נמשכת הסערה סביב תגובת הליכוד למסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון שבו נהרגו 45 בני אדם. בהודעה שפרסמה הליכוד נאמר כי: "צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת יש עתיד לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין. הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי - לא יצלח".

שר הפנים משה ארבל גינה את תגובת הליכוד, כינה אותה "מבישה" וביקש מדובר המפלגה לחזור בו. שר הכלכלה ניר ברקת, חבר הליכוד, האשים: "זו טעות קשה להפוך את ועדת החקירה של אסון מירון לאירוע פוליטי". חבר הכנסת אלי דלל כתב: "אם אין משהו חכם/טוב/מנהיגותי להגיד, עדיף לא להגיד כלום". השר גדעון סער מהמחנה הממלכתי תקף: "הודעת הליכוד בעניין דוח ועדת החקירה בעניין אסון מירון - מבישה. אין בה מילה אחת של כבוד או הערכה לעבודת הוועדה בראשות השופטת ברלינר. הניסיון לבסס נורמות של בריחה מאחריות על ידי הסטת העניין להתנגחות פוליטית זולה - לא יעבוד יותר בישראל".

ישראל דיסקינד, שאחיו שמחה בונים ז"ל נהרג באסון, אמר הבוקר: "אם לא הייתה מלחמה כרגע, הייתי אומר לראש הממשלה: תניח את המפתחות ותלך הביתה. יבוא מישהו אחר, ייקח את המסקנות ויישם אותן. מכיוון שאתה כרגע ראש הממשלה ומכיוון שיש עדיין מלחמה, תיתן לאנשי המקצוע לטפל בינתיים בהר מירון. צריך להחזיר את הריבונות שלנו בצפון, ועל הדרך גם את הריבונות הבטיחותית בהר מירון".

שמחה בונים דיסקינד ז"ל
שמחה בונים ז"ל

"יש לי תקווה שבמהלך היום הקרוב נגרום לכך שראש הממשלה יחזור בו מדבריו ויצהיר חד משמעית לכלל אזרחי ישראל: 'חברים, למדנו את הלקח, זה לא הולך לקרות שוב פעם. אנחנו נתקן את הר מירון'. המסקנות הללו נכתבו בדם 45 אזרחים שנהרגו סתם, במוות מיותר. קח את המסקנות הללו ותיישם אותן. עזוב שנייה את המסקנות האישיות - זה החלק הכי קטן מתוך הדו"ח הזה שיש לו 300 עמודים. אנשי מקצוע ישבו והתעמקו בנושא".

הדו"ח מגלה שרבים היו יכולים למנוע את האסון ולא מנעו.
"זו בדיוק הנקודה. גם ב-7 באוקטובר וגם באסון מירון, אם היו מתייחסים לאזהרות שלפני, כנראה שהאסונות הללו לא היו קורים. אחרי דו"ח כזה אין שום אפשרות שמה שהיה ימשיך להיות. אני אחרי לילה לבן שבו ישבתי ולמדתי את הדו"ח הזה. המסקנה חד משמעית: אזרחי ישראל חייבים להתעורר בכל מה שנוגע להתנהלויות כאלה. בעיניי, הכתובת עדיין על הקיר. הר מירון לא באמת השתנה מאז האסון. היו שינויים כלשהם שנעשו לקראת ל"ג בעומר, אני מקווה שהשנה לא יעשו את זה, שלא ייערכו ל"ג בעומר השנה. אחרי ששמעתי את תגובת הליכוד ישבתי וקראתי לעומק את הדו"ח. אני לא רואה מאיפה הגיעה תגובת הליכוד. אני נמצא קצת בסערה".

התאכזבת מהתגובה הזו?
"בוודאי. התפלאתי איך אפשר לומר על הוועדה הכי חשובה ומקצועית שהייתה במדינת ישראל אי פעם, שהוועדה הזו פוליטית? שזו נקמנות של בנט? אנחנו, משפחות אסון מירון, הלכנו וביקשנו מבנט להקים את זה. צריך לומר ביושר, משפחות אסון מירון מגיעות ממחנה הימין, זה לא סוד. כשראינו שלא נקבל את זה מממשלת נתניהו, ברגע שקמה ממשלת בנט-לפיד רצנו לבקש את זה מהם - וקיבלנו. ביקשנו מהם חצי מיליון שקלים ליתומים, לכל משפחה, וקיבלנו. הרמנו את הראש מעל המים. אח שלי, שמחה, היה נציג ג' בבית שמש. משפחות אסון מירון בחרו בממשלה הזאת, שלא עשתה את המינימום המצופה בשביל אלה שבחרו בה. ביקשנו את זה מהממשלה השנייה ופתאום זה הפך להיות ועדה פוליטית? אין לי מילים".