בחירות אחרי החגים? התרחיש הזה הופך ריאלי מיום ליום, כשבקואליציה לא מצליחים לשכנע את חברי הכנסת המורדים, מאזן גנאים מרע"ם וג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ, להתפטר. במקביל, ניר אורבך הודיע כי יפסיק להצביע עם הקואליציה ואף עשוי לתמוך בפיזור הכנסת.

באופוזיציה שוקלים להעלות את ההצעה לפיזור הכנסת כבר ביום רביעי הבא, מתוך תקווה שאורבך יצביע בעד בקריאה הטרומית. אורבך, שאם יפיל את הממשלה ימליך בכך את יאיר לפיד כראש ממשלת המעבר, מתכנן לתת עוד פרק זמן להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית. בשבועות האחרונים דווח על מגעים בין תקווה חדשה לליכוד על הקמת ממשלה בראשות בנימין נתניהו ולאחרונה נודע כי גם חברי כנסת בימינה שוקלים לתמוך בכך.

עם זאת, הרעיון לממשלה חלופית בראשות נתניהו הולכת ומתרחקת בינתיים, גם לאור הסקרים המחמיאים שלפיהם גוש נתניהו מתקרב ל-61 מנדטים, וגם לאור כיסי ההתנגדות בליכוד. חלק מחברי הליכוד מתנגדים לשריונים ולתנאים שמציבים בתקווה חדשה ובימינה. חבר הכנסת דוד ביטן אמר אמש, "הממשלה תיפול בתוך שבועיים-שלושה והבחירות יהיו בנובמבר. מבחינתי אין שום אופציה חלופית. יש לנו הזדמנות לקבל 61 מנדטים, נלך על כל הקופה".

חברת הכנסת מימינה, שירלי פינטו, לא שללה הבוקר ישיבה תחת נתניהו: בין אם בממשלה חלופית בכנסת הזאת ובין אם אחרי הבחירות הבאות. "אנחנו לא שם עכשיו, אנחנו רוצים לייצב את הקואליציה, אבל חשוב להבהיר: אנחנו במפלגת ימינה לא עושים פוליטיקה של אנשים, אנחנו הולכים על ערכים. אנחנו לא פוסלים בן אדם כזה או אחר. אנחנו עושים מה שטוב ומשרת את העם שבחר בנו. יש לנו קו אחד מאוד ברור: למנוע כאוס ולמנוע בחירות".

באשר לדיווחים על מגעים בין חברי כנסת מימינה לליכוד אמרה פינטו, "לא יודעת מה זה הדיווחים האלה, לא צריך להאמין לכל דבר. אני לא נמצאת במשא ומתן. הקואליציה הזאת קשה ומורכבת, אבל צריכים לתת הזדמנות לייצב אותה. זועבי וגנאים צריכים להתפטר מהכנסת ולתת את מקומם לבאים בתור. אם הם מפרים את המשמעת הקואליציונית, הם מוזמנים להתפטר".

אתם לא מצליחים להעביר חוקים. תם הטקס?
"עד שזה לא נגמר, זה לא נגמר. הקואליציה לא פשוטה, כל שני ורביעי יש כאבי בטן, אבל אני מאמינה שקל להרוס וקשה מאוד לבנות. יש לנו את השבועיים הקרובים כדי לייצב את הקואליציה וליישר את המורדים. ברע"ם ובמרצ צריכים ליישר את המורדים שלהם ולהחזיר אותם למשמעת קואליציונית. ברגע שנייצב את הקואליציה נחזור לתפקד. זה הדבר הנכון למדינת ישראל - בחירות זה כאוס אחד מוחלט".

ימינה מתפרקת. שיקלי הופרש, סילמן ברחה, ניר אורבך פרש.
"ימינה זו מפלגה שהורכבה מרשימת אנשים עם צו מאוד ברור: לשרת את הציבור. לכל אחד יש דעות שונות. כבר שנה שלמה שאנחנו נתונים ללחצים לא פשוטים, זה לא סוד. יש אנשים שלצערי נפלו ונשברו מהלחצים, כמו סילמן".

אורבך אומר שהניסוי עם חברי הכנסת הערבים נכשל. את מסכימה לזה?
"תקנות יהודה ושומרון חודשו כל חמש שנים. זה סטטוס קוו, הקואליציה והאופוזיציה העבירו את זה ביחד. כשראש הממשלה בנט היה באופוזיציה הוא תמך בתקנות יהודה ושומרון. בנושאים מדיניים-ביטחוניים כמו העברת התקנות האלה, האופוזיציה חייבת להירתם. הם לא פועלים נגד הממשלה אלא נגד העם. כמה חברים מהקואליציה החליטו להפר את המשמעת הקואליציונית וזה מערער את הקואליציה. אני יכולה להסכים עם אורבך על הפרת הסטטוס קוו הבוטה שהייתה בקואליציה. לא יכול להיות שחברי כנסת יפזלו לציבור הפלסטיני, הם לא אזרחי מדינת ישראל. אנחנו באנו לטפל באזרחי ישראל, ערבים ויהודים. על זה הקואליציה הזאת הוקמה: למנף את הכלכלה והחברה ולהתמקד בדברים האלה".