פחות משבועיים נותרו עד לבחירות ב-23 במרץ וסקרי המנדטים האחרונים מצביעים על כמה מגמות מעניינות. הגוש להחלפת נתניהו מתחזק אמנם וחוצה את 61 המנדטים במרבית הסקרים, אבל שלוש מפלגות מהמרכז-שמאל נמצאות קרוב מאוד לאחוז החסימה - כחול לבן, מרצ ורע"מ.

במקביל, בצד הימני של המפה, תקווה חדשה בראשות גדעון סער ממשיכה להיחלש כשימינה משתווה לה ואפילו עוקפת אותה במספר המנדטים.

"צריך לצפות לשינויים משמעותיים מאוד בשבועיים הקרובים", העריך הפרשן הפוליטי עמית סגל בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "אני ממש מרגיש כאילו האדמה עומדת לרעוד, אבל לא יודע לאיזה כיוון. לא יודע איזה בניין יישאר לעמוד ואיזה ייחרב, אבל יש תחושה שהתוצאות לא יהיו דומות בשום דבר למה שרואים עכשיו בסקרים".

"נכון לסקר ששודר אתמול בערוץ 13, ארבע מפלגות משיגות בין ארבעה לחמישה מנדטים. זה שווה ערך ל-17 מנדטים, מספר דרמטי", המשיך סגל, "מספיק ששתי רשימות נופלות ופתאום שמונה מנדטים טסים ממקום למקום".

כמו שקרה בסבב א'.
"בסבב א' הליכוד עמד בסקר האחרון על 26 מנדטים, אבל ביום הבחירות טיפס ל-35. רוב המנדטים הללו הגיעו מהמנדטים שהוא אסף מתחת לאחוז החסימה. בבחירות האלה זה יכול לקרות גם, או לליכוד או לבלוק לפיד-ליברמן שחתום על הסכם עודפים".

גדעון סער (צילום: אלי דסה)
גדעון סער | צילום: אלי דסה

מה קורה לתקווה חדשה?
"רואים ירידה גדולה מאוד של גדעון סער. אם מסתכלים על הגרף של החודשיים האחרונים, רואים מטוס שמתקרב לנחיתה. הוא היה עם 21 מנדטים ובסקר אתמול הוא על תשעה. בנט עובר אותו או משתווה אליו כבר בכל הסקרים, זה מתכון לדרמות מאוד גדולות".

מה הסיכויים של בנט להפוך לראש ממשלה?
"מה שעולה מהסקרים הוא שהפנטזיה של בנט שהוא יוכל לבחור אם להקים ממשלה עם נתניהו או להקים ממשלה שתשלח את נתניהו הביתה, המכרז של המדינה ממש, ולקבל ראשון את ראשות הממשלה - הפנטזיה הזאת כנראה לא עומדת להתממש. ב-95% מהסקרים עד עכשיו רק לצד אחד יש 61 מנדטים. הברירה של בנט לא תהיה בין ממשלה א' או ממשלה ב', אלא בין ממשלה לבין בחירות חמישיות".

ובמקרה הזה איזו הכרעה הוא צפוי לקבל?
"הציבור לא ייסלח למי שיישלח אותו לבחירות חמישיות, זה דבר ראשון. הדבר השני הוא שרואים התחזקות הולכת וגוברת של רע"מ. למה זה חשוב? ברגע שחברי הכנסת הערבים שלרוב לא לוקחים חלק בממשלות עומדים על 12 מנדטים ולא שמונה כמו בסקרים, הסיכוי ששני הצדדים ישיגו 61 נמוך מאוד. לדעתי בנט יסיים את הבחירות כשדי ברור לאן הוא הולך. או שלנתניהו אין 61 והוא יקים ממשלה עם לפיד, סער, מרצ וכחול לבן, או שהוא מצטרף ל-61 של נתניהו. בכל מקרה, לא צריך לרחם עליו - הוא יגבה מחיר מופקע, אבל ספק אם זה יהיה ראשות ממשלה".

אתה מעריך שכחול לבן או מרצ יפרשו ברגע האחרון כדי שלא לפגוע בגוש שלהם?
"כנראה שלא. הסקר האחרון יתפרסם ביום שישי הבא, עוד תשעה ימים, ולא נראה את הסקרים מתיישרים כולם ולא מעבירים את מרצ או את כחול לבן. לכל אחד יש תקווה. התקווה של מרצ היא להמשיך ולהיות אחרי 30 שנה, אני בכלל לא רואה את מרצ פורשת, ובכחול לבן יש לבני גנץ את התקווה להיות ראש ממשלת ישראל בנובמבר. אני לא רואה פרישה, זה לא יקרה בסיבוב הזה".

נפתלי בנט  (צילום: אלי דסה)
נפתלי בנט | צילום: אלי דסה