פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, מונה באופן רשמי לתפקיד פרויקטור הקורונה. בתוך כך, דוח מדאיג שהציג אגף המודיעין בצה"ל לשרי הממשלה מתריע מפני האפשרות של 1,000 מונשמים בתוך שבועיים. לפי הדיווחים, האפשרות לסגר מלא נוסף נמצאת על שולחן הממשלה והעניין יוכרע בתקופה הקרובה.

שר הביטחון לשעבר ויושב ראש ימינה, נפתלי בנט, בירך את פרופ' ברבש על המינוי והסביר למה לא היה סיכוי שימנו אותו לתפקיד הפרויקטור: "היה ברור שזה לא יקרה כי לצערי נתניהו, בגלל הפחד שלו ממני, לא היה ממנה אותי לדבר כזה, שחלילה לא אצליח ונוריד את המגפה", טען בנט, "זה לא בסדר".

בנט קרא להוריד מסדר היום את האפשרות לסגר מלא נוסף: "יש פה אובססיה לסגרים, כשיש פתרון הרבה יותר עדין ומדויק. אני קורא לזה פינצטה. בחודש מרץ פרסמתי תוכנית שנקראת 'מפטיש לפינצטה', כשהפטיש זה הסגרים הרחבים והפינצטה היא מסה של בדיקות. הבדיקות הן דבר המוני, פשוט וטריוויאלי, עכשיו כבר היו צריכות להיות חמש חברות עצמאיות כמו מיי הריטג' שאני הבאתי נגד עמדת משרד הבריאות. במקום לפעול, כל היום מדברים על סגרים. במקום לגייס את הסטודנטים, כל היום רבים אחד עם השני".

משרד הבריאות אומר, אין לנו דאטה-בייס, אנחנו לא יודעים איפה החולים נדבקים.
"למה הם לא יודעים? כי רק בתשאול מקצועי אתה עולה על מקום ההדבקה. תשאולים מקצועיים המוניים עושים בנחת, לא 20 דקות אלא שלוש שעות, אפילו בלי איכון שב"כ. אם נפעל עכשיו אנחנו יכולים עוד שבוע להיות עם דאטה-בייס, יש גבול כמה פעמים אפשר להגיד 'אין לנו את המידע'. בואו נשיג את המידע כבר, בואו נטפל בבעיה".

הייתה לך אפשרות להיכנס עם ימינה לממשלה ולהשפיע מבפנים, למה לא עשית את זה?
"ביקשתי דבר אחד, לקחת את האחריות על הקורונה ועל הבריאות, כשאף אחד אחר לא רצה את זה. תיק הבריאות הוא הכי פחות יוקרתי, כולם בורחים מזה. נתניהו שם את השיקולים הפוליטיים מעל טובת אזרחי מדינת ישראל ולא רצה. אני לממשלה המנותקת, המנופחת והגרועה הזאת לא נכנס. אני מוכן לעזור מהאופוזיציה וזה בדיוק מה שאני עושה".

לאור הדוח החמור שפרסם צה"ל, אתה לא רואה את הצורך בסגר מלא שיעצור את ההתפרצות?
"עוד לא. בצוות המחקר של הקבינט האזרחי אנחנו בוחנים את הנתונים פעמיים ביום ורואים האטה בקצב הגידול. מקדם ההדבקה R קרוב מאוד ל-1, הוא ב-1.1 והוא היה גם ב-3 קודם. מה שצריך זה לקחת נשימה עמוקה ולבנות את מערך קטיעת שרשראות ההדבקה, במקום לשאול כל היום מה עוד אפשר לסגור. שיילכו ויגייסו את אלפי הסטודנטים ויכשירו אותם לבצע תשאולים אפידמיולוגיים, שישלחו את הנשאים לבידוד אמיתי במלונות ושיפסיקו לסגור את המדינה. צריך לעבוד עם היגיון ושכל, לא שליפות".

מה דעתך על התוכניות הכלכליות שהממשלה מציגה?
"הממשלה יורה לכל הכיוונים באיזו היסטריה, תבהלה, שהיא בדיוק ההפך ממה שאזרחי ישראל צריכים. האזרחים צריכים שיסתכלו להם בעיניים ויגידו, 'רבותיי, הנה החזון שלנו, התוכנית היא להשתלט על הקורונה בתוך שלושה-ארבעה שבועות ולהביא ל-50 נדבקים ביום'. יש חלופה, יש אלטרנטיבה, צריך לדבר לציבור בגובה העיניים ולהגיד את האמת".

כשהיית בממשלה דווקא החמאת לנתניהו על יכולות הניהול שלו.
"אנחנו לא רואים פה שום ניהול. יש שני ראשי ממשלה, שבו ביחד, קחו נשימה עמוקה ותתחילו לנהל. תנו לגבי ברבש את הסמכויות והכלים, אל תעקרו אותו מסמכויות. חייבים להחזיר מהר אנשים למעגל העבודה, זה בוער. זה לב הבעיה, הניתוק. שרי הממשלה כל היום בתוך הקפסולות שלהם, לכו החוצה, תפגשו בעלי עסקים ומפוטרים ותבינו דקויות וניואנסים".