נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, פרסם אתמול (רביעי) הודעה בערוץ הטלגרם שלו, שנכתבה כולה בעברית, וקרא ליהודי העולם להירתם למאבק של ארצו. "אני פונה כעת לכל יהודי העולם - אינכם רואים מה מתרחש כאן? חשוב שמיליוני היהודים ברחבי העולם לא יישארו דוממים למראות הללו, מפני שהנאציזם נולד בדממה", כתב נשיא אוקראינה, "צעקו נגד הרג אזרחים. צעקו את צעקת הרג האוקראינים".

לפי הדיווחים, בשיחתו האחרונה עם ראש הממשלה בנט ביקש זלנסקי כי ישראל תספק לו נשק. שר התפוצות נחמן שי הבהיר הבוקר כי זה לא הולך לקרות: "זלנסקי לא יקבל נשק ממדינת ישראל", אמר לנסלי ברדה. באשר לפליטים האוקראינים שישראל סירבה לקלוט אמר השר: "זאת הייתה טעות חמורה. מדינת העם היהודי שקמה על היסטוריה יהודית של פליטות, יהודים שנדדו ברחבי אירופה בים וביבשה וחיפשו לעצמם מקלט, צריכה להיות פתוחה לפליטים מאוקראינה. שרת הפנים שינתה את המדיניות ועכשיו אפשר להגיע לישראל, יהודים ולא יהודים".

"הפקדת סכום כסף בכניסה לישראל כדי להבטיח את צאתם - מבחינתי גם זאת לא מדיניות נכונה", המשיך שי, "אעלה את זה בממשלה ביום ראשון ואבקש שישראל תצהיר במפורש שהיא פותחת את שעריה לפליטים מאוקראינה. לא מדובר בדיוק על האנשים שיוצאים כרגע מאוקראינה עצמה ועוברים לגבולות, הם לא יתחילו להתגלגל בשדות תעופה, אלא רבים מאזרחי אוקראינה שרוצים לחפש מדינה להיות בה בשלב זה. הם מסתובבים בעולם, נמצאים במדינות אחרות, ויכול להיות שייבחרו בישראל כתחנת מעבר. זאת המחוייבות המוסרית שלנו".

המפתחות בידי שרת הפנים והיא מסרבת. מה אתה תעשה בנידון?
"אני מקווה שראש הממשלה ינחה אותה לשנות את המדיניות הזאת, אני מקווה שהמציאות תשנה אותה. אנחנו צריכים לפתוח את המדינה בשלב זה למי שיכול ורוצה להגיע, זאת המחוייבות שלנו כמדינה יהודית. אני אעשה את שלי ומאמין שגם חברים ושרים אחרים בממשלה, נוריד את המחסום הזה. זה לא הגיוני בעיניי".

יש לך הערכה מה מתחולל בשיחות בנט-זלנסקי ובנט-פוטין?
"אני לא שותף לזה, אפילו לא יתוש על הקיר. אני יכול להעריך שיש מסרים שראש הממשלה מעביר מצד אחד לצד אחר, אבל צריך לזכור שישראל נמצאת פה במצב מאוד מיוחד. היא ביחסי ידידות גם עם רוסיה, גם עם אוקראינה וגם עם ארצות הברית. אתמול ישראל קבעה באופן סופי ומוחלט שהיא מתייצבת עם מחנה המדינות הדמוקרטיות. 141 מדינות הצביעו על גינוי של רוסיה באו"ם, 35 נמנעו וחמש הצביעו נגד. הסתיימו הספקות וההיסוסים, ישראל עומדת עם המחנה הגדול הזה שנלחם על חירות וחופש".

יש מיליון פליטים ללא בית, מה העולם עושה כדי לסייע?
"העולם התגייס לסייע, בין אם בעזרה כספית או לתת לאוקראינים מקום להיות בו בתקופת המעבר. השאלה איך ומתי יסתיים העימות הצבאי הזה, האם העולם הולך למצב יותר קשה - אולי אפילו איזשהו עימות גרעיני או איומיים גרעיניים. דברים גרועים יותר עלולים להיות במעלה הדרך, אנחנו צריכים להיות ערוכים להם".