גדעון סער, יושב ראש תקווה חדשה, הודיע אמש בכנס פעילים כי הוא מסיים את השותפות עם בני גנץ ומפרק את סיעת המחנה הממלכתי. סער דורש להצטרף לקבינט המלחמה "ולהיות חלק מההשפעה על המדיניות". גנץ הגיב להודעה: "תודה ובהצלחה".

חבר תקווה חדשה, זאב אלקין, הסביר הבוקר את המהלך: "זה תקופה שאתם שומעים ממני ומגדעון סער על כך שיש דברים שצריך לשנות בדרך ניהול המלחמה. אמרנו את זה כשהוצאנו את הכוחות ממחנות המרכז ברצועת עזה לפני שסיימנו שם. עכשיו מדברים על זה שצריכים לחזור לשם. שמעתם מאיתנו תקופה ארוכה שרפיח הייתה צריכה להיות מאחורינו כבר, לא להגיע לרמדאן וללחץ אמריקאי כל כך כבד כמו שיש עכשיו. הכרחי לעשות את זה ואם היינו עושים את זה קודם, היינו נמצאים היום במקום אחר".

"שמעתם מאיתנו שצריכים לשנות לחלוטין את דרך הטיפול בשלטון האזרחי של חמאס, בשאלה מי מחלק סיוע הומניטרי ברצועת עזה. צריכים לפרק את המכונה הזאת שבאמצעותה חמאס שולט על האוכלוסיה. גנץ ייצג אותנו בקבינט, וכשראינו שהפערים הולכים ומתרבים, גם בנושאים האידיאולוגיים הגדולים כמו התנגדות למדינה פלסטינית וגם בדרך ניהול המלחמה, אמרנו שאנחנו צריכים לצאת לדרך עצמאית".

אם גנץ יעזוב את הממשלה, תעזבו גם אתם?
"למה אני צריך לצאת כשגנץ יוצא? נקבל את ההחלטות שלנו, אנחנו לא חלק מהמערכת של גנץ יותר. תלוי איך תהיה ההשפעה שלנו. תפיסת העולם הבסיסית שלנו זה שאנחנו בממשלה הזאת כדי לנצח במלחמה. זאת המטרה העיקרית. יחד עם זה, אנחנו חושבים שצריכים להחליף את נתניהו ואת ההנהגה. גדעון סער אמר לא פעם שצריכים להקדים את הבחירות לכנסת אחרי סיום המלחמה. העמדות שלנו בנושא הזה לחלוטין לא השתנו".

האם אתה פוסל הצטרפות חזרה לליכוד?
"ההפך, אנחנו מדברים על הקמת אלטרנטיבה. יש היום ציבור גדול במדינת ישראל שעמדותיו ימניות, לאומיות וליברליות, כמו הליכוד של פעם בימי בגין ושמיר. אנחנו אומרים לציבור הזה, שלא היה לו בית בכנסת עד עכשיו - הנה, יש לכם בית. יש מפלגה ששמה את הדגל הזה, ימין ממלכתי עם תפיסת לאומיות ליברליות".

אבל אתם מחזקים את קואליציית נתניהו, מ-64 מנדטים ל-68. איך אתם נאבקים בנתניהו בדיוק?
"ממש לא. לא עשינו את המהלך הזה כדי לחזק את נתניהו, נהפוך הוא. לקולות שנתניהו מנסה להחזיר היום לליכוד, אנחנו שמים אלטרנטיבה. התאכזבתם מנתניהו? אתם מחפשים דרך ימנית ברורה, לאומית, ליברלית, כמו שהיה הליכוד פעם? יש לכם בית. גם גנץ כרגע בתוך הממשלה, כך שבהיבט הזה אין שום שינוי. כל עוד נחשוב שהמלחמה תנוהל נכון ואנחנו משפיעים עליה - נהיה שם. יחד עם זה, אנחנו לא בכיס של נתניהו, אנחנו חושבים שצריכים להחליף אותו".

אם נתניהו ינצח בבחירות הבאות, תשבו איתו?
"אין לו סיכוי לנצח את הבחירות. הסוגייה הזו לא תהיה רלוונטית. האם הליכוד, אחרי שנתניהו יפסיד את הבחירות, צריך להיות חלק בממשלה הבאה, ממשלת אחדות? בעיניי כן. הסיכוי של נתניהו לנצח בבחירות רק יורד בעקבות המהלך שלנו".

אתה אומר שגנץ ואיזנקוט לא מנהלים את המלחמה כמו שצריך. חמישה חודשים ישבתם בקבינט המורחב. למה שתקתם?
"לא שתקנו - לא בבמה הזו, לא בבמות אחרות, לא בחדרים הסגורים ולא בתקשורת. כשיצאנו באמצע הדרך ממחנות המרכז בלי לסיים לטפל בגדודי חמאס, אמרנו שזאת טעות ושעוד נצטרך לחזור לשם. עכשיו כולם אומרים את זה. כבר חודשיים בערך אנחנו אומרים שצריך להתחיל את הפעולה ברפיח. דשדשנו והמתנו עם זה ותראה לאן הגענו, יש רמדאן ויש לחץ אמריקאי מאוד כבד. אם היו מקשיבים לנו ועשוים את זה לפני חודשיים, היינו היום במקום אחר".

גנץ רך מדי לשיטתך?
"זה לא עניין אישי, אין לנו שום דבר אישי נגד גנץ. הביקורת שלנו גם על נתניהו, לא רק על גנץ".

בן גביר הודיע שאם סער נכנס לקבינט המלחמה, גם הוא דורש להיות בפנים. זה לגיטימי מבחינתך?
"אני לא מייצג פה את איתמר בן גביר. אני לא חושב שנתניהו רוצה להכניס אותו לקבינט המלחמה, לכן זה לא רלוונטי. אנחנו ימין שפוי ונורמלי, אני לא מייצג את עמדות בן גביר. בעיניי הוא עוסק ביח"צנות יותר מאשר מלהיות ימין אמיתי. יש לבן גביר ויכוחים משלו עם נתניהו, שיפתרו את זה ביניהם. אנחנו רוצים לשנות את דרך ניהול המלחמה ולכן רוצים שסער, עם הניסיון שלו בחמישה קבינטים, יהיה שם. אנחנו לא עובדים לפי בן גביר".

קיבלתם הבטחה מנתניהו שאם תפרקו את המחנה הממלכתי, סער ייכנס לקבינט המלחמה?
"אין הבטחה כזאת".

נתניהו ידע על המהלך?
"לא. אם הוא לא רוצה אותנו בקואליציה אז לא".