יהב קניגסברג שבתה את ליבנו בסדרה "החיים הסודיים של בני ארבע" ששודרה ב-YES, במסגרתה תועדו חייה בגן הילדים. בשנה הבאה צפויה יהב לעלות לכיתה א', ולקראת ההרשמה גילו הוריה ההמומים, הלל וז'ני, שעיריית תל אביב מציעה עבורה אך ורק בתי ספר שמיועדים לילדים של פליטים ומהגרי עבודה או בית ספר דתי. הסיפור פורסם לראשונה באתר "שווים".

ב"חדשות הבוקר" הסביר קניגסברג האב מה קרה כשביקש לרשום את בתו לכיתה א': "עיריית תל אביב שלחה לנו רשימת בתי ספר שאליהם אנחנו יכולים לרשום את הילדה שלנו. הראשון היה בית ספר ממלכתי דתי שהבנתי שיש לו זיקה לש"ס. לא אשלח את בתי לכזה בית ספר, כמו שאני מאמין ששס"ניק לא ישלח את הילדים שלו לבית ספר חילוני. זה לא לאוכלוסיה שלנו. ואז, הסתכלנו על שלושת בתי הספר האחרים, ושלושתם מוגדרים כבתי ספר המיועדים לבני מהגרים".

קניגסברג רמז שהסיבה לכך אינה הקרבה הפיזית של ביתם לבתי הספר הללו, אלא העובדה שיהב נמצאת על הרצף האוטיסטי. "בית ספר אחד קרוב, ביאליק רוגוזין, אבל השניים האחרים די מרוחקים", הסביר האב, "כשראינו ברשימה את ביאליק רוגוזין שמחנו על זה, לא רצינו שהילדה שלנו תגדל רק עם ילדים מ'סוג אחד'. הייתי שמח אם היא תלמד בבית ספר מעורב שיש בו גם ילדים של עובדים זרים ומהגרי עבודה, אבל בעירייה אמרו לנו משפט ממש מרגיז, שהרישום הוא לפי איזור המגורים ולפי הפוטנציאל. מישהו החליט שלילדה שלי אין פוטנציאל להיות בבתי ספר אחרים, וזהו. 'את בטראש ותישארי שם', ככה אני ראיתי את זה".

החיים הסודיים של בני ה-4 (צילום: באדיבות yes)
צילום: באדיבות yes

איך הרגשתם כשאמרו לכם שאין לה פוטנציאל לבתי ספר רגילים?
ז'ני: "זה מעצבן, מרתיח. ישר נכנסנו לפעולה: טלפונים לעירייה, מיילים, פניות מקוונות, אבל הם לא עונים".
הלל: "הם רואים שהכתובת היא נווה שאנן בדרום תל אביב, וזו האופציה היחידה עבורם. אין לי בעיה שהיא תלמד בבית ספר מעורב, אבל פה מדובר על בתי ספר שהעירייה שמה בהם זרים בלבד. סליחה על הביטוי, אני בן של מי שחווה את השואה, אבל העירייה עשתה להם 'גטו'. הם מבודדים שם, שלא יזהמו את יתר העיר".

הוריה של יהב פתחו במאבק מול העירייה במטרה שיפתחו עבורה את ההרשמה לבתי ספר נוספים: "אני רוצה להיות כמו יתר ההורים בעיר הזאת", ביקש קניגסברג, "באף שכונה בעיר לא מגיעים למצב שאני הגעתי אליו, שאני צריך להגיע לעירייה, לחשוף שרוול ולהגיד, 'זה הצבע שלי, עכשיו תעבירו אותי'. אני רוצה לקבל את האופציות הנורמליות שכל הורה זוכה להן בתל אביב, בתנאי שהוא לא גר בנווה שאנן".

תגובת עיריית תל אביב: "אזורי הרישום נקבעים על בסיס גיאוגרפי לפי פוטנציאל הילדים הצפויים לעלות לכיתה א' ומספר המקומות בבתי הספר האזוריים. עם זאת, כל מי שרוצה יכול להגיש בקשת העברה. כפי שכבר הוסבר להוריה של יהב בשבוע שעבר, הם מוזמנים להגיש בקשה להעברה, הבקשה תיבחן בחיוב ותיענה באופן אישי ומהיר".