הודעת חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ כי היא פורשת מהקואליציה הדהימה את המערכת הפוליטית, כשבכירי הקואליציה האמינו כי הממשלה הגיעה לסוף דרכה וכי רינאוי-זועבי תיתן את האצבע ה-61 לטובת פיזור הכנסת כבר ביום רביעי הקרוב. אלא שבסדרת שיחות שקיימו יאיר לפיד, ניצן הורוביץ ומנסור עבאס עם חברת הכנסת בימים האחרונים, עולה כי בשלב זה תתמוך בקואליציה ושיימצא פתרון לסיום המשבר.

עם זאת, הקואליציה השברירית ספגה מהלומה נוספת. גורמים בימין, כמו חבר הכנסת ניר אורבך מימינה, אמרו למקורבים כי לא ישלימו עם ויתורים נוספים לחברי הכנסת הערבים: "אם זועבי רוצה ללכת - שתלך. להתראות. ניסוי השותפות בקואליציה עם הח"כים הערבים נכשל, הגיע הזמן להבין את זה. לא מוכן לשמוע יותר על הגחמות שלהם בענייני הר הבית ומילים כמו כיבוש. לא מעניינות אותי הדרישות שלה".

חבר הכנסת מהליכוד דודי אמסלם אמר על המגעים בין הקואליציה לרינאוי-זועבי: "זו סחיטה באיומים על מדינת ישראל. זו ממשלה פלסטינית הלכה למעשה, היא לא דואגת ליהודים אלא רק לערבים. הגברת רינאוי התעטשה וכל צמרת המדינה נסעה אליה בשבת, ישבו ועשו לה מסאז' ברגליים ובכתפיים. לאן הגענו, בשביל זה באנו למדינת ישראל?".

"הממשלה נפלה מזמן. אין ממשלה, כל זב חוטם מלך. לעם ישראל יעלו כמה מאות מיליונים ההצבעות של אחמד טיבי והמשותפת. בלעדיהם הקואליציה לא מעבירה שום חוק. מנסור עבאס לא רלוונטי יותר, הוא קיבל את ה-53 מיליארד שלו. הם צריכים 61 ולכן כל שבוע ימכרו את עם ישראל. אחמד טיבי ביקש 200 מיליון לכבישים בטייבה. למה לא בקריית מלאכי? ישלמו לו, ועכשיו גם לזועבי. שילמו לטיבי לפני שבוע מיליארד שקלים כדי שיתמוך בארבעה חוקים".

תביאו ביום רביעי את ההצבעה על פיזור הכנסת?
"נעלה את החוק לפיזור הכנסת רק כשיהיה לנו 61. אם הוא לא עובר, אי אפשר להעלות אותו חצי שנה. אנחנו שומרים אותו. לנו יש 60, להם יש 60, ממשלה ב-60 לא מתפקדת. לא יעבור חוק שהם לא ישלמו עליו".

מבחן נוסף לקואליציה ייערך מחר (שני), כשהממשלה תעלה להצבעה בכנסת את הצעת החוק "ממדים ללימודים". בעוד שבתחילה היה נדמה כי חברי כנסת מהליכוד יפרו את המשמעת האופוזיציונית ויתמכו בחוק יחד עם הקואליציה כדי שלא לפגוע בחיילים, באחרונה הודיע יושב ראש הליכוד בנימין נתניהו כי האופוזיציה תצביע כמקשה אחת נגד החוק.

"הגשתי הצעת חוק לגבי 100% שכר לימוד. לא יודע מאיפה הם הביאו את ה-60%", אמר אמסלם, "לרינאוי מביאים 100 מיליון, לאחמד טיבי עוד מיליארד, לחיילים לא מגיע עוד 60 מיליון? ליברמן נתן לאחמד טיבי מיליארד שקלים על הצבעה אחת לא רלוונטית, אנחנו דואגים ליהודים. אנחנו נתעקש וזה יהיה 100%, חכו בסבלנות. את לפיד וחבר מרעיו חיילי צה"ל לא מעניינים, רק הערבים מעניינים אותם".

"לגבי אלה בליכוד שמצייצים, זה חמור. ניר ברקת הוא לא ליכודניק, הוא איש שמאל שנמצא בתוך הליכוד ומחבל בכרמים. בשום סוגיה לא תשמע אותו מדבר ליכודית אמיתית. אני לא מתייחס לכל המצייצים האלה".

שר התיירות יואל רזבוזוב תקף הבוקר את האופוזיציה על התנגדותם לחוק "ממדים ללימודים": "אני מודאג שחיילי צה"ל לא יקבלו את המלגה שלהם. מפלגה ציונית כמו הליכוד הולכת להצביע נגד 'ממדים ללימודים'. אני מבין שנתניהו דואג אך ורק לעניינים המשפטיים שלו ורוצה לרצות את בן גביר, ליצמן ועודה, אבל לא מבין את שאר חברי הכנסת מהליכוד, איך הם יכולים להצביע נגד החוק? איך הם יכולים להצביע נגד חיילי צה"ל?".

באשר לזועבי אמר, "מאמין שהמשבר מאחורינו. ידענו שהקואליציה תהיה מורכבת ושיהיו הרבה מוקשים, אבל אנחנו ממשיכים לעבוד. אני לא יכול להגיד שזה תקין, שזו הנורמה ושזה מה שהיינו רוצים, אבל אלו הנסיבות ובנסיבות הללו אנחנו מתפקדים ועובדים. לפיד ייפגש היום עם זועבי וינסה לסגור. הוא מצליח לנהל את המשברים הפנים-קואליציוניים. זה לא פשוט, אבל אנחנו מצליחים לתפקד ולהעביר חוקים. כל יום אני שומע שהקואליציה גמורה. קוברים את הקואליציה, מספידים אותה, אבל אנחנו ממשיכים לעבוד למען אזרחי מדינת ישראל".

לפיד בחר ברינאוי-זועבי להיות נציגת ישראל בסין. איך היא יכולה למלא את התפקיד הזה בהתחשב בדעותיה?
"אני סומך על שיקול הדעת ועל החלטות שר החוץ לפיד. דווקא זה שאישה ערביה תייצג את מדינת ישראל בחוץ לארץ, אני חושב שזה יוריד הרבה סטיגמות ממדינת ישראל. כשאתה יושב בשנגחאי או בכל מדינה אחרת ומייצג את המדינה, אז כמובן שאתה צריך לייצג את מדינת ישראל. אני חושב שגם היא מבינה את זה".

אם כל כך קשה לה, היא צריכה לדעתך להתפטר מהכנסת?
"אלה עניינים תוך-מפלגתיים, אבל כמובן שאם קשה לה והיא לא עומדת בלחצים יכול להיות שהיא צריכה להחזיר את המנדט. זה שיקול דעת שלה. אבל אם היא בקואליציה, אני מצפה ממנה לנהוג באחריות. יש פה חוסר ניסיון פרלמנטרי - תהליכים לוקחים זמן. מה שהיא מבקשת - מיגור האלימות בחברה הערבית, תשתיות, אלה בעיות פנים אזרחיות של המגזר הערבי שהוזנחו שנים וחייבים לטפל בהן. זה לוקח זמן. היא חברת כנסת חדשה והתסכול מגיע משם".