כמדי שנה ביום העצמאות, עידן רייכל יוצא לחפש את הכוכבים הגדולים שמאחורי המדים. השנה, משדר "הכוכבים של צה"ל, כוחות הביטחון וההצלה", אשר ישודר בערוץ 12 בערב יום העצמאות בשעה 22:00, יעמוד בסימן גיבורי וגיבורות המלחמה. לצד החיילים והחיילות שנבחרו לשיר על הבמה, ישירו מירי מסיקה, איתי לוי ויהורם גאון.

אחת החיילות שישירו לצד רייכל במשדר תהיה ליאם פריינטה, תצפיתנית ששרדה את מתקפת המחבלים על מוצב יפתח ב-7 באוקטובר. "הגעתי לאודישנים למשדר כי בשנה הזאת הבנתי שחיים רק פעם אחת ושאחרי כל מה שעברנו, צריך לשים את התפקיד הזה, תצפיתנית, בזרקור כרגע, להראות את החשיבות ולתת לתפקיד מקום", הסבירה פריינטה, "באתי ממקום ייצוגי, לייצג את התפקיד ואת החברות שלי. הופתעתי לטובה והתרגשתי מאוד כששמעתי שאני הולכת לשיר עם עידן רייכל. זה כבוד גדול בשבילי".

מה את זוכרת מהשבת השחורה?
"הייתי מאוד חדשה במוצב שלי, לא ממש הכרתי את הבסיס, ברמה שהיינו צריכות לחפש את המיגונית. התעוררנו משינה לצבע אדום והיינו שעות רבות במיגונית. אחר כך עברנו לכספת ורק אחרי כמה שעות טובות, בצהריים, הצלחנו להגיע לחמ"ל שלנו. בדרך אליו עברנו דרך הרבה היתקלויות, רעשים והפגזות, דברים שאת לא רגילה אליהם, בטח לא אני כמישהי שלא רגילה להיות בעוטף ולא יודעת מה שגרתי או לא שגרתי. כל מי שהיה במוצב התבצר בחמ"ל וככה הצלחנו להגן עליו. החמ"ל היה מוקד ההגנה המרכזי במוצב. השאר פחות עניין, זה הדבר היחיד שרצינו לשמור עליו - גם כי רוב האנשים היו שם. היה חוסר ודאות".

מה תשירי בערב הזה?
"אשיר את 'להאמין' של דולי ופן, שגם עידן היה שותף בהפקה שלו ובשירה. זה שיר מקסים בעיניי. אני מתרגשת לשיר את השיר הזה, הוא מתאים ממש לאווירה שאנחנו נמצאים בה: לשמור על האמונה שלנו, שיכול להיות טוב. השיר מדבר על זה שהכל השתנה. מאז 7 באוקטובר החיים של כולנו השתנו מהקצה לקצה, אף אחד לא נשאר אותו אדם שהיה. ועדיין, מתוך המקום הזה, אפשר להאמין, אפשר להרגיש, אפשר להישאר אנשים טובים ולחיות חיים מלאים ושלמים, גם אם יש בהם איזשהו חור וחוסר".

רייכל סיפר על המשדר השנה ועל הזרקור שיופנה לתצפיתניות: "אנחנו בשנה מורכבת מאוד. במופע הזה אנחנו מלהקים מדן ועד אילת את הלוחמים והלוחמות שמחליפים אותנו והופכים להיות הזמרים של המדינה. התצפיתניות האמיצות האלה עושות תפקיד כל כך חשוב, הן העיניים של המדינה. הן נשים צעירות שאנחנו חייבים להן את הביטחון שלנו, בכל הגבולות. אנחנו רואים כאן את ניצחון הרוח, כשמתוך הקטסטרופה הזאת והשבת השחורה קמים וחוזרים לתפקיד, באים ועולים לבמה ושרים לזכרן, למענן, לכבודן. זה ניצחון הרוח ואני גאה מאוד בליאם על הדרך שהיא עשתה איתנו פה ובכלל, על מה שעשתה למען עם ישראל".

אתה יכול לדמיין איך ייראה יום העצמאות השנה, בתוך העצב הזה?
"יום העצמאות הזה, כמו ימי העצמאות הקודמים, צמוד ליום הזיכרון. תמיד יש דיסוננס בין האבל והזיכרון לבין שמחת העצמאות. בערב יום העצמאות הזה אנחנו מקדישים את ההופעות והשירה לזכרם, מכירים להם תודה שבזכותם אנחנו יכולים לעשות את זה. יום העצמאות הזה שונה בגלל העוצמה, בגלל שזה כל כך קרוב. במדינה הזאת אנחנו קונים את השירה שלנו בדם, אנחנו קונים את החופש שלנו בבנים ובבנות שמסרו את נפשם. כשאנחנו עולים על הבמה הזאת לשיר, באווירה אחרת, אנחנו חושבים רק עליהם".