צבא רוסיה פתח הלילה (חמישי) במתקפה נרחבת על אוקראינה. כוחות רוסים פלשו למדינה מאיזור דונבאס שבמזרח אוקראינה ובלארוס שבצפון. הדי פיצוצים נשמעו בערים חרקוב, אודסה וקייב, דיווחים על אוקראינים רבים שנמלטים מערבה ופקקי ענק במדינה. צבא אוקראינה טוען כי הפיל חמישה מטוסים רוסיים ומסוק.

נשיא אוקראינה זלנסקי הכריז על משטר צבאי וצפוי להכריז על גיוס כולל לצבא. זלנסקי קרא לכל האזרחים להישאר בבתיהם. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הסביר כי המהלך בא על רקע ההתקרבות בין רוסיה לבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה ובעקבות הסנקציות על רוסיה.

במשרד החוץ קוראים הבוקר לישראלים באוקראינה לעבור את הגבול לפולין או לאחת המדינות השכנות. סגן שגריר ישראל באוקראינה, יואב ביסטריצקי, קרא הבוקר לישראלים ויהודים באוקראינה לצאת מהמדינה: "יש כבר לא מעט ישראלים שפונים אלינו בבקשות לעזרה. נכון לעכשיו המרחב האווירי מעל אוקראינה סגור והאפשרות היחידה לצאת היא דרך המעברים היבשתיים. "אנחנו קוראים לישראלים וליהודים לצאת בהקדם מאוקראינה לכיוון מערב".

מלחמת רוסיה-אוקראינה - חרקוב
מלחמת רוסיה-אוקראינה - חרקוב

יאנה לוינזון, ישראלית שמתגוררת בקייב, סיפרה לנסלי ברדה על התחושות בקרב הישראלים בעיר: "קשה לי לדבר, הכל רועד. התעוררנו בחמש בבוקר לרעש של פיצוצים. כמה יותר שקטים ואחד יותר רועש, גדול וקרוב אלינו. מיד הערנו את הילדים וירדנו למרתף. עכשיו יש רגיעה ועלינו קצת למעלה, כולם מאוד מפוחדים".

"קיבלנו הנחיות לא לעזוב את הבתים ולא לצאת החוצה. יש דיווחים על פקקים מטורפים ותאונות כי אנשים לא מצייתים לחוקי התנועה. יש תורים בסופרים ובבתי המרקחת כי אוגרים מזון. אנחנו מנסים לשמור על שפיות. יש לנו אוכל, דלק ותרופות, הילדים בבית ולא יצאו למסגרות. הם חשבו שזה רעמים".

מלחמה באירופה: מה פוטין רוצה מאוקראינה?

"אני מפחדת להגיד משהו כי יכול להיות שמחר אהיה כבר תחת השלטון של הרוסים. אמא של בעלי נמצאת בדונצק, מהבוקר אין איתה שום קשר. אין שם קליטה. ניסינו עוד זוג חברים בדונצק, גם איתם לא מצליחים לתקשר או להשיג אותם בשום דרך. אנחנו מפחדים שאירופה תשאיר אותנו לבד. פוטין אמר שאם מישהו יתערב ההשלכות יהיו נוראיות. אנשים לא יודעים מה לעשות, למה לקוות ולמה לצפות".

אתם מתכוונים להתפנות כשיהיה אפשר?
"כרגע אמרו שהכי בטוח להישאר בבתים. ברגע שאפשר יהיה לצאת, חושבת שננסה לעזוב את קייב. אבל לאן? הרבה עזבו ללבוב ויש שם ברדק מטורף, פקקים מטורפים, אי אפשר להשיג חדר גם לא במלון הזול ביותר. היו שם אזעקות".

האמנתם שבאמת תהיה פלישה?
"לא האמנו בשום צורה, למרות שבעלי ואני חווינו ב-2014 את המתקפה על דונצק. לא האמנו שדבר כזה יכול להגיע לקייב, לא אני, לא החברים המקומיים שלי ולא הישראלים שנשארו פה ולא עזבו. אף אחד לא האמין, אבל עובדה שהתעוררנו בחמש בבוקר לרעש פיצוצים. חברים שנמצאים במרכז קייב אמרו שהבניין שלהם רעד מעוצמת הפיצוץ".

שמואל ודבורי אסמן וילדיהם, תושבי קייב, נמלטו מהעיר הבוקר ותקועים בפקקי הענק בדרכם אל הכפר היהודי אנטבקה. "התעוררנו בחמש בבוקר להדי פיצוצים שהיו לא רחוק מהבית", סיפר הרב אסמן, "90% מתושבי המדינה לא האמינו שפוטין באמת הולך לעשות את מה שהוא עשה היום בבוקר. זה ממש בשוק לכולם".

"המסר הראשון שלנו הוא לא להיות בפאניקה, על אף שיש פה לחץ אדיר. זה מאוד חשוב. המסר השני הוא להיות מאוד זהירים. מי שנשאר בקייב - לא לצאת מהבית, להיות קרובים למקלטים ולמקומות בטוחים".

משרד החוץ הישראלי פרסם את רשימת מעברי הגבול שבהם יוצבו אנשי המשרד:

מעבר הגבול Medyka לפולין
מעבר הגבול Vysne Nemescke לסלובקיה
מעבר הגבול Zahony להונגריה
מעבר הגבול Sighet לרומניה

בהמשך היום נציב גם נציג ישראלי במולדובה במעבר הגבול Planca

אזרחים הזקוקים לסיוע או הכוונה מוזמנים לפנות לחדר המצב במשרד החוץ במספר 02-52303155

מספר הטלפון של המשרד בלבוב: 380935402099+

ניתן להמשיך לפנות גם בקווים החמים של השגרירות:

3536 770 67 380+

4216 770 67 380+

דניס פורטר, ישראלי שמתגורר בחרקוב, סיפר ב"חדשות הבוקר": "היום בסביבות ארבע לפנות בוקר התחילו פיצוצים של הפגזות, בסביבות 15-20 פיצוצים. זה כנראה סימן שזה התחיל. אנשים מתקשרים לשאול מה קורה. נתתי הוראה לעובדי החברה שלנו לא לצאת לעבודה היום בבוקר. המצב לא משמח מדי".

"קיווינו שלא יקרה שום דבר ושזה יסתיים בדיפלומטיה, אבל כנראה שזה היה צריך לקרות", הוסיף פורטר. "בנט הזהיר אותנו והאמריקנים אמרו שזה אמור להתחיל. לא האמנו שזה יקרה אבל החלטנו להישאר פה בכל מקרה. אני לרגע לא מצטער שנשארתי כאן כי גם פה צריכים להישאר אנשים, יש פה אוכלוסייה יהודית וישראלים. כרגע יש דלק ברכב ויש מזוודה מוכנה, אבל אנחנו נעזוב את המקום רק ברגע האחרון - רק אם תהיה פה אש שלא נוכל להיות פה יותר", אמר פורטר. "קניתי מזון אבל אי אפשר לדעת מה יהיה".

הרב הלל כהן מסניף איחוד הצלה באודסה אמר הבוקר לנסלי ברדה: "לפני שעה וחצי קמנו בבהלה בעקבות פיצוצים עזים שהיו כאן, אחר כך היו פיצוצי משנה. ביקשו מאיתנו לא לצאת מהבתים. יש פה באודסה שתי קהילות יהודיות מפוארות, בסביבות ה-3,000 איש. כמה משפחות ישראליות עזבו, אבל המקומיים לא עזבו. לא האמנו, אף אחד לא האמין, מי שדיבר על מלחמה חשב שזה יהיה באיזור דונבאס, אף אחד לא חשב שזה יהיה כאן".

הפצצה בנמל התעופה איוונו-פרנקיבסק (צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
הפצצה בנמל התעופה איוונו-פרנקיבסק | צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

שר התפוצות נחמן שי, אמר הבוקר על הישראלים שבחרו להישאר באוקראינה על אף קריאות הממשלה לצאת מהמדינה: "לומר שאמרנו לכם והפצרנו בכם? זה לא עוזר, אבל בשבועיים האחרונים יותר מלצעוק להם בתוך האוזן - 'תבואו מהר כי זה הולך להידרדר שם', אנחנו לא יכולים. עכשיו הם יצטרכו למצוא את דרכם. אם דרכי האוויר פתוחות - בבקשה, אם לא, אז דרך כבישים ודרכי קרקע אל מחוץ לאוקראינה. חלק ודאי יעדיפו להישאר שם, זאת זכותם, הם לוקחים על עצמם את האחריות על מה שיקרה שם, כי אני מניח שהטיסות כבר לא תהיינה חופשיות כמו שהיו".

"אני חרד ומודאג לשלום הישראלים שנשארו שם. נעשה ככל שאנחנו יכולים, אבל עכשיו כמובן זה יהיה הרבה יותר קשה. השאלה הבאה מה יהיה על 200,000 היהודים שחיים באוקראינה. מצבם כמו כל אזרח אחר של אוקראינה. אנחנו מדברים איתם כל הזמן, נושיט להם עזרה כי זאת המחוייבות והאחריות שלנו כמדינת ישראל".