מספר המאומתים לקורונה ממשיך לזנק בימים האחרונים, כשבמערכת הבריאות מעריכים כי גל תחלואה משמעותי לפנינו - כשבתוך עשרה ימים האומיקרון יהיה הזן הדומיננטי וכי צפויים אלפי, אם לא עשרות אלפי, נדבקים מדי יום.

בראיון לרשת ב' הזהיר ראש הממשלה נפתלי בנט הבוקר (שלישי): "האומיקרון שונה מכל מה שהכרנו, הוא מדבק מאוד. הרבה מאוד אנשים יידבקו. אנחנו הולכים להיקף הידבקות גבוה מאוד, כזה שעוד לא ראינו בישראל. אנחנו רגע לפני סערת הדבקה. הסערה תקרה, אי אפשר למנוע אותה. יש נטייה כרגע להרגיש אווירת סוף קורס, אבל אנחנו לא. זה עדיין מסוכן. בעולם יש עלייה משמעותית באשפוזים ובאשפוזי ילדים, ילדים קטנים. אני מבקש ומצפה מהורים שיגנו על הילדים כמו שהגנו על עצמם".

באשר לאפשרות כי הממשלה תאלץ להטיל סגר, "אני לא יודע מה יילד יום. המטרה שלי מתחילת המגפה הייתה להימנע מסגרים ככל האפשר, חטפתי לא מעט ביקורת בגל הדלתא בגלל זה ועמדתי בלחץ, אבל אנחנו נהיה במצב מאוד מאתגר מבחינת יכולת הספיקה של בתי החולים. כן נוכל לצלוח את זה אם נשמור על המבוגרים. גם אם הם מחוסנים, עדיף שבמשך שבועיים-שלושה, בשיא הגל, יימנעו מלהגיע למקומות הומי אדם".

באשר לנסיעת משפחתו לחוץ לארץ והגעתו לכנסת אתמול בניגוד להנחיות, משום שהאופוזיציה סירבה להתקזז, טען ראש הממשלה: "משפחת בנט פעלה לחלוטין על פי הכללים שחלים על משפחת לוי בראשון לציון או על משפחת כהן במודיעין-מכבים-רעות. עושים לגילת עוול. לכנסת באתי מכיוון שנתניהו גרר אותי לכנסת, למרות שהוא יודע שהייתי במגע עם מאומתת אומיקרון. הם לא מוכנים לקזז. הייתי מצפה להתנהגות ממלכתית. ההידבקויות יהיו באחריות נתניהו. האופוזיציה איבדה כל זכר לממלכתיות".

מתוך ההבנה כי גל התחלואה בלתי נמנע וכי האומיקרון כבר מתפשט בישראל, בממשלה מתכוונים לצמצם את רשימת המדינות האדומות מ-69 יעדים ל-15 בלבד, כשביניהן יכללו גם ארצות הברית, צרפת ובריטניה.

בנוסף, הממשלה תקל במדיניות הבידודים: מסתמן כי מחוסנים שייחשפו לאומיקרון לא יידרשו בבידוד, אלא אם מדובר בבן בית חולה ואז יידרשו לבידוד של שבוע. בנוסף, יערכו שינויים משמעותיים במתווה החינוך בעקבות הלחץ הציבורי והקושי לאשר את מתווה החינוך בכנסת. הלימודים בערים האדומות יתקיימו כרגיל, גם אם אחוז המתחסנים בכיתה הוא פחות מ-70% - זאת בניגוד למה שתוכנן בהתחלה.

השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה הבוקר בשיחה עם ניב רסקין: "האסטרטגיה שלנו הייתה לבלום את כניסת הנגיף לארץ דרך נתב"ג והמדינות האדומות, ככה הרווחנו זמן יקר שאיפשר לנו להתחסן, להתקרב לתרופה ולשמור על המשק פתוח - אבל בימים הקרובים האסטרטגיה הזו תסתיים. היא כבר לא תהיה אפקטיבית. התחלואה וההדבקה בתוך ישראל תהיה דומה להרבה מאוד מדינות אדומות. לאט לאט נסיר את המגבלות בנתב"ג".

"יש שתי גישות שונות שנדרשנו להחליט ביניהן. האחת שאומרת שזאת הולכת להיות הדבקה כל כך גדולה שלא שווה להגביל התקהלות ולספור כמה אנשים יש בכל מקום, צונאמי שלא שווה להילחם בו במקלות ואבנים. הגישה השנייה אומרת שכדאי בכל זאת לעשות הגבלת התקהלות. משרד הבריאות נוקט בגישה השנייה וחושב שיש מקום להגבלת מספר המשתתפים באירועים. למרות שאני שמרנית יחסית, השתכנעתי שכרגע לספור אנשים במקומות סגורים עלול להיות לא אפקטיבי והמחיר יהיה מאוד גדול".

מה בדיוק עשיתם בזמן הזה שקניתם? התחושה שלא התקבלו החלטות משמעותיות אלא שליפות מהמותן.
"בזמן שהרווחנו התחסנו, אנחנו רואים תודה לאל שינוי מגמה כשיותר ויותר ילדים הולכים ומתחסנים. זה כתוצאה מצעדי המדיניות, לעודד תלמידים ללכת ולהתחסן. בנוסף, התרופה בדרך לכאן בעזרת השם. היא מגנה ב-90% מפני תחלואה קשה. בימים הקרובים היא תגיע לישראל ואנחנו נערכים לחלוקה בבתי אבות ובמוסדות האשפוז הגריאטריים".

ההורים מבולבלים ומתוסכלים, כמו גם בעלי העסקים - ושום דבר לא באמת נאכף.
"הסיטואציה מורכבת ומבולבלת, אבל תסתכלו על התמונה במאקרו. יש מלאי אינסופי של חיסונים, התרופה הוזמנה עוד לפני שאושרה ואנחנו עם משק מאוד פתוח. אנשים הולכים לעבודה ולבתי הספר, המבוגרים שלנו מוגנים - צריכים לשמור על המצב הזה, בטח כשאנחנו רואים מה קורה בעולם. המדיניות מאוד מידתית".

בתוך כך, במרכז הרפואי שיבא תל השומר יצא לדרך, לראשונה בעולם, מחקר שבודק את יעילות החיסון הרביעי. 150 עובדי בית החולים שקיבלו את הבוסטר לפני חודש אוגוסט ורמת הנוגדנים שלהם ירדה, התנדבו לקבל את המנה הרביעית המכונה "אקסטרה בוסטר". אחד מהם הוא ד"ר עמוס שינדלר, מנהל היחידה לאורתופדיית ילדים בבית החולים לילדים ספרא. "זאת זכות בשבילי להיות בין הראשונים בעולם שמחוסן בחיסון הרביעי", סיפר ד"ר שינדלר, "אני מאמין גדול במדע וברפואה שנסמכת על עובדות ושמח להיות חלק מהמחקר הזה שנערך בשיבא. זה ייתן הרבה נתונים שיאפשרו לנו להתמודד עם המגפה הזאת, בישראל ובעולם".

באשר לתחושות אחרי קבלת החיסון אמר ד"ר שינדלר, "אני מרגיש מצויין. כמו אחרי החיסונים הקודמים, ביד שהתחסנתי זה מרגיש כאילו מישהו נתן לי איזו מכה קטנה - אבל זה הכל. לא הרגשתי סכנה או חשש מהחיסון הזה, אני מאמין גדול בחיסונים והשלושה הראשונים עברו עליי בסדר גמור. זה לא הטריד אותי".