שינוי מהותי במתווה הבידוד לילדים - עוד החודש, כך הוחלט במשרד הבריאות. זאת, לאור מספר המבודדים העצום בישראל שעומד נכון לאתמול (רביעי) על כ-600,000. מתוכם, 382,875 חולים ו-230,756 מבודדים, לא כולל הורים שנאלצים להישאר עם ילדיהם בבית בעקבות ריבוי הבידודים במערכת החינוך. בחלוקה לערים ירושלים מובילה עם 16,325 מבודדים, תל אביב שנייה עם 9,162 מבודדים, באר שבע שלישית עם 8,330, אשדוד רביעית עם 7,388 וראשון לציון חמישית עם 7,183 מבודדים.

בעקבות הלחץ הציבורי, כולל מ-180 ראשי רשויות ו-236 רופאי ילדים ורופאי משפחה שפנו לראש הממשלה בנט ולשר הבריאות הורוביץ בדרישה לפטור ילדים שנחשפו למאומתים מהצורך בבידוד, במשרד נערכים לביטול הבידוד לילדים. הכוונה היא לחזור למתכונת הכיתה הירוקה שבמסגרתה ילדים שייחשפו למאומתים יחזרו ללמוד במידה ויימצאו שליליים בבדיקת קורונה. כמו כן, תלמידי בתי הספר והגנים ייבדקו לקורונה באופן קבוע.

בכך, יבוטל "הבידוד האוטומטי", כשהתכנון זה שהילדים ייבדקו מספר פעמים בשבוע כדי לשמור על שגרת לימודים בטוחה: או בדיקה יומית או פעמיים-שלוש בשבוע. אנשי המשרד פנו לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון כדי לגבש איתה את המתווה, שכרגע הכוונה היא שהתלמידים והמורים ייבדקו פעמיים בשבוע, בימי ראשון ורביעי.

בעולם, הולכת ומתגבשת ההבנה כי ייתכן שהבידודים הפכו ללא רלוונטים לא רק לילדים אלא גם למבוגרים, בהתחשב בכמות הנדבקים העצומה. פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, משוכנע שהעולם צועד לכיוון הזה. "מרבית המומחים בעולם מתקרבים לעמדה הזאת, אבל המדינות עדיין שומרות יותר על הכללים. יש למדינות אחריות והן מפחדות קצת לשחרר", הסביר פרופ' גרוטו.

"הרבה מאוד מהמומחים טוענים שנושא הבידוד הפך ללא אפקטיבי כרגע ושזה לא כלי שאפשר להשתמש בו - גם בילדים וגם במבוגרים", המשיך פרופ' גרוטו, "זאת, חוץ מעובדים בבתי אבות שאותם צריך לבדוק באופן שגרתי, או עובדים במערכת הבריאות שצריכים לטפל בחולים ועדיף שלא יהיו מאומתים. אלה כן יצטרכו בידוד קצר. בשאר המצבים בהחלט אפשר לוותר על הבידודים, אני מאמין שהולכים לכיוון הזה".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל בית החולים שיבא, עדיין נזהר באשר לביטול הבידודים: "אני מאוד מתלבט בנושא הזה. כאדם מאוד זהיר אני אומר, בואו נחכה רגע שהדבר הזה יהיה יותר ברור בעולם, אבל אין ספק שבעידן הנוכחי חייבים לשנות את כללי המשחק ולעבור להגנה אזורית במקום להגנה מרחבית, כמו שעשינו בווריאנטים הקודמים. אנחנו עוד לא שם, רוצים להיות זהירים, אבל את הילדים חייבים להוציא מבידודים בכפוף לבדיקת אנטיגן".

פרופ' גרוטו, האם הווריאנטים הולכים ונהיים רכים יותר? האם החיסונים יהפכו ללא רלוונטיים?
"אנחנו מנסים לנתח את העתיד לפי ההיסטוריה של מגפות אחרות. יש פה אבולוציה של מגפה שמתקדמת מהר מאוד, אנחנו יכולים ללמוד עליה הרבה יותר מהר. יהיו עוד וריאנטים, פעם וריאנט קצת יותר אלים ופעם פחות אלים, פעם קצת יותר מדבק ופעם פחות. זה כמו בשפעת, כשיש עונה יותר קשה ועונה פחות קשה. החיסונים לא ייצאו מהחיים שלנו לגמרי, אבל יכול להיות שהם יהיו כמו חיסון השפעת, פעם בשנה".