24 שעות לפתיחת הקלפיות, פגש ניב רסקין את ראש הממשלה בביתו שבירושלים. נתניהו שוחח עם רסקין על מצבו המשפטי הסבוך והכחיש כי קידם את החוק הצרפתי באמצעות מקורביו: "לא יהיה חוק צרפתי ואין לי כוונה לשנות את חוק החסינות. זה ספינים. יש לי כמה חברים טובים שעוזרים לי יותר ממה שצריך וזה בסדר. עובדה שזה לא התקדם".

המתנגדים שלך אומרים: ראש הממשלה מסובך בתיקים פליליים. יש את סיפור הצוללות והסוד שאיש אינו יודע מהו. זה מטריד אנשים.
"זה לא מטריד את האנשים אלא את התקשורת ואת הקמפיין שנגדנו, כי אין להם באמת תשובה להישגים שלנו. השאלה העיקרית שכל הזמן מנסים להסתיר היא: מה עומד על הפרק? אני קידמתי את מדינת ישראל, הפכתי אותה ללקוח עולמי באמצעות תפיסה כלכלית של שוק חופשי, העצמה ביטחונית ופריצה למרחב הדיפלומטי. עכשיו לפיד וגנץ רוצים ללכת אחורה, להביא את ניסנקורן כשר האוצר".

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו אמר: "גיליתי על האישור למכירת הצוללות רק דרך התקשורת, אני לא מאמין שיש סוד שגם שר הביטחון, גם הרמטכ"ל וגם ראש מוסד אינם חשופים אליו".
"אנשים אומרים כל מיני דברים לקראת בחירות משיקולים שלהם. יש רצף של מסמכים שמוכיחים בעליל את מה שאנחנו יודעים. אמרתי, מי שצריך לדעת יודע. שר הביטחון אמר שהוא לא יודע? אני לא בטוח שהוא לא ידע. יש אגף במשרד הביטחון שטיפל בזה ועידכן את כולם, לכן הכל קשקוש. היועץ המשפטי גם אמר שזה קשקוש, הוא חזר וטרח להגיד את זה. אבל מה שלא קשקוש זה שאין להם איך לעמוד מול ההישגים הללו, אז הם כל הזמן מפריחים בלונים: מניות, צוללות, בוטים. שמעת על הבוטים? זה פשוט לא יאומן. אין להם באמת תוכנית מעשית, הם רוצים להסתיר שהם שמאל והם לא יכולים להציע את הדבר שאני מציע".

אם היועמ"ש יחליט על הגשת כתב אישום, תוכל להמשיך לנהל את המדינה?
"לדעתי הכל ייפול, כמו שהטענות העיקריות נפלו עוד לפני שפתחתי את הפה. אבל תסתכלו על ההישגים שלי, הרי זה בא בשנים האחרונות. תראו מה עשיתי בשבוע: טראמפ עם הגולן, פוטין עם זכריה באומל זכרונו לברכה. אני יכול להגיד לך מה היכולות שלי, אבל מעדיף לא לדבר על זה. אני אומר: תראו את התוצאות, מבחן התוצאה. במבחן התוצאה מה שאני הצלחתי לעשות למדינת ישראל, זה להביא אותה למצב הטוב ביותר בתולדותיה וזה פרי מנהיגות, זה פרי מדיניות. אני אומר: את זה אפשר להמשיך קדימה או עם זה ללכת אחורה, והמדיניות שלהם היא השגויה בכל דרך".

בנימין נתניהו וניב רסקין (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
בנימין נתניהו וניב רסקין | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

"מצביעי הימין שאננים, לא יודע אם אהיה ראש הממשלה"

בימים האחרונים פתח נתניהו ב"קמפיין גוועלד", דומה לזה שעשה בבחירות 2015. לדברי ראש הממשלה ומקורביו, הסקרים האחרונים מצביעים על פער של כמה מנדטים לטובת כחול לבן, דבר שיכול למנוע מנתניהו להקים את הממשלה הבאה. "כרגע אנחנו רואים בסקרים, כולל בסקרים שלנו היום, שלפיד וגנץ מובילים עלינו בכמה מנדטים. אין שום דרך למנוע את זה שיטילו עליהם במצב הזה את הקמת הממשלה. ואם הם יקימו אותה, אתה יודע בדיוק מה הם יעשו. הם ילכו למפלגת העבודה ולמרצ וייצרו את הבלוק, יש להם גם גוש חוסם עם הערבים".

אני שומע את בנט, דרעי וליברמן אומרים: "אל תאמינו, זה ספין שיפגע בנו". אתה לא חושש שקמפיין הגוועלד יגרום למחיקה של מפלגות הימין הקטנות?
"לא, אני לא חושש בכלל, אגיד לך למה. אנחנו רואים פער של כמה מנדטים, בין שניים לשלושה מנדטים, של מצביעי ליכוד ומצביעי ימין שבטוחים שזה בסדר כי אומרים להם: "יש לנו גוש, נתניהו מנצח, נתניהו מוביל", כשאני מפגר במנדטים ואין לי גוש. אין לי ברגע זה 61 ממליצים ואני לא יכול להגיד שהיו. אומרים: "הכל בסדר, תישארו בבית". והם נשארים בבית. הייתי בשוק התקווה ונדהמתי, משהו לא יאומן: כולם בהתלהבות אדירה, מאוד התרגשתי, אישה אחת ניגשה אלי ואמרה לי: "ביבי כל הכבוד, אתה בטוח מנצח". אמרתי לה: "את הולכת להצביע?" והיא אמרה לי: "לא, לא, יש לי סידורים באותו יום, אבל המשפחה שלי הולכת להצביע". אמרתי לה: "אם את לא הולכת להצביע אנחנו נפסיד". גיליתי בסקרים דבר מדהים: יש פער. האנשים הליכוד והימין שאננים. הם שאננים. חלק מהם בבית, הם חייבים לבוא".

יש לך הבטחות פומביות מבנט, פרץ, דרעי, כחלון וליברמן. כולם אומרים: נמליץ רק על ביבי. אתה חושש שיש מישהו מהאנשים האלה שיתהפך ברגע האמת?
"אתה מתכוון שברגע המבחן יגידו "מה שרואים מכאן לא רואים משם". להגיד לך שזה לא יכול לקרות? זה יכול לקרות. אבל יש כאן משהו אחר. אתה מסכים איתי שאם הליכוד מוביל אז אין שום דרך שהדבר הזה יקרה, שום דרך. הנשיא דיבר פעם אחר פעם על חשיבות המפלגה הגדולה, הוא לא אמר שבכל מקרה הוא יעשה את זה אבל אמר זה יכול להיות שיקול רציני מאוד, ואני אומר לך שזה יכול להכריע את העניין".

אתה באמת חושב שנשיא המדינה יעוות את רצון הבוחר בגלל היחסים האישיים שלו איתך?
"הוא אמר דבר אחד, שאם אין למישהו 61 אז שיקול גדול מאוד יכול להיות מי המפלגה הגדולה. הוא אמר בשנים 2016, 2017, ו-2018: "המפלגה הגדולה, המפלגה הגדולה". לכן אני אומר: אין דרך להבטיח שזה לא יקרה. אני דרך אגב לא חושב שזה נכון. אני חושב שמי שיש לו את מספר הממליצים הגדול, הוא זה שצריך להכריע גם אם אין לו 61, אבל לא מובטח שזה יהיה".

בוא נדבר על מי שאולי יהיה חלק מהממשלה שלך, משה פייגלין. הוא הצהיר שלא ייכנס בלי תפקיד שר האוצר. אתה מכיר את האג'נדה שלו, הוא מועמד לגיטימי בעיניך לתפקיד?
"הוא מועמד לגיטימי אבל אני לא מחלק כרגע תפקידים. אותי אף אחד לא צריך ללמד מה זה כלכלה חופשית, כי אני עשיתי 60-70 רפורמות ששינו את פני המדינה. אתה יודע, פעם לא יכולת לצאת מהמדינה הזאת עם יותר מ-1000-2000 דולר בלי לקבל אישור מבנק ישראל והיית צריך להפקיד אותם בחזרה כשאתה חוזר. זה פשוט אבסורד. אני פתחתי את הכל, עשיתי כאן רפורמות ענקיות של שוק חופשי. אני לא יודע אם פייגלין מתכוון לזה אבל אני יודע למה אני מתכוון, אני בעד כלכלה חופשית ורגישות חברתית ושילבנו את שני הדברים האלה. זה מה שהיה וזה מה שיהיה. הדיבור הזה על תיקים הוא אבסורדי, אני אפילו לא יודע אם אהיה ראש ממשלה. אם אנחנו לא סוגרים את הפער של הכמה מנדטים מול לפיד וגנץ, יש סכנה גדולה והייתי אומר שהיא כמעט וודאית, שיטילו עליהם להרכיב את הממשלה ואז נקבל ממשלת שמאל. לכן, כל המפלגות האלה יעופו הצידה. אולי ייקחו אחת או שתיים כעלה תאנה בסלט שלהם. אצלי בסלט אין עלה תאנה, זה יהיה נטו ימין, כל המפלגות האלה יהיו בפנים. ליברמן, כחלון, בנט, פרץ וסמוטריץ'.

בנימין נתניהו בראיון לניב רסקין (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
בנימין נתניהו בראיון לניב רסקין | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

"מעדיף לשלם מחיר אישי ופוליטי מאשר לשפוך את דם בנינו על מלחמה מיותרת"

על רקע ההסלמה האחרונה בדרום והדיווחים על עסקה אפשרית בין ישראל לחמאס, נתניהו טוען שבשנות כהונתו ישראל פגעה קשות בחמאס ולא מן הנמנע שבעתיד תיאלץ גם לכבוש את רצועת עזה. "לא אנחנו שמנו את האיסלאם הקיצוני במזרח התיכון. אני לא יכול לעקור אותו מאיראן וספק אם אפשר לעקור אותו מעזה, אבל אנחנו יכולים לכבוש את עזה ואנחנו ערוכים לזה, זה יכול לקרות. אין ברירה, יכול להיות שניכנס למערכה רחבה. אבל אני יודע דבר אחד, ארבע וחצי שנים אף אזרח ישראלי לא נהרג מעזה. 300 מחבלים פלסטינים התנפצו על הגדר, רצו לחטוף את החיילים שלנו ולהרוג אותם. 300 מחבלים פלסטינים נהרגו ואלפים נפצעו. ביום השנה להפגנת המיליון לא רק שלא באו מיליון, באו שבריר. אתה אף פעם לא יכול לדעת עם החמאס, אבל ראיתי שהם שלחו אלפי מרסנים שלהם ושל הג'יהאד האיסלאמי כדי למנוע התנגשות".

הבטחת לפני עשור את הפלת החמאס והמציאות היא של סבב אחרי סבב אחרי סבב. אומר נפתלי בנט, חבר קבינט: "המדיניות של נתניהו היא רופסת".
"כולם אומרים: "נפתור את הבעיה". שמעתי את גנץ, שמעתי את אשכנזי, שמעתי את בוגי. אפילו את מה שאנחנו עושים הם לא רצו לעשות. את השטות הזאת שעשינו בעזה, הם יעשו ביהודה ושומרון, שזה 20 פעם עזה. חולש על תל אביב, על ירושלים, חובק את באר שבע ואת חיפה. אני לא אתן לזה לקרות. כשדיברתי עם המנהיגים הערבים, שאלתי אותם: "תגידו לי, אם אני אאלץ להיכנס ולכבוש את עזה, זה יכול לקרות וזה דבר שיעלה לנו בדם רב, אבל אם אאלץ לעשות את זה, אתם תיקחו את זה?". וכולם בלי יוצא מן הכלל אמרו לי: "לא". אני אומר לעצמי, מה האופציה שיש לנו? אנחנו קונים בעצם הרתעה. ארבע וחצי שנים אף אחד לא נהרג, הצמיחה בעוטף עזה היא אדירה. יש שם בעיות, אני לא מתעלם מזה אבל הצמיחה אדירה, הכי גבוהה במדינת ישראל. אני מוכן לשלם מחיר פוליטי על כל הטוקבקיסטים וכל הביקורות הריקות האלה, אני מעדיף לשלם מחיר אישי אבל לא אתן לשפוך את דם בנינו על מלחמה מיותרת, שלא יהיה לי מה לעשות אחר כך עם עזה. אם צריך נעשה את זה, אבל אתה יודע, אתה רואה בתמונה כאן את אחי זיכרונו לברכה? נפלו לי הרבה חברים. כולם יודעים, שעבורי לא ספין, זה אמיתי, אני לא משחק בעניין הזה. אני לא משחק בפוליטיקה לא במלחמה ולא בשלום.

כשדיברתי עם טראמפ לפני שנתיים אמרתי לו: אני מבקש שתכיר ברמת הגולן. זה לא היה ספין, זה לא היה פוליטי, זה דבר שאני מאמין בו, זו הצהרה. אני עושה את זה מתוך אמונה עמוקה. אתה חושב שהיחסים ביני לבין פוטין שהם באמת מיוחדים, כמו היחסים עם טראמפ, שאני עושה את זה בשבילי, אישית? אני עושה את זה בשביל לשמר את חופש הפעולה של צה"ל ושל חיל האוויר, זה בדיוק מה שאני משיג. אם אתה רוצה להיות ראש ממשלת ישראל, ולפיד וגנץ רוצים להיות ראשי ממשלה, אתה צריך להיות מסוגל לפעול בזירה העולמית. אני בניתי את היכולת הזאת ולכן זה משרת את מדינת ישראל, אבל אני לא אעשה מלחמות מיותרות".

אמרת לפני יומיים בראיון לרינה מצליח שאחרי הבחירות תספח את יהודה ושומרון.
"לא אמרתי את זה. הייתי מאוד מדוייק, אמרתי: את כל ההתיישבות, כל נקודות ההתיישבות".

אז למה לא עשינו את זה עד עכשיו?
"למה לקח לי שנתיים עם נשיא כל כך ידידותי לקבל את ההכרה ברמת הגולן? זה לוקח זמן. אני מעדיף לעשות את זה עם הסכמה. אני דיברתי על כך עם הנציגים של הנשיא טראמפ, אמרתי להם: לדעתי, אין מנוס מזה, אני חושב שזה גם נכון. זה יהיה, זה לא דבר שאני בישלתי לבחירות. הייתי צריך לעבור שלושה שלבים: בשלב ראשון היה עלי לחץ כביר, עמדתי בלחץ אדיר מול ממשל אובמה שאמר לי: אפילו לא לבנה אחת. אז ברוך השם התגברנו על זה. מהשלב של הבלימה עברנו לשלב של בנייה משמעותית ועכשיו נעבור לשלב של החלת החוק על היישובים. לא אמרתי מעבר לזה. אני מעדיף לעשות את זה בהדרגה עם הסכמה אמריקנית".

בני גנץ (צילום: גילי יערי, פלאש/90 )
בני גנץ | צילום: גילי יערי, פלאש/90

"בני גנץ קורס תחת הלחץ"

מערכת הבחירות התאפיינה בקמפייני הכפשה משני צידי המפה: יושב ראש מפלגת העבודה אבי גבאי קרא לנתניהו גזען, אחרים רמזו שמעשיו בפרשת הצוללות גובלים בבגידה ובימין תקפו את בני גנץ בטענה שהוא לא כשיר נפשית לשרת כראש ממשלה.

נתניהו נשאל האם התרשם במהלך עבודתו עם גנץ שהוא אינו בריא נפשית: "לא, אני לא חושב. זו לא השאלה, אגיד לך מה כן: גנץ אמר שזה החודש הקשה בחייו. אני אומר לך ניב, כל יום, כל שעה שלי כראש ממשלה יותר קשה מהחודש הזה. הוא לא עומד בלחץ, זו עובדה. הוא יכול להיות רמטכ"ל סביר, זה בסדר, אבל מי אמר שהוא יכול להיות ראש ממשלה? הוא יכול להיות פרזנטור מצויין, אבל מי אמר שהוא יכול להיות שר אוצר? הוא קורס תחת הלחץ. כולם שואלים איך הוא יעבור את הראיון הבא. מה זה, אני עושה כאן הכנות? יש כאן אוזנייה נסתרת? כלום. רמטכ"ל יכול להיות ראש ממשלה? אתה יודע מה זה להיות ראש ממשלת ישראל? זה לעמוד מול לחצים אדירים. אם צריך זה ללכת נגד כל העולם, זה להפוך את הכלכלה שלנו, להבין בכלכלה. לפיד אמר: "אני לא מבין שום דבר בכלכלה" וגנץ פשט את הרגל".

התאכזבת כששמעת את הנשיא טראמפ אומר שיש קרב צמוד בינך לבין גנץ וששניכם אנשים טובים?
"הלוואי שהיה קרב צמוד, כרגע הוא מוביל עלי, אז לכן הוא כנראה לא מעודכן. אין לי ספק לגבי הידידות שלו. רודי ג'וליאני שהוא יועץ קרוב שלו יצא בביקורת חריפה על גנץ, שאמר שהוא מקווה שהנשיא טראמפ לא עשה פוליטיקה בזה שהוא נתן לי את רמת הגולן. חשבתי שגנץ אומר שישראל לפני הכל, אז מה זה מעניין אותך בכלל? אני מביא דבר טוב למדינת ישראל".

יש לך משהו טוב להגיד על בני גנץ?
"אני חושב שהוא פטריוט. אגב, אני חושב שכל אנשי השמאל, רובם המכריע, באמת רוצים את טובתה של מדינת ישראל. אני חושב שהם טועים, אני חושב שהדרך שלהם שגויה מן היסוד. אבל מה שהם עשו בקמפיין הזה, כיוון שאין להם תשובה להישגים שלנו, זה שפל המדרגה. האשימו אותי בבגידה. הם יודעים שזה בלוף, אני חושב שזה לא ראוי וההתקפות על אשתי ועל הבן שלי זה דברים נוראיים. הם יכולים לבקר אותי כמה שהם רוצים, אבל שיעמדו ויגידו מה הם יעשו. אני ממשיך להביא את מדינת ישראל לשיאים חדשים, כמו שהבאנו בכלכלה, בביטחון, בדיפלומטיה, אנחנו הופכים אותה למדינה אחרת. אתה זוכר אותה לפני עשר שנים ואתה רואה אותה היום. פעם אמרו: חוץ לארץ. היום חוץ לארץ זה כאן, באים מכל העולם ואומרים: איך עשיתם את הנס הזה?".

אבל אתה גם ער לביקורת ורואה מה קורה במערכת הבריאות, עם הפקקים, אלו דברים שמטרידים הרבה מאוד אנשים.
"לא השלמנו את המלאכה, יש עוד בעיות, אני ער לזה. הכפלנו בעשור אחד את התקציב של מערכת הבריאות. יש עוד דברים שאנחנו צריכים לתקן זה ברור, אבל נתקן רק על ידי זה שתהיה לנו כלכלה שתממן את זה. הם לא מבינים שום דבר בכלכלה. אתה מדבר על בעיות בתחבורה? בטח, אבל לפני עשר שנים לא היו פה בכלל רכבות, לא היו כבישים, לא היו מנהרות, לא היו מחלפים. יש עוד מה לתקן, אני רוצה את המנדט להמשיך להוביל את הדרך הזאת של מדינת ישראל".

ב-1996 אמרת לרפי רשף: צריך לתחום את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות. עדיין עומד מאחורי זה?
"אמרתי את זה כי רציתי להעביר חוק של בחירה ישירה, שאגב לא הצלחתי. במשטר נשיאותי זה בסדר, כמו בארצות הברית. במשטר פרלמנטרי מי שקובע זה הציבור. אתה יודע, במשטר נשיאותי נותנים לך כוח בלתי מוגבל, בשמונה שנים מה שאתה לא עושה כבר לא תעשה. במשטר פרלמנטרי אתה יודע שיש קואליציות, זה לוקח יותר זמן לעשות אבל מי שיקבע זה הציבור ואני אומר לך שהציבור יודע. אני לא פונה לאלו שאני צריך לשכנע אותם, אני לא אומר להם "תראו, תבחרו, הדרך שלי או הדרך של לפיד". ולפיד הוא ראש הממשלה המיועד. אני אומר: 'אם אתם מסכימים עם ההישגים שלנו, מסכימים עם המדיניות הכלכלית, הביטחונית והמדינית שלנו, אז אל תישארו בבית'".