בקואליציה מנסים למצוא פתרונות שיאפשרו את המשך הישרדותה של הממשלה, לאחר התבוסה הכואבת במליאת הכנסת עם הארכת תקנות יהודה ושומרון ומינוי מתן כהנא לשר הדתות. ברע"ם ובמרצ דורשים מחברי הכנסת המורדים שהפרו את המשמעת הקואליציונית, מאזן גנאים וג'ידא רינאוי זועבי, להתפטר מהכנסת.

גם אם ישתכנעו לעשות זאת, הקואליציה עדיין ללא רוב. חברת הכנסת עידית סילמן הצביעה לראשונה נגד הקואליציה ובימינה חילוקי דעות האם להכריז עליה כפורשת או לשמור עליה כפרטנרית להצבעות עתידיות.

יושב ראש ועדת חוץ וביטחון, רם בן ברק מסיעת יש עתיד, נשאל הבוקר אם צריך להפריש את סילמן והשיב: "אני לא במפלגת ימינה, לשמחתי, אני במפלגה יותר נורמלית וממושמעת שיודעת לפעול כחטיבה אחת. ימינה תחליט מה יעשו איתה, לא אני".

"באשר לתופעת הפורשים, כן מצביעים עם הקואליציה או לא מצביעים עם הקואליציה, זאת תופעה קשה. אבל, עשינו דברים שבאולפנים אמרו שאי אפשר יהיה לעשות. הקמנו את הממשלה הזאת ואנחנו מחזיקים אותה עד עכשיו. בשנה האחרונה שינו דברים שלא עשו 10 שנים קודם, מקווה שנצליח לשרוד".

סיעת ימינה (צילום: מתוך הטוויטר של ניר אורבך)
חברי סיעת ימינה | צילום: מתוך הטוויטר של ניר אורבך

בן ברק תקף את חברי האופוזיציה על שהצביעו נגד תקנות יו"ש: "לא זוכר פעם שהאופוזיציה שרפה את המועדון כדי להפיל ממשלה. הם אומרים, 'תמות נפשי עם פלישתים'. זאת התנהלות שלא הייתה אף פעם".

כמה זמן תצליחו למשוך את זה? הקואליציה לא מתפקדת בכלל.
"נמשוך כמה שנוכל, נעשה כל מאמץ בשביל שזה יימשך. בדברים האמיתיים שצריכים לטפל בהם כמו קשישים, נכים ותחבורה, הממשלה עושה עבודה פנטסטית. נמשיך כי זה חשוב לעם ישראל, אפילו שקשה לנו מאוד וזה מצב בעייתי מאוד".

לאחר הכישלון בהצבעה האשימו את יושב ראש המפלגה שלך, יאיר לפיד, שלא תיחזק את רינאוי זועבי כמו שהיה צריך.
"התוצאה מדברת בעד עצמה, לא הצלחנו להחזיק את רינאוי בקואליציה. אני מקווה שנצליח בעתיד. רצינו מאוד שהיא תצביע בעד, אבל היא הצביעה נגד וחבל".

ניר אורבך טוען שהשותפות עם חברי הכנסת הערבים נכשלה. אתה מסכים?
"לא מסכים. שיתוף מפלגות ערביות בקואליציות היא חיונית ואולי הדרך לרפא את החברה והשסע בין ערבים ליהודים. זה לא קל, זה תהליך ארוך, אבל זה צריך להתחיל איפשהו. אני מסתכל על מנסור עבאס, מנהיג המפלגה, רואה את ההתמתנות שלו, ההצהרות שלו - זו פעם ראשונה בהיסטוריה שמפלגה ערבית אומרת שישראל זו מדינה יהודית. זאת שותפות אמת. אני רואה הירתמות בהבנה שחייבים להשקיע הרבה בחברה הערבית כדי לקרב אותה לרמה של החברה היהודית מבחינת תשתיות וחינוך. רק בשביל זה היה שווה להקים את הממשלה הזאת. זה ניסוי קשה, אבל בסוף אנחנו נצליח".

כיושב ראש ועדת חוץ וביטחון, היית טס עם המשפחה שלך לטורקיה עכשיו?
"לא. אזהרת המסע אמיתית, מבוססת על דברים אמיתיים. הייתי מוצא יעד אחר כרגע ללכת לנפוש בו. יש ניסיון איראני לפגוע באזרחים ישראלים באשר הם, הייתי נמנע מלנסוע למקומות ששם לאיראנים קל לפעול. כשישראל מוציאה אזהרת מסע היא עושה את זה מאוד בזהירות וברצינות, אחרי שהיא לוקחת הרבה מאוד שיקולים. יש בזה בעיה של יחסים מדיניים, לכן כשכבר מוציאים אזהרת מסע זה על סמך מידע שהנזק בפרסום ההודעה קטן יותר ממה שיכול לקרות. הייתי מציע לישראלים להתייחס לאזהרות האלה מאוד בזהירות".