משרד החינוך הודיע כי ביום ראשון הקרוב יחזרו לבתי הספר תלמידי כיתות ד' עד ו', אך ליום אחד בשבוע. ההחלטה עוררה זעם בקרב הורים שטוענים כי לא מדובר בפתרון אמיתי שיאפשר להם לחזור לעבודה. ראשי הרשויות המקומיות מאיימים כי ישביתו לחלוטין את מוסדות הלימודים אם מערכת החינוך לא תיפתח במלואה.

שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך, התייחס ב"חדשות הבוקר" לאיומי ההשבתה: "אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת, במגפה שבלבלה עולם שלם, ובתוך כל האי סדר לכאורה יש סדר שאפשר להסכים או לא להסכים איתו", אמר אבואב, "פתחנו את בתי הספר היסודיים עם העדפה לכיתות א'-ג', בפעימה השנייה את כיתות י"א-י"ב לבגרות ובפעימה השלישית את החינוך המיוחד. אחרי זה את גני הילדים ובשבוע הבא נפתח את חטיבות הביניים, כלומר כל מוסדות החינוך יהיו פתוחים. עם זאת, חבל להשלות אנשים - אין סיכוי בעולם להביא את כל הילדים לבית הספר כשמותר 20 ילדים בכיתה".

זה שהילדים הולכים לגנים ולבתי הספר ימים ספורים בשבוע ובשאר הימים בבית, זה לא פתרון. למה שהמורים לא יעבדו במשמרות בוקר וצהריים? למה לא לתגבר אותם בסטודנטים לדוגמה?
"אתה לא יכול להגיד למורים לעבוד גם בבוקר וגם משמרת שנייה אחר הצהריים. יש 200 אלף מורים, צריך 400 אלף מורים. יש 100 אלף מבנים שמשמשים את הכיתות והגנים, צריך 200 אלף. הפתרון הוא להביא יותר ילדים לכיתה וזה יקרה כשיוחלט שמרחיבים את מספר הילדים בכיתה ל-30 במקום 17. רק אז נחזור לשגרה".

יכול להיות שאתם לא מפעילים מספיק לחץ על משרד הבריאות, כמו שעושים נגיד במשרד הכלכלה?
"מהבוקר עד הערב אנחנו מפעילים לחץ אינסופי כדי לשחרר, לאפשר מסגרות ולהחזיר את המערכת לשגרה. פתיחת חטיבות הביניים תוכננה במתווה הממשלה ל-31 במאי והצלחנו להקדים את זה לשבוע הבא".

למה לא הכנסתם מראש להסכם שחתמתם עם המורים יום הלימודים בל"ג בעומר?
"יש ימים שהם ימי חופש ואתה לא יכול להחליט בהם על לימודים אלא אם זה בהסכמה, שני הצדדים צריכים לחתום. כל הסדר עם המורים צריך להיחתם בהסכם קיבוצי, זה לא לפי מה שאני רוצה וההוא רוצה והזה צועק. הסכמי עבודה מסדירים בהסכמים קיבוציים. לפני כשלושה שבועות חתמנו עם המורים על מתווה להחזרת ימי הלימודים בקיץ. השיקול היה אם להוריד יום לימודים עבור ל"ג בעומר. חשבו שזה לא נכון, אז הפתרון שעשינו היה לקחת את הסייעות, לשלם להן כסף ולהפעיל את הגנים".

שר החינוך לשעבר שי פירון הציע לצאת לחופש הגדול עכשיו ולפתוח את שנת הלימודים בחודש אוגוסט.
"מה שי פירון יכול להעיד על מצב הקורונה ביולי-אוגוסט? מאיפה הנבואה הזאת? כרגע המצב הוא שצריך ליצור מסגרת שבנויה בחלקה על לימוד מרחוק ובחלקה על לימוד פיזי. אם היינו נוטשים את הילדים ואומרים 'כל אחד יעשה מה שהוא רוצה', סדר היום של הילדים היה מבולבל לחלוטין, הם היו קמים בארבע אחר הצהריים. הפסיכולוגים והיועצים החינוכיים דוחפים לכך שיהיה מפגש שבועי עם המחנכת והמורים כדי לאפשר להם מפגש חברתי ולא להשאיר את התלמידים במשך חודשיים בבית. המחשבה היא להמשיך את הלמידה מרחוק עד ה-13 לחודש ואז לעבור למסגרות החופש הגדול למשוך אותן עד חודש אוגוסט".