המשטרה עצרה חמישה חשודים ביריקות על נוצרים בעיר העתיקה בירושלים, זאת בעקבות התיעודים שפורסמו בתחילת השבוע בהם נראים מתפללים חרדים יורקים לעבר צליינים. העבירה שבגינה נעצרו החשודים הינה תקיפה. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן הורה להקים צוות חקירה "לטיפול בתופעת היריקות וגילויי השנאה בעיר העתיקה כלפי נוצרים" והנחה על הרחבת הפעילות המבצעית הגלויה והסמויה.

וודיע אבו נסאר, דובר הכנסייה הקתולית בישראל, טען הבוקר כי הכעס בעולם בעקבות התיעודים הללו גדול. "בכל העולם מאוד כועסים וזועמים על העניין הזה. זה תופס תהודה בכל העולם", תיאר אבו נסאר, "לא רק בוותיקן, חזרתי לאחרונה מפולין וזה הנושא הראשון ששוחחו איתי עליו. גם מנהיגים, גם אנשים מהציבור. זה לא רק באירופה, גם באפריקה ובאמריקה הלטינית מקבלים פניות. אנשים מזועזעים ממה שרואים באמצעי התקשורת בעניין הזה".

אתה מזהה בתקופה האחרונה יותר מקרים כאלה, או שפשוט מתעדים את זה יותר?
"גם וגם. התופעה הזאת, לרבות יריקות, אינה תופעה חדשה. גרתי תקופה מסוימת בירושלים, בתחילת שנות ה-2000. גם אז היו יריקות מדי פעם, אבל לא היו טלפונים חכמים ולא היה תיעוד. כשהיו מדברים עם המשטרה, זו הייתה מילה מול מילה. קשה היה לזהות את החשודים. היום הכל מצולם. למזלנו יש גם מתנדבים ואני מודה להם על היוזמה לתעד את זה. מרבית מהמתנדבים, דרך אגב, יהודים. יש עלייה לא רק מבחינת היריקות, הלוואי וזה היה רק זה: בליל שבת הייתה זריקת אבנים על מנזר במגדל העמק, ליד נצרת. היו גם כמה וכמה פריצות לשטח כנסיות. היה את סיפור סטלה מאריס שנמשך כמה חודשים".

מי מוביל את זה?
"אני בטוח שיש רבנים שמחנכים לשנוא את האחר. אני לא רוצה להכליל, אבל זה לא צומח מהשמיים. יש רוח גבית. אנשים מרגישים חסינים, שאף אחד לא מתשאל אותם, שאף אחד לא לוקח את זה ברצינות, לא ברמת המשטרה ולא ברמת הממשלה. אנחנו לא מזהים התאמצות מצד רשויות החוק, רק ביומיים האחרונים מזהים פה ושם מאמץ".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר שזו תופעה מכוערת שאין לה מקום, אבל שזה לא פלילי. מה חשבת על זה?
"בן גביר אחד התורמים לתופעה. אני רוצה לשמוע את בן גביר אומר דבר כזה אם התוקפים היו ערבים".

באיזה אופן בן גביר תורם לתופעה?
"הוא צוטט מצדיק את התופעה הזאת לפני כמה שנים. אלישע ירד מזוהה איתו ועם הממשלה, אז כל העולם מתרעם. הם אומרים: 'זה לא רק בן אדם בודד, יש כנראה זרם בישראל שמעודד את הדברים האלה'. חשוב לי להדגיש שתי סכנות שאנשים לא שמים לב אליהן: הסכנה הראשונה זה אם חס ושלום תהיה תקרית כזאת ליד צעירים נוצרים. הצעירים האלה עלולים לעשות מעשה אלים, ואז אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מאבדים שליטה. דבר שני וחשוב לא פחות, אני מזהה גל של אנטישמיות. יש בעולם זעם וכעס לא רק על מדינת ישראל, אלא גם על יהודים. אני כל הזמן מנסה להרגיע ולהסביר שזה קומץ".