המהפך השלטוני והשלכותיו

"אנחנו כבר נוטים לשכוח עד כמה חריג ויוצא דופן היה האירוע הזה ב-13 ביוני השנה, כשעל חודו של קול קמה הממשלה. זה היה קרשנדו של שנתיים עם ארבע מערכות בחירות שחשפו, כמו בצילום רנטגן, את כל החולשות של הפוליטיקה הישראלית - את האפשרות שבחירות יכולות להסתיים בלי הכרעה, דבר שלא יכול לקרות בארצות הברית למשל, וזה שחברי כנסת בודדים יכולים לקבוע, בלי שקיבלו מנדט מהציבור שלהם, לאן תלך המדינה".

המשבר הפוליטי - כאן כדי להישאר

"המשבר הפוליטי שמלווה את מדינת ישראל לא נגמר. יש חשש מאוד רציני שבעוד 3-10 שנים, אפילו 20 שנה, נסתכל ונגיד - וואלה, המשבר הפוליטי לא נגמר. זה מזכיר לי, להבדיל, שבחודש מאי האחרון, כשהתחיל מבצע שומר החומות, אמרנו - זהו, הקורונה מאחורינו. אף אחד לא עטה מסכה. ואז הסתבר שזה רק הגל השלישי מתוך חמישה, שישה או שבעה. החשש הגדול הוא שכל עוד לא נפתרה הבעיה היסודית בפוליטיקה הישראלית, שהיא חוסר הקשר בין מה שרוצה הציבור לבין מה שהוא מקבל, המשבר ילווה אותנו עוד שנים רבות".

בנימין נתניהו נואם בכנסת (צילום: ‏אוליבייה  פיטוסי, פלאש/90 )
ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. "דורות של מספידים נמצאים בבתי הקברות של הפוליטיקאים" | צילום: ‏אוליבייה פיטוסי, פלאש/90

תם עידן נתניהו? ממש לא בטוח

"כדאי להיות זהירים כשמספידים את נתניהו. דורות של מספידים שלו נמצאים בבתי הקברות של הפוליטיקאים והעיתונאים. ובכל זאת, יש סתירה שקשה ליישב אותה. מצד אחד עמודת התמיכה בנתניהו, קרי המנדטים של הליכוד, כמעט בשיא כל הזמנים. 34-35 מנדטים, כמעט השיא שהסקרים נתנו לו אי פעם - למעט פיק אחד. מצד שני, במנדטים של הגוש, שזה מה שמביא לך היום ממשלה, נתניהו נמצא באחת הנקודות הנמוכות ביותר. יש לו הרבה מנדטים אישיים, אבל מעט שותפים שיכולים לכרות איתו ברית".

"לפני שנה פחות או יותר נתניהו התחיל במסע הגדול שלו למגזר הערבי. זה כמו כשמחפשים נפט או גז, הוא אמר, 'אני מחפש מקור אנרגיה כי ליברמן עזב אותי, סער עזב אותי ובנט רוצה לעזוב אותי, אביא קולות חדשים'. כיוון שכרגע לנתניהו אין מה לחפש במגזר הערבי, נשאלת השאלה שתלווה אותנו גם בשנה הבאה - האם בהינתן בחירות חדשות, נתניהו יכול לייצר מפלגה במרכז שתביא קולות מאנשים שלא בהכרח רוצים אותו, אבל שתשב איתו אחר כך? כמו שהיה עם משה כחלון או לפני 25 שנה עם מפלגת הדרך השלישית".

מנסור עבאס: מס שפתיים או פורץ דרך?

"ההיסטוריה לא תזכור מהממשלה הזאת את זה שנתניהו עזב, זה לא חידוש מרעיש - ראשי ממשלה עוזבים בסוף את תפקידם, מי בנסיבות יותר טרגיות ומי פחות. החידוש המרעיש באמת הוא החברות בקואליציה של סיעה לא ציונית. בניגוד למקובל לחשוב, היו סיעות ערביות לא ציוניות בקואליציות, הייתה אפילו אחת לפני 40 שנה שהשם שלה היה רע"ם, אבל החידוש עכשיו שזה מגיע אחרי עשרות שנים של תהליכי הקצנה ולאומנות בקרב הסיעות הערביות".

"יש את הטענה שאומרת שמנסור עבאס עובד על כולנו ושזה בעצם כמו הנאומים של ערפאת. יש את הטענה שהוא כן מתכוון לזה וזה היסטורי. מציע לשים את כל זה על תנאי. ברמת מס השפתיים עבאס עושה פה דברים שאף אחד לפניו לא עשה בדור האחרון, אבל נהיה יותר חכמים ונדע האם ההצהרות האלה יכולות באמת להתממש לאורך זמן רק אחרי ההסלמה הצבאית הקרובה. יש הבדל בין להיות שותף בממשלה שקמה על בסיס הקורונה עם תקציבים אזרחיים, לבין להיות חבר בקואליציה שתוקפת יום יום בעזה או מנהלת, לא עלינו, מלחמה קשה בלבנון. הדברים ייבחנו אז. עבאס הוא ללא ספק הדמות של 2021, השאלה, ואני לא בטוח שזה המצב, אם אנשים כמו ווליד טאהא ומאזן גנאים, שותפיו לסיעה, מוכנים ללכת איתו את כל המסע ההיסטורי הזה".

מנסור עבאס, מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ/דני שם טוב)
מנסור עבאס. "נדע האם ההצהרות יכולות באמת להתממש רק אחרי הסלמה צבאית" | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ/דני שם טוב

שאלת הרוטציה

"נקודת ההכרעה הבאה תגיע בערך באוקטובר או נובמבר, כאשר נגיע לתקציב המדינה הבא. התקציב הוא אף פעם לא על תקציב, זאת בעצם הדרך האפקטיבית הכמעט יחידה להפיל ממשלה. לשם תתנקז הדילמה של חברי הכנסת מימינה, שישאלו את עצמם האם הם רוצים שיאיר לפיד יהיה ראש ממשלה או שינצלו את הצ'ק הפתוח שהם מקבלים מהליכוד או מסמוטריץ' לשיריון. תתנקז לזה גם השאלה האם השותפים של לפיד מהמרכז-שמאל באמת רוצים שהוא ינהיג אותם. אני לא בטוח שגנץ ומיכאלי מאושרים מהאירוע הזה".