ההתפרעויות בתל אביב: מיכל אדר, שהגיעה לכיכר דיזנגוף בערב יום הכיפורים כדי להתפלל, מצאה עצמה מותקפת על ידי מפגינים שכעסו על החציצה המאולתרת בין נשים לגברים שהציבו אנשי הארגון "ראש יהודי" במקום.

אדר, מורה לאנגלית בבית ספר חילוני בעיר, תיארה: "אנחנו אנשים מסורתיים והגענו להתפלל, כמו שעשינו בשנתיים האחרונות. האווירה שם בדרך כלל קלילה, נעימה ומכילה, רואים שם את כל גווני החברה הישראלית. כיף לנו להגיע לשם כל שנה. השנה כשהגענו ראינו מפגינים שצעקו, שרקו והשתמשו באלימות מילולית. צעקו: 'בושה, בושה', לא נתנו למתפללים להתפלל. ראו אותי בשמלה לבנה וצעקו עליי שאני שורפת ילדים".

"היו מפגינים שזרקו סידורים על הרצפה, רצו לזרוק גם למזרקה. הרימו כיסאות למתפללים כדי שלא נשב שם. היו גם מכות. היו שלטים שדיברו על 'ראש יהודי', שזה ארגון רעיל. הרגשנו לא רצויים. זה היה כל כך עצוב. לקחתי את זה נורא קשה ללב, בכיתי. הלכנו לבית כנסת, הרגשנו שלא הייתה לנו ברירה. המפגינים דחפו אותנו לשם".

עימותים בתפילה ביום כיפור בתל אביב (צילום: פלאש 90)
ההפגנה בתל אביב בערב יום הכיפורים | צילום: פלאש 90

"אי אפשר להחזיק את דגל הליברליות משני קצותיו. או שאנחנו עיר ליברלית שמאפשרת לכולם להביע את עצמם במרחב הציבורי, בלי הפרדת דת, גזע ומין, או שלא. לא ראיתי ימניים או דתיים שמפריעים להפגנות בקפלן".

את מבינה את הצד השני שטוען כי כפו עליו תפילה בהפרדה, בניגוד לפסיקת בית משפט?
"אני בהחלט מסוגלת להבין, אבל בפסיקת הדין של בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב כתוב: 'העירייה חולקת על זכות העותרים להתפלל תוך הצבת מחיצה, שמעצם טבעה נועדה לחצוץ ולמנוע מעבר ותנועה חופשיים במרחב הציבורי'. ב'ראש יהודי' חשבו על פתרון יצירתי ואלגנטי, חציצה ויזואלית ולא פיזית. היו שם ארבעה דגלים בסך הכל. אנשים יכלו לנוע ולעבור. לא היה משהו שיימנע זאת מהציבור".

כולם איבדו סבלנות להכיל אחד את השני.
"אני בהחלט מבינה את שני הצדדים ועצוב לי שהגענו לאלימות. לא חשבתי שזה מה שאראה כשאגיע. גם לאחר שאנשים הסירו את המחיצה ולא היה כלום, גם בבוקר למחרת וגם בתפילת הנעילה, המפגינים לא נתנו לדתיים ולמסורתיים להתפלל שם, כפי שהוסכם בפסיקת בג"ץ. אני שואלת: מה יותר מפריע למפגינים, המחיצה או עצם השהות של האנשים שם?".

את מכירה את פעילות הארגון "ראש יהודי"?
"אני שותפה לארגון הזה, כבר שלוש שנים אני הולכת לארוחות השבת שלהם. יש להם שיעורים מדהימים שאני משתתפת בהם. לא הייתי בשיעור של הרב לוינשטיין, אני לא מסכימה עם דעותיו על הלהט"בים, הוא לא דמות מופת בעיניי. 'ראש יהודי' הזמינו אותו כדי לדבר על פוסט מודרניזם, לא על להט"בים. 'ראש יהודי' לא אחראי על הדעות הקיצוניות שלו. יש להם אלפי אורחים שבאים ומדברים כל הזמן. הרב לוינשטיין הוא הרב של מכינת עלי, מהמוסדות הרציניים שיש לנו פה במדינת ישראל. הם מייצרים כמות אדירה של חיילים וקצינים".