אתמול נפתח משפטם של הנאשמים בהריגת החיילת טוהר דוד, שמתה במסיבת טבע בדרום לפני כשנה וחצי. הדיון הראשון במשפט, שנערך בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, הסתיים במהומה אלימה שבסופה אף נחקרו ויויאן, אמה של טוהר, ושמואל סבה. הבוקר סיפרו השניים בראיון ל"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" על שעברו.

"היה פשט מזעזע, מחלחל, לראות את אותם הנאשמים, להסתכל להם בעיניים כשהם אפילו לא מנידים עפעף", סיפרה ויויאן. "שניים מהם יצאו והלכו בנועם ובשקט, ואחד מהם פשוט התגרה, הוריו התחילו להקניט אותנו. הסבתות התחילו בצעקות שבר לבכות, ואבא של אחד הנאשמים התחיל לדבר לא יפה לאמא שלי, התחיל להגיד לה 'אתם חיות'".

על פי ויויאן, במשך מלבד ההתמודדות עם מותה של בתה, נאלצת משפחתה גם לספוג איומים. "ציפיתי שיהיה עם אמפתיה, שנה וחצי אין לנו חיים, אנחנו לא ישנים בלילות. יש עלינו איומים, אלה אנשים שהולכים להישפט להמון שנים. אנחנו חוששים".

"כל אמא ואבא בישראל מבינים מה זה לאבד ילד, לא משנה איך הוא הלך – לאבד ילד זה הדבר הכי קשה בעולם", הוסיפה ויויאן. "במקום שהוריו של אותו נאשם יבואו עם מעט אמפתיה וחמלה, עכשיו אני מבינה מאיפה החינוך - וגם צעקתי את זה שם. אני מבינה מאיפה זה נבע שהתייחסו ככה לבת שלי".

שמואל טרבלוס, סבה של טוהר, טען בראיון שמשפחתה הנאשמים פתחה בתגרה האלימה בעצת עורכי דינם. "הם עשו פרובוקציה, כנראה עורך הדין שלהם אמר להם לעשות את זה, אחרת הם היו יכולים להיות כמו הנאשמים האחרים שהלכו בדרך שלהם".

טוהר דוד ז"ל (צילום: חדשות)
טוהר דוד ז"ל | צילום: חדשות

לאחר שהסתיימה התגרה האלימה, הגיעו בני משפחתה של טוהר להגיש תלונה בדבר האלימות שספגו – ועוכבו במשך כשעתיים. "השוטרים ראו אותם ואמרו – 'אתם קשורים למה שקרה בבית המשפט?' – ועיכבו אותם כששאר בני המשפחה לא יודעים מה קרה", סיפר עו"ד בועז קניג, המייצג את משפחתה של טוהר. "המשפט הזה הולך להיות משפט מאוד טעון וארוך. אנחנו מכבדים את הצד השני ובעיקר מכבדים את בית המשפט. אנחנו מקווים שקודם כל הרוחות יירגעו ושהצדק לא רק יישמע אלא ייעשה".

השבוע פורסמו הקלטות משיחה שערכה ויויאן עם אחד הנאשמים בזמן שניסתה להשיג את טוהר. במהלך השיחה, נשמעת ויויאן מבולבלת וכאובה, כשהיא אינה יודעת מה עלה בגורל בתה. "הוא מחזיק את הטלפון שלה ואת החפצים האישיים שלה ומסנן אותי כל היום. במקרה התקשרתי והוא התקלח, מישהי עונה לי במקומו - ואז מתפתחת שיחה בינינו", סיפרה על הרקע לשיחה.

"אם הם היו מניחים אותה בבית חולים ולא זורקים אותה בבאר שבע היא הייתה יושבת איתנו", סיכם שמואל, סבה של טוהר ז"ל. "הם זרקו אותה באמצע הכביש, ואף אחד לא היה שם".