עומס כבד מורגש בימים האחרונים ברשתות המזון הגדולות בעקבות כמות עצומה של הזמנות לקראת ליל הסדר שיחול בשבוע הבא. רבים מתלוננים כי אינם מצליחים להשיג משלוח לפני החג. מעיין פרתי, כתבת תוכנית חיסכון, חשפה כי ברשת שופרסל ייקח למשלוח בין שבועיים לשלושה שבועות וחצי להגיע, ברמי לוי שבוע, בויקטורי בין יומיים לחמישה ימים וביינות ביתן בחלק מהערים אין בכלל זמינות. אתרי האונליין של הרשתות נפתחים מדי יום לשעות בודדות.

אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי, סיפר כי קיים מחסור במוצר המבוקש ביותר בתקופה הזו, מצות. "אין כרגע מצות, וגם אם יש זה במשורה", הודיע רביד, "הסחורות כרגע לא זמינות במאה אחוז, זה אומר שכרגע יש נייר טואלט כזה ובעוד שעתיים נייר טואלט אחר. יש עומס, לא תיכננו שערב פסח ייראה ככה, תיכננו לקחת את פסח בשלוותה. פתחנו בארבעה סניפים שלנו דרייב אין, זה ניסיון ואני לא בטוח שהוא יצליח".

רביד חשף את נתוני ההזמנות באונליין שזינקו באופן משמעותי מאז פרוץ המגפה: "לפני חודש 3.5% מהאוכלוסיה רכשה באונליין, היום זה 30%. כולם מפחדים לצאת מהבית וכולם מצפים לקבל את אותו השירות, או לפחות שירות דומה, לזה שקיבלו לפני חודש. זה לא קיים. אנחנו לא מוכנים לקבל הזמנות קדימה ליותר מחמישה ימים, אני פותח את האתר בבוקר רק כשאני רואה שאני יכול לקלוט עוד הזמנות אחרי שקלטתי כוח אדם חדש לליקוט".

מפעל מצות אביב בימי הקורונה (צילום: יהודה חיים, פלאש/90 )
מפעל מצות אביב בימי הקורונה | צילום: יהודה חיים, פלאש/90

מנכ"ל ויקטורי קרא למשרד האוצר להתערב כדי לאפשר קליטת עובדים חדשים ברשת: "יש לי הצעה לשר האוצר או למנכ"ל משרד האוצר שלהערכתי הוא זה שקובע. הוא גם זה שקיבל ממני הודעה במוצאי שבת. יש היום 800-900 אלף אנשים בחל"ת, הם לא רוצים לצאת לעבודה כי הם מוטרדים מזה שייפגע להם השכר בתשיעי לחודש. צריך לתת אישור לאנשים האלה שיעבדו כרגע בעסקים חיוניים עד 120% מבלי שייפגע להם השכר הבסיסי".