בעקבות ההנחיות החדשות של משרד הבריאות שנועדו לעצור את התפשטות נגיף הקורונה בישראל, בתי הספר והגנים הושבתו ולא יתקיימו לימודים לפחות עד אחרי חופשת הפסח. לדברי מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, לצעדים החדשים והמחמירים יהיו השלכות גם על בחינות הבגרות שהיו אמורות להתחיל השבוע.

"יש לנו אחריות שלא יהיה פה 'דור הקורונה' בלי תעודת בגרות", אמר אבואב ב"חדשות הבוקר", "הבחינות החלו ביום שישי והיו אמורות להסתיים בהדרגתיות ביולי. יש כרגע 350 בחינות מוכנות וערוכות שהיו אמורות להיות מחולקות ל-200 אלף תלמידים שהיו אמורים להיבחן על פיהן. בימים הקרובים נעשה מיקוד של בחינות הבגרות. נמקד את חומר הלימוד כדי להקל ולא להקשות על התלמידים בנסיבות הבלתי סבירות האלה".

לדברי אבואב, המשרד לא קיבל אישור לערוך את הבחינות אפילו בקבוצות מצומצמות מאוד: "נערכנו לקיום בחינות הבגרות בקבוצות של חמישה וגם לכך לא היה אישור. כרגע אי אפשר להפעיל את מוסדות החינוך וההנחייה היא לא לקיים כל מה שלא הכרח המציאות ולא חיוני, כדי ליצור סטריליזציה עד כמה שאפשר. אם ההנחיות הללו של משרד הבריאות יימשכו, נצטרך לעבור למתכונת שונה והרבה יותר מסובכת. זה מערך מאוד מורכב ונעשה את כל המאמצים".

האם מערכת החינוך באמת ערוכה ללימודים מרחוק? איך העסק צפוי להתנהל?
"המישור האחד זה שאיפה שהמורים יהיו בקשר עם ילדי הכיתה, בחלק מבתי הספר יודעים לעבוד במרחב הפדגוגי. במישור השני הקמנו אולפנים שיתחילו לפעול בהדרגתיות. אלה לא אולפני טלוויזיה עם מיומנויות עריכה ואפקטים דיגיטליים, אלא אולפנים של מורים שהורגלו ללמד בכיתה ויעברו ללמד דרך האולפנים. יהיו אולפנים מכיתה א' עד כיתה י"ב בעברית ובערבית. המישור השלישי זה מורים שנאותו להירתם בצו שמונה חינוכי וילמדו שיעורים מהבית שלהם לכיתות הלימוד".

איך אתם פועלים באשר למוסדות החינוך המיוחד והפנימיות?
"יש 2800 ילדים שאין לאן לפזר אותם. 2000 ילדים שבאו מחוץ לארץ במסגרת נעל"ה בלי ההורים שלהם, ועוד 800 ילדים בפנימיות שאין להם עורף משפחתי ואין להם לאן ללכת. אם המצב יידרש לכך, ניקח את כפרי הנוער למצב חירום. אנחנו צריכים לשמור ולדאוג לילדים האלה. החינוך המיוחד הוא לא פחות מורכב בכל המערכה הזאת, מהרגע שהוחלט שלא מקיימים את שגרת הלימודים במוסדות החינוך המיוחד יש ילדים לא מעטים שזקוקים לטיפול בריאותי ורפואי. האתר הגדול הוא איך לסייע למשפחות".