מניין ההרוגים הרשמי בשתי רעידות האדמה שאירעו אתמול בטורקיה ובסוריה, עלה ל-5,000 בני אדם. בארגון הבריאות העולמי מעריכים כי מספר ההרוגים עלול להאמיר ליותר מ-20 אלף. נכון לעכשיו נספרו בטורקיה כ-16 אלף פצועים, כשיותר מ-8,000 איש חולצו מאלפי הבניינים שנהרסו כתוצאה מהרעידות.

שגרירת ישראל בטורקיה, אירית ליליאן, דיווחה הבוקר כי קיים חשש לחייהם של נשיא הקהילה היהודית בעיר אנטקיה ורעייתו. "ככל הנראה, לצערנו, נשיא הקהילה היהודית באנטקיה ורעייתו אינם בין החיים. ביתם קרס. לגבי ישראלים, אנחנו עדיין בתהליך בירור. זה לא אזור שיש בו נוכחות ישראלים מרובה. עד כמה שאנחנו יודעים, אין לנו קריאות מצוקה של ישראלים".

כמה בני הקהילה היהודית יש באזור?
"מעטים מאוד. אלה אזורים מרוחקים, קהילות מבודדות. יש ממש בודדים. נשיא הקהילה היהודית באיסטנבול יצא למקום אתמול והודיע לי שעד כמה שהם יודעים כולם בסדר, למעט השניים באנטקיה".

"אנחנו מדברים על שרשרת רעידות אדמה שמופיעות לאורך קו מסוים בדרום טורקיה. חלקן נחשבות רעידות משניות לשתי הרעידות הגדולות שהיו אתמול, חלקן לפי השירות הססמי המקומי רעידות נפרדות", סיפרה ליליאן.

"התחילו להגיע משלחות מכל העולם, נענו לקריאה של הטורקים מיד אחרי רעש האדמה הראשון. זה דבר מאוד חריג בטורקיה. באירועים קודמים של רעידות אדמה לא הייתה פנייה לקהילה הבינלאומית, בוודאי לא פנייה כל כך מהירה. כאן כבר התחילו להגיע משלחות מכל העולם: החל מיוון שנמצאת בסביבה, אזרבייג'ן וכלה במדינות האיחוד האירופי. אני מבינה שגם האמריקאים יגיעו בהמשך היום. יש היענות גבוהה מאוד".

מה המצב בשטח?
"טורקיה היא מדינה למודת רעידות אדמה. שירותי החירום כאן וההיערכות של כוחות החילוץ לקראת רעידות האדמה מאוד מאוד טובה. כוחות החילוץ המקומיים נמצאים באזור וכבר הצליחו להוציא מבין ההריסות לפחות 7,000 בני אדם. למרבה הצער, הרבה מאוד מהמחולצים אינם עוד בין החיים ויש עוד אלפים רבים, נאמר בהערכה עדינה, שנמצאים עדיין קבורים מתחת להריסות, מתחת לעיי החורבות".

עד כמה מזג האוויר מקשה על החילוץ?
"מאוד. מזג האוויר קר, טמפרטורות מתחת לאפס, שלג. אפילו בזמן נחיתת מטוסי החילוץ הישראליים היה שלג בכמות רבה על המסלולים. הדרך אל האתרים שבהם הם אמורים לעבוד, ממש מלאה בשלג".

מה הסיכוי שאלה שנמצאים עדיין מתחת להריסות יינצלו, במזג אוויר כזה מקפיא?
"לצערנו יש שני בתי חולים שקרסו. בהיעדר ציוד הוציאו חולים, זקנים וילדים קטנים החוצה, עושים את המיטב כדי שהם לא ייקפאו. זה מכמיר לב לראות את זה, ולדעת שזה מסוג הדברים שקשה למנוע אותם".

משלחת פיקוד העורף וארגוני הצלה ישראליים נחתו בסמוך לאזור האסון כדי לסייע בפעילות החילוץ. ערן מגן, מנכ"ל מגן ניהול אסונות ממשלחת החילוץ המשותפת ICL, תיאר הבוקר: "אנחנו נמצאים בבניין שעובדים עליו מאתמול בערב, על גברת שכבר הגענו לקשר ראייה ושמיעה איתה. אנחנו מנסים להוציא אותה, מאמין שזה ייקח עוד כמה שעות".

"לא משתמשים בכלים הנדסיים, הפינוי זה בידיים, בכלים קטנים. אני סקפטי, לא רואה איך משלחות חילוץ יעזרו פה יותר מדי. הצ'אנס היחיד בסיטואציה הזאת זה אם התושבים עצמם יעשו משהו, ויש להם אפס מוכנות לזה. מקווה שכל מה שעושים בארץ בשנים האחרונות, יביא תרומה טיפה שונה כשזה יהיה אצלנו".

לדברי מגן, "על כל 10 בתים, יש אחד עומד. כשנחתנו עברנו בשכונות שלמות ולא פגשנו צוות חילוץ אחד. עכשיו הפציע השחר ואני מאמין שיתחילו להגיע יותר. היו אנשי רפואה שהסתובבו עם סירנות ואספו גופות, אבל פעולות חילוץ לא ראינו כשהגענו. באזור שאנחנו עובדים בו אנחנו היחידים, והיו פה לפחות 100 בתים שנהרסו לגמרי".

אלון לביא, נציג משרד החוץ במשלחת החילוץ, אמר הבוקר משדה התעופה באדנה, "נחתנו לפני שעה קלה ואנחנו בהיערכות לקראת יציאה לשטח, למוקד האסון. משלחת החילוץ של צה"ל, פיקוד העורף ומשרד הביטחון תתגייס למאמצי הסיוע. בשלב ראשון הסיוע זה בחילוץ והצלה, זו הייתה בקשת הטורקים. אתמול בשיחה בין שר החוץ אלי כהן למקבילו, הטורקי ביקש סיוע בתחום הזה. זו המטרה הראשונית".

"הכוחות ייצאו למוקד הרעש, כאשר יש חלוקת גזרות בין הצוותים השונים. נתמקד בסיוע והצלה בשלב זה. בשלב השני ננסה לסייע בנושא אוהלים, שמיכות ומעילים. השלב הראשון והחשוב זה הצלת החיים, אחר כך סיוע רפואי ובמקביל סיוע הומניטרי בדמות מתן שמיכות, מעילים ודברים אחרים שהטורקים ביקשו".