המשבר בענף התעופה הולך ומעמיק, זאת בעקבות ביטול קווי טיסה רבים והפחתה משמעותית בכמות הנוסעים לחוץ לארץ מאז התפרצות נגיף הקורונה. אורי סירקיס, מנכ"ל חברת ישראייר, התריע ב"חדשות הבוקר" כי בתוך חודשים ספורים חברות התעופה הישראליות עלולות לפשוט את הרגל אם לא תהיה התערבות ממשלתית.

"המצוקה התזרימית של החברות הישראליות מאוד גדולה, חלקן סובלות יותר וחלקן פחות", סיפר סירקיס, "אני מניח שזה עניין של בין חודש לחודשיים עד שאין יותר תעופה ישראלית. כולן תכנסנה לתהליך של כינוס נכסים".

לדברי סירקיס, ישראייר נאלצה לפטר בין 15 ל-20 אחוז מהעובדים ערב המשבר, ותאלץ לבצע פיטורים נוספים: "נפטר עוד חמישה אחוזים מהעובדים. זאת סיטואציה בלתי נתפסת. אנחנו כבר חודש בתוך אירוע שהתחיל ב-2 לפברואר, אז הגיעו האיתותים הראשונים. אחר כך הייתה נקודת מפנה בתשדיר של משרד הבריאות עם גדי סוקניק, ומאז בכל פעם יש נקודת מפנה נוספת שמפילה את התנועה ואת כמות ההזמנות".

"הנזק הוא בלתי נתפס", המשיך סירקיס, "מדובר באירוע מתגלגל שאנחנו מנהלים אותו ברמה היומית, גם ברמה התזרימית וגם ברמה התפעולית. כל יום אנחנו מופתעים מחדש. כמות הטיסות פחתה ב-70 אחוזים ושיעור התפוסה ירד מממוצע של 85% ל-65%. בסוף ינואר הפעלנו 13 יעדים ונשארנו עם חמישה יעדים בלבד, קבוצה מצומצמת של יעדים ברשת האזורית כמו באטומי, סוצ'י ולרנקה. לא משתלם לנו להחזיק את הקווים האלה, אנחנו עושים זאת בגלל מחוייבות קודמת ללקוחות וכדי לשמור על כשירות".

סירקיס קרא לממשלה להתערב במשבר בהקדם ולסייע לחברות התעופה. "מדובר פה באירוע גלובלי מצד אחד, אבל מצד שני יש לו העצמה לוקלית שמשפיעה מאוד על הפעילות שלנו", הסביר סירקיס, "תמיד התעופה הייתה חלק ממארג שנפגע באירועים כאלה ואחרים כמו במבצע צוק איתן, אבל אז היינו חלק מקבוצה גדולה של נפגעים. עכשיו זאת סיטואציה ייחודית עבורנו, אנחנו בחזית".