שופטי בג"ץ הוציאו צו על תנאי בעתירה שהוגשה נגד מינוי השופט בדימוס מני מזוז לתפקיד יו"ר הוועדה למינוי בכירים. מדובר במכה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, אשר אישרה את מינוי מזוז ותצטרך כעת לנמק מדוע לא לבטל את מינוי הקבע.

מספר שלוש ברשימת הליכוד, אלי כהן, הבהיר הבוקר: "היועצת משפטית נלחמת בימים האחרונים כדי למנות את מני מזוז לשמונה שנים, אותו מזוז שהמליץ עליה לתפקיד היועצת המשפטית. תראו את ההתעקשות שלה. טוב יעשה מזוז אם יוותר על התפקיד, או לחלופין שייקח אותו לשלושה חודשים בלבד. אם לא יעשה את זה, נצטרך להפסיק את הכהונה שלו כשניבחר".

חבר הכנסת מהליכוד, ניר ברקת, טען השבוע כי לדעתו יושב ראש הסיעה, בנימין נתניהו, צפוי להחליף את היועצת המשפטית לממשלה אם יבחר לראשות הממשלה. "אני חושב שנתניהו יחליף אותה, כן. הוא יעשה את זה כיוון שירצה מישהו שתפיסת עולמו כתפיסה של הימין. צריך לעשות הפרדה בתפקיד. התובע נשאר תובע, לא מחליפים תובע, כמו שלא מחליפים שופטים תוך כדי קדנציה. אבל יעוץ משפטי? חד משמעית".

בליכוד מיהרו להתנער מדברי ברקת ופרסמו הודעה, "הדברים נאמרו על דעתו בלבד והם מנוגדים לעמדת הליכוד וראש הממשלה לשעבר נתניהו. אין שום כוונה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה".

חבר הכנסת כהן נשמע הבוקר נחרץ פחות. "להערכתי ברקת אמר את דבריו על דעתו, אבל לכל ממשלה נבחרת, מהימין או מהשמאל, צריכה להיות הזכות להחליף את היועצת המשפטית לממשלה. כך קורה גם בארצות הברית, כך גם כשאני ניהלתי חברות גדולות ובחרתי את הסמנכ"לים ואת אלה שכפופים אליי. לא רואה בזה שום דבר פסול, להפך".

גלי בהרב מיארה, היועצת המשפטית לממשלה (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"אחד הדברים שאנחנו צריכים לשנות כשניבחר ב-1 בנובמבר זה להגביר את המשילות. אתה נבחר על ידי הציבור ורוצה לממש את המדיניות שעל פיה נבחרת. אין לי כוונה לבחור יועץ משפטי פוליטי, אלא מישהו איכותי וראוי".

אתה אומר לא פוליטי, אבל חותך את הקדנציה ליועמ"שית מכהנת שנבחרה לחמש שנים ומביא יועמ"ש משלך.
"זה לגיטימי כשאתה נכנס ומוביל ממשלה או משרד, שתבחר את הצמרת הבכירה שאתה רוצה לעבוד איתה. כשאתה מוביל חברה גדולה במשק הישראלי או בכל מקום בעולם, אתה בוחר את האנשים שיהיו תחתיך. צריכים לקבוע מספר תפקידים שלממשלה נבחרת תהיה הזכות להחליף. זה קורה במדינה 'קטנה' כמו ארצות הברית".

אז למה שלא תחליפו גם את הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד?
"כל סוגיות הביטחון - צה"ל, שב"כ, מוסד, זה מחוץ לפוליטיקה, מחוץ לתחום".

אמש פורסם כי במטרה לפתור את המשבר בין אגודת ישראל לדגל התורה, נתינהו הבטיח לחרדים כי יפעל להשוות את תקציבי החינוך החרדי לזה הממלכתי, גם ללא לימודי ליבה, אם הגוש יקבל 61 מנדטים. "אני תומך בלימודי ליבה בצורה הכי ברורה ומפורשת, אבל צריך לעשות את הדברים בשיתוף, לא בכפייה", אמר כהן.

אתה חי בשלום עם זה שתקציב החינוך החרדי יהיה זהה לממלכתי, אבל לא ילמדו ליבה?
"כשר כלכלה פעלתי לקדם את התעסוקה, בשיתוף פעולה הצלחנו לשנות את הדברים האלה. בשנה האחרונה ראינו את הממשלה הכי אנטי-חרדית שהייתה כאן, שלא הובילה לשום שינוי במגזר החרדי אלא רק לשיסוי. הם דאגו לתת 54 מיליארד שקלים לטובת האחים המוסלמים. האחים שלי זה המסורתיים, החרדים, הציונות הדתית. ביחד, בשיתוף פעולה, נעשה שינוי. הכפייה של לפיד לא עשתה שום שינוי חוץ מלהעמיק את העוני".

איך תפצחו את התיקו בסקרים? אין לכם 61 בינתיים.
"יש מפתח אחד לפצח את אותו תיקו, שהאנשים שלנו ייצאו להצביע. רוב הציבור בישראל ימני, ציבור שרוצה מדינה עם זהות יהודית ורפורמות במערכת המשפט. כשיש לך את נתניהו ואת לפיד, מרבית הציבור הישראלי באופן מובהק רוצה את נתניהו. אני נמצא בשטח, חורש את הארץ לאורכה ולרוחבה, מאמין שהפעם הציבור שלנו לא יהיה אדיש. קמפיין השטח נמצא בהתהוות, להערכתי נביא את השניים-שלושה מנדטים כדי להוביל את המדינה החל מה-1 בנובמבר, זה ממש נמצא בהישג יד".