המירוץ לחיסון נגד נגיף הקורונה נמשך וחברת "מודרנה" מדווחת כי הניסוי שהיא מבצעת מתקדם שלב אחד נוסף. "אנחנו לקראת שלבי סיום גיוס המתנדבים לפאזה השלישית במחקר הקליני", דיווח הבוקר (שלישי) המדען הראשי של החברה, טל זקס, "גייסנו למעלה מ-25 אלף מתנדבים מתוך ה-30 אלף המתוכננים. בחודשים הקרובים נעקוב אחריהם בקפידה וננסה להוכיח שהחיסון שלנו מסוגל למנוע מחלה".

"המתנדבים קיבלו כבר את המנה הראשונה ומתוכם, 10,000 קיבלו גם את המנה השנייה", המשיך זקס, "בשבועות הקרובים נסיים לחסן את כולם. ברגע שנזהה 53 מקרי הידבקות מכלל קבוצת המחקר, חברי הגוף הבלתי תלוי יבחנו האם הוכחנו שהניסוי יעיל".

יש תופעות לוואי לחיסון?
"יש קצת סימפטומים ביום של החיסון כמו קצת כאב ראש וחולשה, כאילו שנדבקנו באופן קל מאוד בווירוס. זה עובר תוך יום-יומיים. אין תופעות לוואי חדשות מאלה שתיארנו במחקרים בפאזה הראשונה".

בסין וברוסיה הכריזו כי פיתחו חיסון לנגיף, עד כמה החיסונים האלה אמינים?
"הסינים פירסמו את הנתונים של הפאזה הראשונה של החיסון שלהם והתוצאות היו בסדר. הם הצליחו לעורר נוגדנים בדם, אבל לא ברמות הגבוהות שאנחנו מגיעים אליהן. גם הרוסים פירסמו את הנתונים הראשוניים של החיסון שלהם, אבל מה ששונה בחיסון שלנו זה שאנחנו מראים למערכת החיסון רק את אותו החלבון והמעטפת שאנחנו רוצים שמערכת החיסון תזהה ולכן הוא מעורר את מערכת החיסון לתגובה יותר גבוהה מבחינת יצירת נוגדנים".

מתי להערכתך תתחילו לייצר את החיסון להמונים?
"מקווה שהתוצאות יוכיחו באופן חד משמעי שהחיסון עובד לפני תום השנה האזרחית. אם יידרשו יותר מקרים או שיעורי הדבקה במקומות שבהם חיסנו, אז זה ייקח עוד כמה שבועות. במקביל, אנחנו מגדילים את תשתית הייצור העולמית, גם האמריקאית וגם זו שיש לנו בשוויץ, אז אני מניח שבמחצית הראשונה של 2021 החיסון יהיה זמין לאוכלוסיות של אותן המדינות שחתמו איתנו".