שבוע ויום לפקיעת המנדט שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מהנשיא להרכבת ממשלה חדשה, המגעים להקמת ממשלת בנט-לפיד מתקדמים כל העת - ובמקביל נתניהו בוחן אפשרויות שונות ומפתיעות במטרה להקים בכל זאת ממשלה בראשותו, או לכל הפחות ממשלה שבה יכהן שני ברוטציה.

במהדורה המרכזית פורסם אמש (ראשון) כי נתניהו הציע לגנץ להיות הראשון ברוטציה - ולפי הדיווחים הוא לא היחיד שקיבל הצעה כזאת, אלא גם יושב ראש ש"ס אריה דרעי ויושב ראש הכנסת ומקורבו של נתניהו, יריב לוין.

האם השבוע הקרוב יסתיים בממשלת בנט-לפיד, או שנתניהו יפתיע גם הפעם בדקה התשעים ותשע? "אנחנו לפני שבוע שהוא קצת כמו מזג האוויר כאן בירושלים - הפכפך, לא צפוי וסוער לפרקים", העריך יאיר שרקי בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "אנחנו בשבוע הכי מוזר שהפוליטיקה הישראלית ידעה שנים, אולי אי פעם".

"אחרי 12 שנות שלטון רצופות, נתניהו מבין שהוא כנראה - או בטוח - לא יוכל להרכיב ממשלה", המשיך שרקי, "השאלה היא עד כמה הוא מאמין שהצד השני מסוגל להקים ממשלה. נתניהו מאמין שתקום ממשלת בנט-לפיד יותר משבנט ולפיד עצמם מאמינים בזה - הם מודעים לקשיים. נתניהו ממש משוכנע בכך. ברגע שהוא מבין את הדבר הזה, משהו אצלו, עמוק מאוד בפנים, משתנה".

בנימין נתניהו
"אחרי 12 שנות שלטון רצופות, נתניהו מבין שלא יוכל להרכיב ממשלה". בנימין נתניהו

מה האפשרויות שעומדות בפניו?
"אם הברירה עכשיו היא להיות יו"ר אופוזיציה, נפתחות הרבה מאוד ברירות אחרות. אם הוא ממילא צריך לפנות את לשכת ראש הממשלה, אולי הוא מציע רוטציה למישהו - לשנה, לחצי שנה, לשנה וחצי. ייפתח מכרז הפוך שבו נתניהו סוחר במקביל עם גנץ, עם סער, אולי עם בנט, ולך תדע, אולי אפילו עם לפיד. אני לא בטוח שזה מסחר כדי לקיים אותו בסופו של דבר, כמו כדי לזרוע כאוס ובלבול במה שמכונה גוש השינוי".

שרקי, אלה תרגילים פוליטיים מבריקים - או שהוא בקרב מאסף ויורה לכל הכיוונים?
"נתניהו הוא הפוליטיקאי הכי טוב באיזור, אבל אין לו קלפים, כמעט בכלל. בכל מקרה, ממשלה אין לו. הדבר הכי טוב מבחינתו עכשיו זה להכשיל את הממשלה בצד השני. זאת הדילמה - אם הוא חושב שלפיד ובנט לא מסוגלים להקים ממשלה, שהפערים גדולים מדי ושההישענות על הערבים לא אפשרית, הוא אמור לתת להם להיכשל ולהתגלגל לבחירות חמישיות, כשהוא עדיין נמצא בלשכת ראש הממשלה".

אבל כאמור, הוא מעריך שהם דווקא כן מסוגלים.
"מכאן הפרנויה או הפחד המוצדק - תלוי איך מסתכלים על זה - שמניעים אותו להציע כל מיני דברים. מתווה הנשיאות שהוא אמר עליו 'מה פתאום', פתאום נשמע כמו אופציה סבירה. יש גם ניסיון להמליך מישהו בתוך הליכוד, שזה ניסיון מאוד מורכב. אנחנו בפתחו של השבוע האחרון של המנדט של נתניהו ונראה פה דברים משוגעים. לא יודע להגיד אם זה יסתיים בממשלה בצד השני, אני יותר סקפטי. יש שם פערים מאוד גדולים".

נפתלי בנט ויאיר לפיד בהשבעת הכנסת (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש/90 )
"ממשלת בנט-לפיד? אני סקפטי. הפערים מאוד גדולים". נפתלי בנט ויאיר לפיד | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש/90

בנט, עם שבעה מנדטים, דורש את ראשות הממשלה ופריטטיות - אבל גם שמרצ והעבודה לא תקבלנה אף תיקים חשובים.
"זה מצב לא נורמלי שראש מפלגה עם שבעה מנדטים אולי הולך להיות ראש ממשלה, אבל הקואליציה המוזרה הזאת היא שמבקשת להמליך אותו - לא הפוך. זה לא שהוא בא אליהם ואמר, 'תצטרפו אליי לקואליציה', הם באו ואמרו לו - 'תוביל אותנו, כי אחרת אין ממשלה'. אני מסכים שזה מצב מעוות ופתרון כאוטי למצב כאוטי, אבל בנט במצב כזה בא ואומר - בכנסת יש רוב של 65 לימין, וצריך לשקף את זה בממשלה שתקום. בנט יבוא ויגיד - רוצים, תיקחו, לא רוצים - תודה ושלום, אתמזג עם הליכוד, נבטל את הפריטטיות ונלך לבחירות חמישיות".

אתה רואה אותו מוותר על ראשות הממשלה?
"בנט נוגע בראשות הממשלה באופן הכי קשה ופחות טוב שהוא יכול היה לגעת בו. אם הוא ילך לבחירות חמישיות הוא לא ירוץ כימינה. אם הסיפור של ממשלה עם גוש השמאל ייכשל, אני מעריך שבנט יתמוך בבחירה ישירה בתמורה להצטרפות לליכוד, תיק הביטחון והצבעה בכנסת שתבטל את הפריטטיות".