התנגדות מבית למתווה המרוכך: בזמן שבקואליציה מתקדמים עם חקיקת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, חבר הכנסת מהליכוד, דוד ביטן, מזהיר מפני פגיעה אפשרית בכלכלה באם המחאה תימשך ולא תושג הסכמה רחבה.

"אני מוטרד מאוד וחושב שכל אדם צריך להיות מוטרד מהנושא הכלכלי", אמר ביטן הבוקר, "לא יודע אם זה בדיוק כמו שאומרים, לכל אחד יש הערכות משלו ואני חושב שהם מגזימים קצת, אבל בגדול תהיה פגיעה בכלכלה. כלכלה עובדת גם לפי פסיכולוגיה, והפסיכולוגיה הולכת לכיוון הזה. ראיתם מה שקרה עם הבנק האמריקאי. ברגע שאנשים חשבו שיש בעיה, מיד ביקשו להוציא את הפיקדונות - גם אם הבינו שזה עושה להם נזק. תהיה פגיעה".

ניר ברקת אמר אמש כי אם בג"ץ יפסול את החוק בנושא הוועדה למינוי שופטים, יתמוך בהחלטה. ביטן מצטרף אליו. "בכל מקרה יקיימו את החלטת בית המשפט. לחברי הליכוד אין מה לעשות בעניין הזה. כמו שהיה בזמנו, תמיד הליכוד קיים את החלטות בית המשפט. אבל, לא בטוח שהם יחליטו לבטל את החוק הזה. יש ספק רב. יש להם אפשרות לדחות את זה לקדנציה הבאה, או לבוא לכנסת ולהגיד: 'אנחנו רוצים שינויים כאלה ואחרים'. זה קרה בעבר בחוק המסתננים. לא יודע מה יהיה, אבל אין שאלה שלא נקיים".

מה דעתך על התנהלות לוין ורוטמן? איך הם מנהלים את האירוע?
"אין שאלה בעניין הזה. אמרתי את זה גם לראש הממשלה בשיחות שהיו לי איתו. זה נוהל בצורה שלומיאלית, הגענו למצב כפי שהגענו בגלל הניהול הזה. הריכוך הוא לא ממש ריכוך, כיוון שבפועל לא יהיה ריכוך חוץ מאשר השופט הרביעי שיתמנה בקדנציה הזאת. ברגע שעושים את זה בכל קדנציה, זו כמעט אותה הצעה. ברגע ששר המשפטים אומר שאחרי פסח ימשיכו עם כל החוקים, אז המחאה לא תיפסק".

ראש הממשלה לא מבין את זה?
"הוא מבין את זה, אבל לא נותנים לו להתערב. הוא נזהר מאוד מלהתערב. חלק לא קטן מחברי הכנסת בישיבת סיעת הליכוד אמר את זה. אני לא מבין גם את האופוזיציה. הולך לעבור חוק בנושא מינוי שופטים, השאר נדחה לאחרי פסח. הם לא מוכנים לשבת. לא יכול להיות שהם לא יישבו לשולחן המשא ומתן. חלק גדול מהחקיקה נעצר. אם יש לזה השלכות, למה אתם לא מוכנים לשבת בכלל? התנהגות האופוזיציה לא אחראית".

התחושה שלהם שהריכוך זה אולי ניסיון לערבב.
"לא. מה זה 'תחושה'? יש להם אחריו.  האופוזיציה לא יכולה לשבת בצד ולהגיד: שהעולם יתהפך. זה לא הגיוני. הם צריכים לנצל את הזמן הזה ולבוא לשבת רק על החוק הזה, לא על החוקים האחרים. אם הם יישבו, לדעתי שר המשפטים יסכים לשנות דברים בעניין הזה, במיוחד שזה לא יחול בכל קדנציה. אם זה לא חל בכל קדנציה, החוק הזה לא נורא בכלל - זה יכול לעבור גם בבית המשפט וגם אצל האופוזיציה".

איך אפשר לרכך עוד את המתווה לדעתך?
"כדי לפתור את בעית הגיוון בבית המשפט העליון, צריך להגדיל את בית המשפט ל-21 חברים, וכך יהיה אפשר לשבת עם הנשיאה ולהכניס עשרה: שישה ועוד ארבעה. אפשר לדבר אחרת לגבי גיוון בית המשפט העליון, לשבת למשא ומתן על זה ולסיים את העניין הזה אחת ולתמיד. לא שבאוקטובר ימנו אחד ובעוד שנה עוד אחד ואז עוד שנתיים, אלא במכה אחת לשנות ולגוון את בית משפט העליון. במקום זה, מתעסקים לי בכל מיני חקיקות שלא נותנות שום דבר".

כמה חברים בליכוד חושבים כמוך? שומעים רק אותך.
"לא מעט, אני חושב ששליש מסיעת הליכוד. לרוב החברים יש בעיה עם מתפקדי ופעילי הליכוד, שחלק לא קטן מהם רוצה את הרפורמה כפי שהוצגה בהתחלה. הם לא נכנסים לפרטי הפרטים. ברגע שיש מאבק בינינו לבין המחאה וחברי כנסת מהאופוזיציה, הם רוצים ניצחון ולא מעניין אותם מה משמעות הניצחון הזה. ברגע שאתה חבר כנסת, יש מצבים בחיים שאתה חייב להביא את העמדה ולעשות מה שצריך".

האם זה נכון לחברי כנסת ושרים מהליכוד להתרועע עם עבריינים במסיבות פורים, כמו שקרה עם קדושים?
"לא חושב שהוא עבריין היום. יש לו עבר פלילי, אבל לפני 20 שנה הוא החליט להשתקם. אני לא רואה בעיה, למה אי אפשר לבוא למסיבת פורים. ידעתי שיש לו עבר, אני יודע מי הם פעילי הליכוד בכל מקום ומקום. ידעתי, ולמרות זאת הלכתי מכיוון שהבן אדם השתקם, הוא לא עבריין יותר. בן אדם יכול לפתוח דף חדש, מה קרה? בסך הכל הגענו למסיבת פורים, מה בדיוק הבעיה בזה? אתם מחפשים לתקוף את שר המשפטים ואז זה חל על כולם. זה לא בסדר".