מה עושים כשבגן הילדים יש ילד שאלרגי למזונות שונים? לפי הגן שבו לומד יוגב לי מדמון בן השלוש, מפרידים אותו מהשאר ונותנים לו לאכול לבד. תמונה מהגן שפרסמה בפייסבוק אמו של יוגב, קרן, בו הוא נראה יושב לבדו בשולחן נפרד משאר הילדים, עוררה תגובות רבות מצד הורים לילדים אלרגיים וגם מכאלה שלא.

"הילד שלי ממודר מארוחות, ממודר ממסיבות, הוא צריך לשבת בצד", סיפרה קרן בעצב ב"חדשות הבוקר", "לוקחים ילדים בני שלוש, חברים שלו, ואומרים להם: 'תקשיבו, ליוגב אסור, אז שיוגב ישב בצד', במקום: 'ליוגב אסור, אז נשב כולנו ביחד ולא נאכל את מה שאסור'. מגיל מאוד צעיר מלמדים אותם שמי ששונה, מי שלא יכול, אנחנו נשים אותו בצד במקום לקבל אותו ולעשות את ההתאמה".

כמה זמן הבידוד הזה נמשך?
"מתחילת השנה. זו ההסכמה שהגענו אליה עם הגן של התמ"ת. כיוון שכל מה שיוגב לא יכול לאכול נכנס לגן, אם זה חלב, ביצים או דגים, אמרו לנו: 'טוב, אז הוא יישב בשולחן נפרד'. הגענו לאיזושהי הסכמה, זה היה נראה לנו פתרון לגיטימי, הרע במיעוטו, לפחות מחזירים לנו הביתה את הילד חי".

ומה השתנה?
"פתאום קיבלתי תמונות ואמרתי, בואי נחפש את יוגב. ראיתי ואמרתי, ואוו. ישר חשפתי את התמונה בקרב אימהות עם ילדים אלרגיים נוספים ואמרתי להן, רק אני רואה את העיוות הזה? קיבלנו המון פידבקים שאצלם בגן זה לא קורה, כי בגן עירייה מעצם חוק חינוך חובה, יש נהלים יותר ברורים, הילד מקבל סייעת לכל היום ולא נכנס אלרגן לגן. זאת אומרת שאם יש אלרגיה מסכנת חיים לאחד מהילדים, זה לא נכנס לגן".

מה הבעיה לעשות את זה גם בגן שלכם?
"זאת שאלה טובה. בסוף זה מסתכם בנוחות של ההורים. אני חייבת להודות שגם אני חוטאת בזה, כי כשראיתי את זה אמרתי, אני מעדיפה לא להתעמת עם ההורים, העיקר שיזמינו אותו לימי הולדת ולא ימדרו אותו. כשהזמינו אותנו למסיבות חשבנו לעצמנו, כדאי ללכת, לא כדאי ללכת? אנחנו סובלים מזה כל הזמן, כי בעצם אסור לו לגעת בכלום כי כמעט הכל חלבי, זה תמיד מסתיים בפיצות. אתה אומר: אני אקח את הילד, הוא סובל, אני סובלת מכל התהליך הזה, כי אין מצב שאני יכולה לתווך לו איזה כיף ביום הולדת כשאני יודעת שאני הולכת לסבול, שהוא לא יכול לגעת בכלום, שאני צריכה להיות כל הזמן בהיסטריה שלא ייגעו בו".

איך זה משפיע על יוגב?
"זה משפיע ברמה שאנחנו מסיימים את הגן והולכים הביתה. כל הילדים הולכים לגינה ואומרים לנו 'בואו תצטרפו', אבל המון פעמים אני בוחרת שלא ללכת לגינה, כי יש במבות, ויש ילדים אוכלים, ואתה צריך כל הזמן להגן על הילד ולשמור עליו".

איזה תגובות קיבלתם משאר ההורים בגן?
"קיבלנו תגובות מאוד תומכות, גם מהורים בגן, גם מהורים לילדים אלרגיים וגם מהורים שאין להם בכלל ילדים עם אלרגיה. זו התרומה הגדולה של הדבר הזה, שאימהות כתבו לי: 'לא היינו מעודכנות שיש ילדים עם אלרגיות בגן שלנו, אבל עכשיו אנחנו תמיד נשאל ודבר כזה לא יישנה, נעשה את המאמץ להכין את מה שצריך כדי שילד לא ישב בצד'".