חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי חזרה בה מהתפטרותה מהקואליציה, אחרי פגישה עם שר החוץ יאיר לפיד אליה הגיעו שמונה ראשי רשויות ערביות. באופוזיציה טוענים כי הובטח לרינאוי-זועבי ולראשי הרשויות מאות מיליונים ומאשימים כי מדובר בסחיטה.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו תקף, "הם נתנו מאות מיליונים לזועבי. זה לא מפתיע אותי. בנט ולפיד מוכנים לעשות הכל כדי לשרוד בשלטון, ולצורך זה הם משלמים סכומי עתק מהכסף שלכם, משלמי המיסים, לשונאי ישראל ולתומכי הטרור. הממשלה שלהם תלויה בהם. הם כבר שילמו 50 מיליארד שקלים לעבאס, שילמו בשבוע שעבר 200 מיליון שקלים לטיבי והיום שילמו מאות מיליונים לזועבי. לזה יש להם כסף".

ראש הממשלה נפתלי בנט השיב לנתניהו, "מר נתניהו משקר כאן וצועק את זה בקצת היסטריה. האמת היא פשוטה. לחברת הכנסת רינאוי-זועבי לא הובטחו כספים חדשים. יש תוכנית חומש לחברה הערבית וחלק מהתקציבים נתקעים בסבך הבירוקרטי. מה שהובטח לה זה לעזור לפתוח את הכספים האלה לכבישים, חינוך ותעסוקה".

שר הרווחה מאיר כהן טען הבוקר באשר למגעים לפתרון המשבר מול רינאוי-זועבי: "זה לא עלה כסף. אלה כספים שהובטחו ונמצאים בתוך המנגנונים. הייתי ראש עיר, לא לחינם ראשי הערים באו - זעקתם נשמעה כבר לפני שבוע ושבועיים, שהכספים תקועים בתוך המערכות. קשה להם מאוד לחכות כי יש שמה בעיות של תשתיות וכבישים".

"רינאוי-זועבי הגיעה, הסבירו את העניינים והצגנו בפניה את האלטרנטיבה. היא הבינה את זה. התחייבנו שנזרז ונפתח את כל המנגנונים, נשחרר את כל הבאגים. זה בסדר גמור וטוב שעושים את זה, הייתי ממליץ לעשות את זה גם בלי המשבר".

כל חבר כנסת אלמוני יכול לעשות לכם את זה שוב מחר. איך אפשר לנהל ככה מדינה?
"אני לרגע לא מסתיר ולא מכסה על זה שבאמת יש מורכבות לנהל קואליציה של 60-60. כן, יש חברי כנסת סוררים או פחות, אבל בינתיים אנחנו שומרים על היציבות ומחזיקים את הממשלה הזאת. מספידים אותנו כל יום, התרגלנו לרחש הזה ברקע. אנחנו מתמודדים עם פייק ניוז, כמו שמכרנו את המדינה. אף אחד לא מוכר את המדינה. לא מרגיש נוח עם זה שאין לנו קואליציה יציבה, אבל זכרו מה האלטרנטיבה".

מה דעתך על שיקול הדעת של שר החוץ, שחשב למנות את רינאוי-זועבי לקונסולית בשנגחאי עם כאלה דעות?
"יש הרבה מאוד ערבים ישראלים שנמצאים בחוץ לארץ ואני שמח על כך, אני חושב שהגיוון הזה מעניין. הייתה חשיבות למנות אישה עם אוריינטציה כלכלית לתוך המנגנון הזה, בשעתו זה היה מינוי ראוי. היום אחרי ששמענו את דעותיה, גם היא מבינה שתמשיך את עיסוקיה בכנסת. כל שר חוץ שיהיה, לא משנה מאיזו מפלגה, חשוב שימנה וישלב נציגים ערבים במשרד החוץ שכמובן ייצגו את מדינת ישראל כמו שצריך".

יש חברי כנסת מהימין, כמו ניר אורבך, שנמצאים ממש על הקצה וחושבים שהשותפות עם חברי הכנסת הערבים פשטה את הרגל.
"השאלה נותנת תחושה שכל היום יושבים במחשכים חברי כנסת וסוחטים אותנו עוד ועוד. זאת לא המציאות. השיח שלנו עם רע"ם הוא על דברים לחברה הערבית שצריך לקדם וטוב שכך. כשצירפנו את רע"ם, ידענו שאנחנו הולכים לשנות את היישובים הערבים וטוב שאנחנו עושים את זה. אם יש דרישות כאלה ואחרות אנחנו מקשיבים להן, אבל יש קווים אדומים וברורים בכל הקשור להחלטות ביטחוניות".

היום תעלה להצבעה בכנסת הצעת החוק "ממדים ללימודים" למימון מלגות לחיילים. כפי הנראה כרגע, אין רוב לחוק. בליכוד דורשים שמימון המלגה יעלה מ-60% ל-100% כדי שיתמכו. השר כהן חושב שמדובר בתרגיל. "ה-60% פלוס המענק מקנים לילדים ולילדות שלנו 100% לימודים בתוך האוניברסיטה. חבל מאוד שעל גב החיילים והחיילות עושים פטנטים וקונצים, זה כל כך ציני וחבל שהציבור הולך אחרי הפייק ניוז הזה".

החוק יעבור או לא?
"נצטרך לחכות עד לדקה התשעים. בשבוע שעבר חבריי מהליכוד אמרו לי, 'מאיר, אנחנו נצביע בעד, זה חוק מצויין'. ראינו את ביבי מחליט שלא להצביע בעד ואומר בציניות, 'למה 60%, תעשו 100%'. אם זה היה 100%, הוא היה אומר 150%. זאת ההזדמנות להצביע עניינית. רק בשבוע שעבר באתי לוועדת השרים לתמוך בחוקים חברתיים של הליכוד. יש דברים שלא צריך לעשות בהם קואליציה-אופוזיציה".

אם החוק יפול, ביום רביעי נתניהו יעלה אותו והפעם עם 100% מימון. מה תצביע במקרה כזה?
"בניגוד אליהם, לעולם לא אצביע נגד הלוחמים".