סעיף 6 לחוק יסוד הממשלה קובע שאדם שהורשע בעבירה פלילית ונידון למאסר, לא יכול לכהן כשר במשך שבע שנים. יושב ראש ש"ס, אריה דרעי, שהורשע בעבירות מס ודורש כעת להתמנות לתפקיד שר האוצר, גיבש חוות דעת משפטית שלפיה הסעיף הזה מתייחס רק למאסר בפועל - ולא למאסר על תנאי, כפי שמדובר במקרה שלו.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, לא קיבלה את חוות הדעת הזאת. לטענתה, החוק קובע כי אדם שנשפט למאסר לא יוכל לכהן כשר במשך שבע שנים אלא אם יושב ראש ועדת הבחירות יקבע שאין בעבירה קלון. בקואליציה מעדיפים לשנות את חוק היסוד מאשר להסתכן בפנייה לוועדת הבחירות המרכזית.

מי שמקדם את השינוי החקיקתי הוא חבר הכנסת משה ארבל מש"ס, שמאמין כי היועמ"שית טועה בפרשנות שלה. "הפרשנות הזו שגויה לטעמנו. כתוב בסעיף עצמו: שבע שנים מיום שגמר לרצות את עונשו. אין אפשרות לרצות מאסר על תנאי. מאסר שמרצים הוא רק מאסר בפועל, ובגלל שישנו ספק פרשני - בדמוקרטיה הולכים אל הפרלמנט, אל הרוב, אל העם - ושואלים אותו האם הוא מוכן להבהיר בצורה ברורה שהכוונה היא מאסר בפועל".

"היה ויהיה רוב לפרשנות שמבקשת להוסיף מאסר בפועל לחוק יסוד הממשלה, זה יהיה התיקון המתבקש. זה ייצור הרמוניה חקיקתית. נכון היה לתקן אותו גם בלי קשר לסוגיה הספציפית הזאת שנקרתה בפנינו, אבל משנקרתה בפנינו נתקן אותה. 400 אלף אזרחי מדינת ישראל הלכו לקלפי ורצו לראות את דרעי שר בכיר בממשלה, וכך יהיה".

בהכרעת הדין השופט כתב דברים ברורים, כמו "איש הציבור לא ייגע יותר בצורכי ציבור הכרוכים בתוכן של עיסוק כלכלי".
"בציטוט המלא נאמר שלא הייתה כוונה להונות או זדון להונות את רשויות המס. מדובר בעבירות מהרף התחתון של עבירות מס ובאופן פסיבי, כזה נעשה על ידי אחר. אחרי כל הציטוטים במלואם, אנחנו סבורים שהפרשנות היא שאין צורך בכלל בחקיקה שאני מבקש להציע, אבל מכיוון שיש ספק - אין ספק. החוק ברור מאוד ביחס לראשי ערים שהסמכויות שלהם לא נופלות, ביחס לחברי מועצת עיר וביחס לחברי כנסת. החוק מאוד ברור: רק מאסר בפועל הוא זה שמונע מלכהן, וזו נורמה ציבורית ראויה".

מלאכת הרכבת הממשלה החדשה נתקלת בקשיים בימים האחרונים, כשבינתיים אין התקדמות משמעותית במשא ומתן עם הציונות הדתית. דרעי ובצלאל סמוטריץ' מתעקשים שניהם על תיק האוצר ובינתיים אין פתרון. "אני עומד על כך שהמשא ומתן יתנהל בחדרים הסגורים. התדרוכים שיוצאים לא יצאו מש"ס, אנחנו מקפידים על זה מאוד", הבהיר חבר הכנסת ארבל, "ננהל משא ומתן בחדרים הסגורים, לא בתקשורת, כך נכון לעשות. עם סיומו נודיע לציבור באופן מסודר את ההישגים ואת קווי היסוד שהממשלה מתכוונת לקדם".

יש טענה שדרעי לא באמת רוצה את משרד האוצר ושהוא ונתניהו מתואמים ביניהם כדי לכופף את סמוטריץ'.
"הייתה הנחייה של מועצת חכמי התורה שהנחתה את דרעי לדרוש את תיק האוצר. נכון לעכשיו זו ההנחייה ואנחנו עומדים עליה. מועצת חכמי התורה הם הגורם המכריע בסוגיות האלה. באשר לסמוטריץ', עדיף שנתווכח עכשיו עד שייצא עשן לבן כדי שנוכל אחר כך ארבע שנים לעבוד, מאשר שיהיו כאבי בטן במשך ארבע שנים. זה יפריע יותר לעבודה. זה הזמן של כל אחד למקסם ולהגיע למקסימום עבור אלה ששלחו אותו לעשייה ציבורית. זה לגיטימי ובסדר. חברי סמוטריץ' עושה את מה שמוטל עליו, גם בן גביר. אנחנו קבוצה הומוגנית, נדע לעבוד בקואליציה בצורה משותפת לטובת כל אזרחי ישראל".

בן גביר הודיע שהוא רוצה תיק שמיועד אליכם, את משרד הנגב והגליל. תוותרו עליו?
"הייתי ראש המטה של השר גם במשרד הפנים וגם המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. אני מאוד שמח שהמשרד הזה מבוקש. לא ננהל משא ומתן קואליציוני בתקשורת, אבל זה משרד חשוב לצמצום פערים בחברה הישראלית".