"למה הוא מינה אותו? כי הוא מנסה לחזק בייס לטובת הבחירות, ושהמדינה תישרף. תסתכל מה קורה על משבר הזיהום במפרץ, זה מעניין אותו? ומה קורה עם שדה דב ואילת? זה מעניין אותו? הפעוטונים, עכשיו הוא נזכר להגיד שהוא יעביר את זה למשרד החינוך? זו זריית חול בעיניים. הלכנו לבחירות מוקדמות כדי להציל את עורו מאימת הדין, הוא פיזר את הכנסת ולא העביר את המנדט לנשיא כדי להימלט מאימת הדין, ואנחנו רואים את המחיר שאנחנו משלמים על מינויים מהסוג הזה".

רפי פרץ היה תת אלוף בצה"ל, הרב הצבאי הראשי. מה חשבת כששמעת את מה שאמר?
"הוא התנהג באופן ממלכתי כרב הצבאי הראשי, אבל משהו קורה שם בציונות הדתית, שאני מאוד מעריך חלקים גדולים שלה. יש שם חלקים שמקצינים, כל אחד מנסה להקצין ביחס לנשים, ביחס ללהט"בים, זה מה שנקרא תהליך החשכה של מדינת ישראל. בסוף מי שאחראי למשבר המנהיגות הזה זה בנימין נתניהו. הכל משועבד לטובת הצלת בנימין נתניהו מאימת הדין, הוא מתמודד עם שלושה כתבי אישום חמורים בכפוף לשימוע, על שוחד, הפרת אמונים ומרמה וכולנו משלמים את המחירים".

בשבוע שעבר פורסמה הקלטה של יעלון שבה נשמע אומר שלפיד הוא היחיד ברביעייה שמעוניין ברוטציה. "יש מי שמתעסק בלפלג אותנו, ב'ישראל היום' יש מדי יום עמוד שלם שעוסק בלפלג אותנו, אבל לא התפלגנו", אמר יעלון, "אני לא מכחיש שאמרתי דברים בזמנו, אנחנו לא יס-מנים, אנחנו מתווכחים, אבל בסופו של דבר סיכמנו אחרי פיזור הכנסת שאנחנו הולכים ביחד באותה מתכונת עם הרוטציה ולא דנים בזה יותר".

אומרים שאין אהבה ביניכם שם בכחול לבן.
"אנחנו התאחדנו תוך זמן קצר כתוצאה מתחושת חירום, שצריך להציל את המדינה. כולנו עבדנו עם נתניהו, אנחנו מבינים באיזה משבר מנהיגות אנחנו נמצאים. בסופו של דבר הוא לא הצליח להרכיב קואליציה ועכשיו בוודאי שהוא לא יוכל להרכיב קואליציה. כחול לבן היא האלטרנטיבה השלטונית היחידה, זה מחבר אותנו חזק מאוד, גם אם היו לנו ויכוחים על נושאים מסויימים".

בלי רוטציה תקבלו יותר קולות לדעתך?
"אני לא נכנס לזה בכלל, החלטנו שרצים באותה המתכונת, עם הרוטציה, ושיאיר לפיד יכול להיות ראש ממשלה מצויין. במתכונת הזאת השגנו 35 מנדטים, למעלה ממיליון ומאה אלף הצביעו בעדנו מתוך הבנה שאנחנו האלטרנטיבה היחידה לבנימין נתניהו. אנחנו הולכים ביחד ומזיזים כל ויכוח הצידה".

צפו: לפיד ויעלון מתעלמים זה מזה (צילום: החדשות)
צילום: החדשות

יעלון התייחס לטענה שקמפיין כחול לבן מנומנם, בהשוואה לקמפיינים של אהוד ברק ובנימין נתניהו. "עד האחד באוגוסט נראה בעיקר מריבות, ויכוחים, ציוצים וגימיקים", טען יעלון, "אנחנו אנשים רציניים. אנחנו נהיה על המגרש, גיבשנו צוות קמפיין רק בשבוע שעבר, הוא מתייצב. המאמץ העיקרי יתחיל אחרי הראשון באוגוסט כאשר יוגשו הרשימות. עד ה-17 בספטמבר הציבור יישמע מאיתנו מה יש לנו להגיד כדי להחזיר את המדינה למסילה".

מה עמדתך בעניין חיבורים? תתמוך בחיבור לאהוד ברק?
"שיתחברו, לא איתנו. יש בינינו הבדלי דעות. בנושא המדיני, אהוד ברק כירסם בעמדות של רבין זכרונו לברכה. כשרבין דיבר על הנושא הישראלי-פלסטיני הוא דיבר על ישות שהיא פחות ממדינה, אין הגעה לקווי 67', נחיל ריבונות על התיישבות, על הגושים, הוא דיבר בזמנו שבקעת הירדן תהיה בידנו וירושלים מאוחדת. ראית מה קרה אצל אהוד ברק ולמה זה הוביל בסופו של דבר? לשבת בקואליציה אין בעיה, אבל לא חיבור לכחול לבן לפני הבחירות".

מה יותר טוב לכחול לבן, שמפלגות השמאל יתחברו או שלא?
"שיתחברו, כי מפלגות שמאל מפוצלות עלולות גם שלא לעבור את אחוז החסימה. לכן, טוב שיהיו חיבורים, שלעם ישראל תהיה בחירה מאוד ברורה, לא בין מפלגות קטנות. זו הסיבה שכשאני בחרתי ללכת בדרך הפוליטית מיד אמרתי חיבורים וזה מה שעשיתי".

תסכים אחרי הבחירות לשבת בממשלת אחדות עם נתניהו?
"אנחנו אומרים בצורה מאוד ברורה, אין לנו בעיה עם הליכוד, אבל לא נכנס לקואליציה בראשותו של בנימין נתניהו. אנחנו מתכוונים לנצח".

בסוף השבוע נורו שתי רקטות מעזה. אתה מאמין שאפשר להגיע למציאות טובה יותר בעוטף?
"אפשר, בהחלט. לא שמעת מאיתנו בכחול לבן מישהו אומר שאם נהיה בשלטון נחסל את החמאס. זה מה ששמענו לצערי מנתניהו ומאחרים. כשעזבתי את משרד הביטחון במאי 2016, השארתי זירה שחמאס לא יורה ממנה כדור אחד, לא רקטות ולא בלונים ועפיפונים. זה נמשך עד לפני כשנה במרץ 2018. מה קרה מאז? שמעתי שרים שמזלזלים שזו רק הצתה, רק שדה קוצים, שעל זה לא יוצאים למלחמה. אני לא אמרתי שעל זה יוצאים למלחמה, לא מיד כובשים את הרצועה, אבל צריך להגיב חריף על כל הפרת ריבונות. זה מה שעשיתי כשר ביטחון ברמת הגולן, זה שמר על רמת הגולן מחוץ למלחמת האזרחים הסורית. אתה לא נכנע לתכתיבים של חמאס ומשלם פרוטקשן. מי שמשלם פרוטקשן נסחט יותר".